StorkeMammaen Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Det er litt uenighet i familen ang brodering av navnet på dåpskjolen. Hvilke tradisjoner har dere? Fornavn og etternavn? Inni kjolen eller utapå? Hvor på dåpskjolen? den kjolen vi har i familien er kunststrikket og det blir derfor vanskelig å brodere rett på, noe idé om hva som kan gjøres istede. Gjerne bilder hvis dere har det. Takk, takk
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 har ikke kjolen et underskjørt da? vi broderer navnene der,både for og etternavn:))
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Moren min har brodert navnet på alle oss søsknene som er døpt i kjolen helt nederst. Kun navn/mellomnavn. Og tanken er vel at navn på evnt. våre barn som blir døpt i samme kjolen broderes ovenfor våre navn igjen. Iallfall sånn jeg har forstått det. Mulig det kan bli litt fullt etterhvert da! Hehe..
M&K+Påsan <3 Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Vi har også det . Jeg og broren min. Fornavnet er brodert nederst på kjolen, å nå skal sønnen min bruke den samme Syntes det er kjempe fint jeg Da ser du også hveem som ar brukt den osv. Syntes det er en kjempe fin tradisjon
venter_trollunge_nr2;) Skrevet 8. juli 2007 #5 Skrevet 8. juli 2007 har familie dåprskjole hvor navnet blir brodert inn i underkjolen, rosa på den ene siden og blå på den andre, bare fornavnet og dåpsdato.
Sommerfugl78 Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Ville ikke brodert direkte på kjolen (er den i kunsstrikk blir det neppe så pent). Bedre å brodere på underkjolen eller på et bånd/ en "remse" til å knytte rundt og som henger ned foran. En annen ulempe med å brodere på kjolen er at broderiet kan bli veldig ulikt når forskjellige personer broderer. Den kjolen vi har tenkt å bruke har vært brukt av mange i familien. Jeg har tenkt å kjøpe en pen bok, og spørre min tante, som oppbevarer kjolen og er veldig flikk til å skrive, om hun kan skrive i den: En side for hvert barn; Barnets navn, fødselsdato, dåpsdato, kirke og navn på foreldre. Så kan denne boka følge med kjolen, det synes jeg høres fint ut :-)
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 8. juli 2007 #8 Skrevet 8. juli 2007 Dåpskjolen i vår familie er sydd til meg av mammas brudekjole. Den er brukt av meg, min bror, noen fettere og kusiner samt min sønn. Vi har brodert fornavn nederst på kjolen (foran). Rosa for jentene og lyseblått for guttene. Veldig koselig ting syns jeg
Raych Skrevet 8. juli 2007 #9 Skrevet 8. juli 2007 Kjolen som har fulgt min side av slekten har fornavn+etternavn+dåpsdato brodert på innsiden av kjolen (på underkjolen) Rosa for jenter og blått for gutter. Det er dessuten prøvd å gjøre sånn at søsken er blitt brodert i nærheten av hverandre og deres barn igjen under deres navn (hvis dere skjønner hva jeg mener). I min manns familie broderes kun fornavnet og dåpsdatoen, og i kronologisk rekkefølge. Broderes også på underkjolen, langs kanten, lodrett oppover på en måte.Når de har kommet rundt runden begynner de over der igjen. Egentlig en veldig grei måte å gjøre det på da det ser litt bedre ut, og man får plass til alle navnene.
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #10 Skrevet 8. juli 2007 Nei takk. Vi vil ikke ha navn på dåpskjolen vår, det måtte i såfall vært på underkjolen... Synes ikke det blir særlig flott med mange navn på dåpskjolen etterhvert, med tanke på å ta bilder o.l. Men...heldigvis er vi ulike alle mann!
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 8. juli 2007 #11 Skrevet 8. juli 2007 Det står så klart også dåpsdato sammen med navnet da
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #12 Skrevet 8. juli 2007 dåpskjolen vi brukte på lillegutt og skal bruke på neste broderte vi navn og dåpsdato inni kjolen... ble veldig bra og er jo så koselig for den lille å se når de blir store
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå