Gå til innhold

Ferietur til Oslo....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå ser det ut til at ferien vår kommer til å gå til Oslo. Har vært der før noen ganger, men da var jeg ganske liten. Hva vil dere anbefale oss å få med oss når vi først er der? Vi har med oss en på 15 mnd da. Vigelandsparken har jeg lyst til. Hvor er det best å gå på shopping? Noen bra barnebutikker jeg MÅ innom?:)

Hvor lang tid tar det til Tusenfryd? Vi har ikke bil med oss på denne turen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusenfryd er rundt to mil fra sentrum, så ikke så voldsomt lang tid. Går busser jevnlig fra busstasjonen, som ligger "vegg i vegg" med Oslo S.

Frognerparken/Vigelandsparken er fin, og om dere har fint vær er det trivelig å ta båt ut til en av øyene - Gressholmen er gøy for unger, med masse villkaniner. Prøv å se mer av Oslo enn bare sentrum - det er så lett å få et dårlig inntrykk om man bare rusler på Karl Johan med avstikker til Aker Brygge, som så mange turister ser ut til å gjøre. Prøv f.eks en trilletur fra sentrum via Torggata, forbi Telthusbakken, ned langs Akerselva og oppover Grünerløkka, over Rodeløkka og til Carl Berners plass.

Hyggelig prisa og relativt eksotiske spisesteder finnes det flust av i østligste delen av Torggata, og for en lille Karachi-opplevelse er Grønland og Tøyen supert - prøv en pakistansk godtebutikk for en særdeles søt, men festlig opplevelse, og restaurant Darbar på Tøyen har nydelig mat og er ekstremt barnevennlige (krysset Smedgata/Jens Bjelkes gt, må ikke forveksles med Bombay Darbar på Karl Johan).

Botanisk hage er hyggelig en sommerdag, og det ligger to museer der som i hvert fall har fenga mine unger fra de var rundt året - i det ene finner man bl.a en haug dinosaurskjeletter i live størrelse, mens de i zoologisk museum ved siden av har mengder av utstoppa dyr.

Shopping er ikke blant mine favorittaktiviteter, så der kan du helt sikkert få bedre hjelp fra andre. Ligger en ok barnebutikk nederst i Ullevålsveien, og et par hyggelige sjapper med matbokser og annet knick-knack på St. Hanshaugen (tar dere turen dit kan forresten thairestauranten Siam-etellerannet i Waldemar Thranes gt anbefales); og vil du ha småbutikker fremfor kjøpesenter er Thorvald Meyers gt og Markveien på Grünerløkka rimelig uovertrufne.

Skrevet

Shopping kommer an på hva du liker og er ute etter. Grünerløkka er et bra alternativ. Når det er regnvær som nå er det ikke like gøy å vandre gatelangs da....Da er kanskje Byporten f.eks en løsning?

Av aktiviteter kommer det igjen an på hva du ønsker å gjøre. Vigelandsparken er en klassiker. De har sommer-barneteater der om dagen også (Statuene lever!), men det er kanskje lite aktuelt for en på 15 mnd. Det går an å dra ut på øyene, dra i kolonihagene (f.eks ved Sogn, og bare rusle omkring i byen og se de ulike bydelene: Kampen, Grønland, Sagene etc. Sagene sammfunnshus har forresten en veldig barnevennlig cafe (Nazar).

Det går vel buss til Tusenfryd. Tar 30 min ca fra sentrum.

Skrevet

Tusen takk for svar! Ble mer gira på Oslo-turen nå. Håper på fint vær, så vi kan trille turer litt rundt om i byen og ikke bare på Karl J. Er vel nesten bare der jeg har vært de få gangene jeg har vært i byen, så nå har jeg lyst å få med meg litt mer. Andre som har gode tips?

Skrevet

Du MÅ dra til Shabby hvis du vil ha en kjempefin barnebutikk. De har dameklær, interiørting, barneklær og leker - masse fint! Den ligger øverst i Niels Juels gate (krysser Bygdøy Alle). Favorittbutikken min i Oslo :-) Også Nøstebarn på Sagene da, hvis du vil ha fine ullklær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...