Hilsen Aud Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Jeg får litt kommentarer på at vi ikke ønsker dåpseremoni. Mange ser ut til å mene at det er vår "plikt", enda de vet veldig godt at vi aldri går i kirken. Jeg mener det at det blir helt feil å ha en kristlig dåp når vi ikke er kristne selv. Og en tilsvarende seremoni i f.eks humanetisk forbund etc er for meg bare en litt meningsløs "erstatningsseremoni" for dåp....
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Har ikke hatt noen fest med snulla, og kan ikke tenke meg at vi gjør noe med spira heller. Ikke fått noen kommentarer på det annet enn farmora til barnefar ville gi oss en gave som egentlig skulle være en dåpsgave.
gadiana- 1 dag på overtid Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 hei, vi skal døpe barnet i kristen ortodoks kirke, da vi begge er d,selv om vi ikke er så religjøse selv synes vi at d er mest av tradisjon en god grunn til å gjøre d:)
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Her blir det heller ingen dåp. Vi er ikke kristne selv så dåp har aldri vært vurdert engang. Hadde navnefest for vårt første barn og det var en flott sermoni syns vi så vi kommer nok til å gjøre det samme med nr 2.
Kosel Skrevet 8. juli 2007 #5 Skrevet 8. juli 2007 Ikke bry dere om hva andre sier om det! Lillegutt skal døpes, av den grunn at jeg er kristen. - Man har jo som du nevner navneseremoniene til Human Etisk Forbund og det er jo en mulighet for de som ønsker det. Ellers er da det med dåp en privatsak - ungene våre får navn uansett og syntes folk skal respektere andres personlige valg i fobindelse med dette.
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Vår blir den første av barna som ikke er døpt(av den generasjonen da..). Vet at mamma ikke bryr seg om vi døper han eller ei,men svigermor og søstrene ser nok helst at vi døper han. Men det er vårt valg. Jeg tror nok at jeg står litt mer på krava der enn det mannen min gjør. Men siden ingen av oss er kirkegåere(han er medlem av statskirka da),og vi ikke gifta oss i kirka så ser jeg ikke helt poenget. Om gutten vår vil bli kristen når han blir eldre og om han vil komfirmeres i kirka så får han ta valget om å bli døpt selv.
Raych Skrevet 8. juli 2007 #7 Skrevet 8. juli 2007 Vi skal ha navnefest for vår lille baby:) Hadde det til jenta vår også. Synes absolutt ikke det er en "erstatning" for dåp. Det er jo noe helt eget. Seremonien var nydelig og det var virkelig fokus på det som betydde noe, nemlig barna våre:)
Magda73 Skrevet 8. juli 2007 #8 Skrevet 8. juli 2007 Hva dere vil gjøre er deres sak, det blir helt feil å la seg presse til dåp om det ikke er noe dere ønsker. For oss var dåp uaktuelt og vi valgte å ha en navnefest i regi av Humanetisk forbund. Fordi vi ønsket å ha en fest for poden, og fordi vi ønsket å markere overfor slekten som var vant til en dåpssermoni. Vi vurderte å arrangere en fest selv, men etter noen måneders nattevåk fant vi ut at vi ikke hadde energi og kreativitet til å lage en høytidilig fest selv og tok det via HEF. Og det angrer vi ikke på, det var en vakker og høytidelig stund i Oslo rådhus som både vi og slekten satte pris på (alt fra oldeforeldre til presten i slekten) og vi hadde påfølgende middag på en resturant som vi leide billig via bekjente. Det ble veldig vellykket og vi vil gjøre noe tilsvarende for lillebror.
Moder'n-2 Skrevet 8. juli 2007 #9 Skrevet 8. juli 2007 Dere må selvsagt gjøre det som føles riktig for dere. Det er dog litt synd at du ser på navnefest hos Humanetisk forbund som en "erstatningssermoni". Til alle tider har de aller fleste (om ikke alle?) folkeslag hatt ritualer i forbindelse med store hendelser i livet - fødsel, overgang fra barn til voksen, giftemål og død. Som vanlig har kristendommen "stjålet" disse ritualene (slik de for eksempel stjal julen - tidspunktet når solen snur) og gjort dem til sine. Det blir følgelig feil å si at andre som utfører samme typen ritualer holder på med "erstatning". Jeg tror vi kommer til å ha en form for fest når vår unge blir født. Hvilken form denne festen skal ha, det er fremdeles uklart, men jeg syns definitivt det er på sin plass å feire ankomsten av et nytt menneske.
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #10 Skrevet 8. juli 2007 Vi skal ikke ha noen dåp for vår lille, trur ikke vi skal ha noen navnefest heller. Er ikke døpt selv og er veldig glad for at mine foreldre ga meg valgmuligheten selv til å evt. velge trosretning når jeg var gammel nok til det. Men veldig viktig å understreke her, navnesermoni hos humanetisk forbund, er ikke noen erstatning, men en helt egen sermoni. Det er kristendommen som er kjent for å stjele tradisjoner å gjøre det til sitt.
Patetica fåkksi Skrevet 8. juli 2007 #11 Skrevet 8. juli 2007 Vi skal ikke döpe, fordi ingen av oss tror. Dessuten er ingen av oss döpt, og heller ikke noen av vaare sösken, saa det kommer ikke til aa vaere noen i vaare familier som kommer til aa "kreve" det i det hele tatt. Jeg syns humanetisk forbund gjör en kjempefin jobb jeg! Naa har jeg aldri vaert med paa noen navnefester, men baade jeg og söstra mi konfirmerte oss borgerlig og det var kjempebra. Ser absolutt ikke paa det som noen "erstatning" i det hele tatt, men saa er ikke akkurat mitt syn paa kirka nevneverdig her heller da.. :-)
lemontree Skrevet 8. juli 2007 #12 Skrevet 8. juli 2007 Vi døpte ikke førstemann, og kommer heller ikke til å gjøre det med neste, av samme grunn som du. Vi arrangerte en egen fest, ba venner og familie til en hyggelig fest med sen lunsj/tidlig middag og kaker. I tillegg til det vi laget selv, ba vi alle om å ta med noe, etter mulighet og evne, fordelte litt på det. Det var veldig fint, synes jeg, nesten litt seremonielt i seg selv at alle rundt kom med mat til barnet. Masse godt! Ellers hadde vi ikke store seremonien, de i familien som er musikere hadde forbredt noe, for seg selv og sammen, og vi holdt en liten tale. Hyggelig, og overkommelig...
Trendy mams Skrevet 9. juli 2007 #13 Skrevet 9. juli 2007 Vi kommer ikke til å døpe gutten vår, ingen av oss er kristne selv om mannen min står reg, i statskirka. Jeg er selv ikke døpt å liker det å få kunne velge noe så vikltig som religion selv. Uansett hva guttungen vil bli når han blir større er helt greit for meg men frem til da hvor han ikke skjønner plukket av det, skal ingen velge for han !! :-) Samler kansje familien en dag på grillings å for å feire at han har kommet til oss... men ikke mer en det !
2store1liten-kanskje en til.. Skrevet 9. juli 2007 #14 Skrevet 9. juli 2007 Jeg skal heller ikke døpe mitt barn, har ikke døpt de to forrige heller. Eldstemann ble borgelig konfirmert nå i vår. Han har alltid takket meg for at han ikke er døpt og får mulighet til å bestemme selv. Synes det er en menneskerett å velge tro selv, ville vært helt feil for meg å bestemme tro for barnet mitt når det er nyfødt og i mot min egen overbevisning. Blir nok navnefest i regi av HEF på oss, er en fin og koselig seremoni - OG barnet blir IKKE medlem noen steder.
Sistah*G07*J09* Skrevet 9. juli 2007 #15 Skrevet 9. juli 2007 Vi skal vel mest sannsynlig ikke døpe vårt barn. Samboeren min er ikke døpt, og jeg hater store familieselskap. (har begge stor familie, så visst vi skal bare be absolutt nærmeste familie blir det 27stk!). Gidder ikke å styre sånn med det, da ingen av oss er kristne.
varg veum Skrevet 9. juli 2007 #16 Skrevet 9. juli 2007 vi kommer mest sannsynlig til å ha human etisk navnefest.. Iallfall ikke dåp i kirken..
