Gå til innhold

Hvorfor skal dere døpe barna deres? kristen tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt mye på det og har vel egentlig kommet frem til at vi ikke skal døpe barnet vårt. Fordi ingen av oss er kristne...

Så tenker mer på en sammenkomst for familien og nære venner der vi kan "feire" et nytt liv:)

Hva tenker dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det fordi det er tradisjon, ikke fordi vi er troende kristne.

Skrevet

ja vi vill og jøre det for det er tradisjon.kunne ik bryd meg mindre om kristendom :)

Skrevet

Jeg er heller ikke kristen.. er ateist.. men har døpt min forrige sønn og har tenkt å døpe den som kommer i desember. Det er fordi de skal få velge selv når de blir større om de vil konfirmeres eller ikke og da er det enklere å døpe nå enn å måtte gjøre det da....og det er no familien kan samles og kose seg med=)

Skrevet

Jeg kommer til å velge navnfest for mine kommende barn. Fordi jeg ikke er kristen, og er imot statskirken, så vil ikke at mine barn skal bli medlem der (hvis di ikke velger det selv selvfølgelig).

Denne ikke-religiøse seremonien handler om å feire at et barn er født og har fått sitt eget navn, en identitet og å ønske barnet velkommen til verden.

Etter denne seremonien kommer jeg til å holde en fest for barnet med familie og venner.

Skrevet

For det förste kommer jeg aldri i livet til aa döpe barna mine.

Men en annen ting; jeg hadde aldri aldri aldri döpt dem "saa de kan velge selv naar de er större".. hvordan kan de velge selv naar foreldra allerede har valgt for dem? Er det meg, eller er det helt utrolig aa si noe saant? Aa gi ungene et valg er jo aa IKKE velge for dem da...!??!

Én ting er religiöse familier som velger aa döpe, dem om det, men folk som ikke engang er religiöse, hvorfor i alle dager gjör dere det da??

Skrevet

Vi gjør det fordi vi er kristne og har barnetro. Men så er vi da ikke kristne i noen tradisjonell forstand. Lever et høyst vanlig liv, med andre ord.

Gjest Odyssey&Mikrovampyren
Skrevet

Enklere å døpe nå enn da? Vel, om han ønsker å være kristen om 15 år så tror jeg han syns det er like enkelt å døpes da som nå.

Så da tok du valget for han nå.

Gjest Odyssey&Mikrovampyren
Skrevet

Nei det er ikke bare deg. Det er ren og skjær dumskap.

Skrevet

Hvorfor hele tiden skulle bry seg om hva andre gjør og hvorfor de gjør det?

Tror ikke dåp er skadelig akkurat :P

Bryr meg mindre hvorfor andre døper eller ikke, og forventer at ingen bryr seg om jeg døper eller ikke døper mitt barn. Det er sambo og min sin avgjørelse.

=)

Gjest 5 andre
Skrevet

Her i huset er ikke pjokken døpt. Vi er begge ateister - og derfor følgelig ikke medlemmer av statskirken. Har ikke holdt navnefest for pjokken -desverre bare blitt ånn. Siden han er 10 mnd føler jeg det er litt for sent nå. Vi føler vi gir han (og den neste) et reelt valg ved ikke å døpe dem, siden de ikke kan udøpes siden. Jeg skjønner godt det med tradisjon, men synes det er galt å "kristne" barnet mitt av den grunn alene.

Skrevet

Vi har døpt den første og kommer til å gjøre det med den andre også. Vi gjør det fordi vi har lyst.

Hvis barna våre velger noe annet når de blir store, så er det opp til de.

Skrevet

Vi skal døpe datteren vår pga vi begge er kristne...er helt naturlig for meg...

Hadde jeg ikke vært kristen, hadde jeg heller ikke døpt...da hadde jeg valgt en annen løsning...synes ikke noe om å døpe hvis man ikke mener noe m d jeg da...For under dåpen står man jo og lover at barnet skal oppdras i den kristne forsakelse og tro...og hvis man ikke tror selv så kommer man jo ikke til å gjøre d, da lyger man jo...men men...d er min personlige mening da...Folk må få gjøre som de vil :)

Skrevet

Vi skal ikke døpe. Det byr meg imot å melde barnet mitt inn en religion jeg ikke tror på selv. Hvis barnet mitt blir kristent synes jeg heller vi kan feire dåp når barnet selv har valgt det.

Vi skal ha navnefest som er livsynsnøytral for jeg synes det er en fin måte å feire barnet på.

Skrevet

Dersom jeg er så heldig å få barn så skal det ikke døpes. Jeg er ikke kristen og synes derfor det blir tull å døpe. Jeg ønsker å ha en velkommen til verden-fest for familie og venner.

Skrevet

Vi døper på grunn av kristen tro, og synes det er latterilig at folk som ikke er kristne døper fordi de vil følge en tradisjon... Det er jo en tradisjon de ikke tror på en gang... =P Verre synes jeg det er at folk står og lyver i kirka da, men det er en annen sak =S

Verken jeg eller samboeren min er vokst opp i veldig religiøse familier, men vi har begge fått med oss barnetroa som vi ønsker å gi videre til våre barn, derfor døper vi, og vil opppdra barna slik vi selv er oppdratt. Om de som 15 åringer velger borgerlig elelr kristen konfirmasjon er deres eget valg, men jeg tror ikke barna våre vil ha vondt av å bli oppdratt i en tro begge foreldra tror på.

Skrevet

Vi er begge kristne og skal døpe barna våre.

Synes det er fint at de som ikke er kristne har et alternativ i privat aller borgerlig navnefest.

Skrevet

Dåp i kirka.... Tradisjon.

Skrevet

Vi skal døpe gutten vår i kirka pga tro og tradisjon.

Skrevet

Vi er begge medlem av Humanetisk Forbund, og skal derfor bare arrangere en navnedag/-fest gjennom det forbundet. Syns det er greitt, og vil lillegutt en vakker dag melde seg inn i statskirka eller noe annet så får han lov til det.

Skrevet

Vi døpte ikke førstemann og skal ikke det denne gangen heller. Vi er ikke religiøse, og da blir det feil. Vi hadde ikke noen organisert navnefest, bare venner og familie på middag, noe som var veldig koselig. Og vi gjør nok det samme denne gangen også.

Skrevet

Vi skal døpe barnet vårt, fordi vi selv er medlemmer av statskirken. Vi er ikke spesiellt krisne, egentlig ikke i det hele tatt, men jeg tror alle har godt av å lære om det, og om man lærer de ti bud, og lever etter de, så har man et godt utgangspunkt for en god folkeskikk. For de handler jo mest om at man ikke skal stjele, drepe, og være slemme mot andre.

Dessuten er Norge et kristent land, og det er noe jeg syns vi skal holde på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...