Gå til innhold

apropos avlasning fra besteforeldre...


Anbefalte innlegg

Skrevet

de av dere som har besteforeldre i nærheten (tenker max en time kjøring) hvor mye ser de barnebarna, eller evt passer de for dere? vi har en liten diskusjon gående om mine foreldre stiller opp veldig lite eller ei...har ikke satt av en eneste helg i sommerferien selv om de er hjemme...har prosjekter på gang i huset osv, veldig "opptatte" av seg. når de synes det blir lenge mellom hver gang de ser barnebarnet, ringer de og inviterer alle oss på middag dit, altså ingen avlasning. er det jeg somer kravstor??? hva synes dere?jeg tenker liksom at hvis jeg blir besteforelder en gang så skal jeg ikke være sånn..

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ser de tulla nesten hver dag. De passer henne når jeg er på jobb. Enten svigers eller mine foreldre =0). De gruer seg til vi skal på 3 uker ferie nå. Ikke for att de kommer til å savne oss men tulla er så vant til å se henne ofte =0). Godt det snart komme en til så blir det en til hver hi hi.

Skrevet

Vi tenker som så at vi får ta vare på barna våre selv, det er tross alt vi som har valgt å få dem.

 

Men hvis du forventer at foreldrene dine stille mer opp så bør du kanskje si det til dem, de ønsker kanskje å bli spurt fremfor å gjette seg til når dere måtte ønske/trenge det :-)

Skrevet

Er veldig heldig å har alle besteforeldrene veldig nært. Får avlastning når det måtte være. De ses nok hver dag stort sett. Men ikke alle har det slik og det er vel ikke noe man kan "kreve" som sådan siden det ikke er besteforeldrenes barn. Men det er jo klart at man kan ønske seg mer engasjement, det syns jeg ikke er å være kravstor...

Skrevet

de blir spurt, men siden det alltid blir til at jeg må "mase" så er det litt skuffende, eneste barnebarnet også. så klart tar vi ansvar for barnet vårt selv, men alle kan bli slitne, spesielt når barnet er mye sykt.

Skrevet

Skjønner at du blir skuffet, det jeg mente var at det man ikke kan gjøre noe med må man bare gjøre det beste ut av.

 

Har dere venner med barn som dere kan byttelåne litt?

Vi bruker venner som barnevakt når vi trenger det. Ikke så ofte da, men det er hyggelig for barna å besøke andre barn og så bytter vi slik at vi passer dems barn av og til.

Skrevet

jeg syns du er kravstor som forventer at foreldrene dine skal passe barna dine. Dagens besteforeldre har mer enn nok å henge fingrene i, og mange mener at de er ferdig med den perioden av livet sitt, og skal nå "bare" være besteforeldre.

 

Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men det kan jo endre seg når de blir eldre.

 

Det er jo flott at du har tanker om hva slags bestemor du selv skal bli, det har jeg også, men jeg tenker at det kan være jeg endrer mening. Når man blir eldre og endelig får tid til seg selv igjen uten å være bundet på kveldstid, og man får kanskje litt vondter her og der. Man har heller ikke det samme overskuddet.

 

Så lenge de ikke har sagt noe annet så synes jeg du skal be de om å være barnevakt dersom dere har behov for det en kveld eller helg, men ikke forvent at de skal gjøre jobben din.

Skrevet

jobben min kommer de aldri til å gjøre uansett. jeg stiller opp 100% for barnet mitt, og det har ingenting med saken å gjøre. det jeg mener er at når man er relativt ung og har kun et barnebarn så kan ikke jeg fatte og begripe hvorfor de ikke vil passe henne, spesielt når de vet at vi desperat trenger litt avveksling. f.eks siste gang vio var på kino var 2003. så jada vi stiller opp for barnet vårt, litt for mye kanskje, og nå som det er ferietid skulle jeg gjerne hatt etpar timer for meg selv også.

Skrevet

Mine foreldre ser han ganske ofte.. Svigers ser han ca hver helg..

Vi får veldig ofte hjelp, og har også flere som vil passe.. Vi er veldig heldige sånn sett..

Skrevet

Synes ikke du er kravstor i det hele tatt! Jeg hadde blitt minst like skuffet. Vi er ikke så heldige å ha besteforeldre i nærheten, så aner ikke hvordan våre foreldre hadde oppført seg. Men jeg har helt klart tanker om hvordan jeg ville oppført meg som mormor/farmor en vakker dag i fremtiden! Jeg skal stille opp for både barn og barnebarn!

Skrevet

men har du spurt de da? Og du og pappan kan vel også avlaste hverandre?

 

Men ikke misforstå meg, jeg syns også det er godt å komme seg ut litt, og vi bruker barnevakt, men jeg syns at mange har høye forventninger til besteforeldre.

 

Det er slitsomt å få barn, men det er en periode av livet.

 

Og hvordan kan dere stille opp for mye for barnet deres?

Skrevet

jo fordi jeg tror vi ofte gjør for mye for å underholde ham eller finne på ting som er stimulerende for en tass på 2.5. vi leker, leser, går turer etc, veldig skjelden at vi bare holder på med noe f.eks leser en avis, ser tv, får snakke sammen når han er i nærheten. kanskje litt bortskjemt på oppmerksomhet, men hvis du har barn i dn alderen selv skjønner du vel hvor jeg sikter hen. må være lov å ha lyst å gjøre noe annet innimellom vel.merker og at de få gangene vi har hatt barnevakt og får han tilbake er det helt topp. alle har ladet batteriene og opplevd noe for seg selv. tror det er veldig sundt for han og å omgås andre voksne på den måten. er vi blitt sånn i 2007 at det er våre barn og dermed bare vi som skal oppdra eller passe på de, selvf. har vi hovedansvar, men...skulle ønske jeg bodde i søramerika, asia eller noe--mye sunnere syn på famile der!

Skrevet

Vi har ingen søsken eller foreldre i samme by som oss. Mine foreldre bor 1 time unna, søsknene våre bor 1/2 time unna og svigermor bor 1,5 - 2 timer unna (kommer ann på kø på bastøferga Moss-Horten). Snuppa på 3 år har nå de siste ukene selv spørt om å få sove hos familien, så vi lar henne ringe til de hun vil sove hos. Hun har noen datoer booket for overnatting i juli Vi har ikke hatt noe behov for avlastning/hjelp til snuppa. Hun er med oss overalt, hvertfall dit hun kan bli med. Iløpet av de 3 åra vi har hatt snuppa har hun sovet borte uten oss, 4 ganger(den ene gnagen 3 netter på rad hos mine foreldre). Mine foreldre har passert 60 år å er vel egentlig først nå komfertable med å ha henne alene hos seg. Kan jo være at dine foreldre har det på samme måte.

 

Hvis du/dere har behov for avlastning kan du vel spørre om hjelp, enten hos besteforeldre eller venner? Ingen kan lese at du er nøden på hjelp!

Skrevet

ja, det er en slitsom alder. Dersom du tror dere aktiviserer han for mye så må dere bar slutte med det. De trenger ikke bli underholdt hele tiden.

 

Når det gjelder det at dere ikke får snakket sammen så er det kanskje fordi han avbryter? Det kan øves på.

 

Og det er ikke det at du ønsker avlastning jeg syns er rart, det er det at du forventer at dine foreldre skal stille opp! Du må jo spørre de! De vet ikke det av seg selv!

Skrevet

Her i huset bare sier vi i fra om noen har holdt seg unna en stund :) Alle har bestandig for mye å gjøre, så det er lett at den ene uka tar den andre, men stort sett er de kjempe flinke. Skulle det glippe minner vi hvenadre på at det er lenge siden vi har sett hverandre. Avlastning får vi dog kun om vi ber om det. Kommer de hit skal de jo ha mat og greier, så det er sjeldent noen avlastning om jeg ikke ber spesifikt om det.

Syns ikke du virker kravstor. Si til de hva du mener, så kanskje de endrer seg. Det gjorde mine svigers :)

Skrevet

her har vi tre par besteforeldre (svigerforeldra er skilt).

alle er VELDIG forskjellige!

 

mamma og pappa sier ofte at de må ha poden oftere..de ser han så skjelden...men føler alikevel at jeg maser om jeg spør om dem vil være barnevakt (var vel helst før da han våkna på natta.. da var alltid mamma dritsliten da jeg kom å henta han, og følte hun lagde et lite "nummer" ut av det)

 

svigermor bor alene, og hun "maser" seg til å ha poden både i helger og ukedager.. herrlig:o) Når hun ringer begynner hun samtalen med: -ikke for å mase.. men kan ikke dere finne på noe en dag (eller 2) så jeg kan passe småtten??

I tillegg, hvis jeg ringer å spør henne om barnevakt, så svarer hun:- bare hvis jeg får ha han denne helga også:o)

Nå kommer hun hjem en uke tidligere fra en fire ukers ferie..bare for hun savner poden:o)

 

Svigerfar, derimot... han har vært innom her kanskje 5 ganger siden poden ble født... tar kun bilder av han da, for å vise frem til venner og kjente! prater lite med han! Han er veldig vanskelig å prate med..så jeg må manne meg opp for å gå på besøk til han og... han svarer bare ja og nei på spørsmål, så jeg sitter å drar ut ordene av han...

 

 

Alle sammen bor i samme by som oss... så det er veldig tydelig at det er delt interesse rundt barnebarn:o)

jeg bryr meg egentlig ikke... det er vi som har satt han til verden.. ellers så er det deres tap om de ikke vil treffe han:o)

Skrevet

Mine foreldre har alltid stilt masse opp for alle barnebarna sine, men nå da jeg har fått en attpåklatt så har vi aldri spurt dem om de kan ha henne mer enn noen timer av gangen. De er eldre og har sitt liv og sine ting som de holder på med. Men vi spiser ofte middag sammen og vi inviterer de gjerne hit til oss for at de skal få være sammen med vesla og de store barnebarna. Sambos foreldre bor 8 timer unna, så de er her gjerne en uke av gangen og er da masse sammen med ungene:-)

 

Tror også at nådagens besteforeldre har mange egne sysler og synes ikke vi kan verken forvente eller forlange at de skal ha barna så mye...

Skrevet

Vi har 3 hus mellom oss og svigers så ungene går så å si fritt imellom husene og ofte spiser vi fellesmiddager. De er superflinke til å stille opp med både ungene og ellers om vi trenger opp-pussingshjep. Men så er svigemor ufør da og svigefar førtidspensjonist så de har all verden med tid!!! Og våre barn er de eneste barnebarna demmes.

Mine foreldre bor 30min kjøring unna men begge jobber fult og minste søs er bare 9år så de har nok med sitt...men er alkevel flinke til å iallefall de to eldste en helg i ny og ne.....Men altså på de 12 siste mnd har vi TRENGT barnepass kun en overnattting...men de blir alikvel en del mer ettersom ungene elsker å tilbringe tid med besteforeldre.

Skrevet

Jeg personlig mener man ikke kan forvente i det hele tatt at besteforeldrene stiller opp og avlaster, men heller ta det som en bonus om de gjør det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...