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #17 Skrevet 9. juli 2007 Skulle gjerne ha døp i kirken,men pga norsk svigermor og alle norske slektninger som vil lage stort show ut av det-vil jeg ikke! Hater disse idiotiske norske kaffeselskap med 30 familiemedlemmer jeg kjenner ikke. Det er bare såååååååå kjedelig!!!!!!! Dåp-det er noe veldig intimt mellom Gud og barn.Svigermor vil lage sirkus ut av det med mange gjester og idiotiske gaver som sølvskje. Blir kvalm av det!!!
ana baroma Skrevet 9. juli 2007 #18 Skrevet 9. juli 2007 Dersom dåpen betyr noe for dere, så hvorfor ikke døpe barnet stille og rolig uten noen gjester? Det er helt opp til dere hvordan dere vil gjøre det:)
sol og varme Skrevet 9. juli 2007 #19 Skrevet 9. juli 2007 hei ikke bry dere om hva andre måtte synes og kommentere, det er deres valg... jeg bor i en liten by og noen venninner som vet jeg ikke er kristen reagerer veldig på at jeg ikke lærer barna mine om jesus.etc... men til det sier jeg: lærer du barnet ditt om "mohammed"? da sier hun: nei selvfølgelig ikke... til det svarer jeg: vel, så hvorfor skal jeg lære mine barn om jesus da? -synes det blir vranglære å lære mine barn om noe jeg ikke tror finnes! litt rar er jeg sikkert -fordi begge jentene mine er døpt i kirka - men det er KUN pga. at jeg synes det er tradisjone...nestemann skal også døpes i kirken. De velger uansett senere hva de vil med seg og sitt liv. Begge mine venninner var faddere på en betingelse: å ikke måtte oppdra i kristen tro (de tror heller ikke) - da sa jeg selvfølgelig går det greit er bare glad for det... Det er faktisk ingen annen enn foreldrene som har "ytringsfrihet" angående dåp o.l..... snart må folk forstå det!!!
Fabelaktiv Skrevet 9. juli 2007 #20 Skrevet 9. juli 2007 Min datter er ikke døpt eller hatt sermoni for.. vi hadde bursdag og navnedagsfeiring da hun ble ett år og syns det holdt.. kunne sikkert gjort mer ut av det, men har nå pekt ut faddere og hatt en dag som var hennes - holder lenge det
gravid me nr 8 :-) Skrevet 9. juli 2007 #21 Skrevet 9. juli 2007 jeg har døpt alle mine barn å mini skal også døpes..nå er jeg selv troende så vil at mine skal stå i stats kjerka...
Anquor Skrevet 9. juli 2007 #22 Skrevet 9. juli 2007 vi skal ikkje døype, men blir nok ein markering med ein namnefest gjennom HEF... fint å ha ein markering/fest for lillegull som kjem til verden
LynxLynx Skrevet 9. juli 2007 #23 Skrevet 9. juli 2007 Vi skal ikke døpe, men kommer nok til å ha navnefest. Ikke bry dere om hva andre sier, synes det ikke er naturlig å ha en religiøs sermoni for ungen når dere ikke er troende.
Fabelaktiv Skrevet 9. juli 2007 #24 Skrevet 9. juli 2007 obs obs... alle barn født i norge av foreldre som ikke har registrert annen tro (muslim el.lign) blir registrert i statskirken.. bare til info
Moder'n-2 Skrevet 9. juli 2007 #25 Skrevet 9. juli 2007 Dette tror jeg ikke er korrekt. I en av de mange bøkene jeg har mottatt i forbindelse med graviditeten står det at hvis mor er medlem i statskirken, så sendes beskjed om fødselen til statskirken (og hvis mor står i HF, så sendes det beskjed dit). Uansett er ikke barnet automatisk innmeldt noen plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå