Gå til innhold

Hva tenker dere ang navn på dådskjole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er litt uenighet i familen ang brodering av navnet på dåpskjolen.

Hvilke tradisjoner har dere?

Fornavn og etternavn?

Inni kjolen eller utapå?

Hvor på dåpskjolen?

den kjolen vi har i familien er kunststrikket og det blir derfor vanskelig å brodere rett på, noe idé om hva som kan gjøres istede.

Gjerne bilder hvis dere har det.

Takk, takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke kjolen et underskjørt da? vi broderer navnene der,både for og etternavn:))

Skrevet

Moren min har brodert navnet på alle oss søsknene som er døpt i kjolen helt nederst.

Kun navn/mellomnavn. Og tanken er vel at navn på evnt. våre barn som blir døpt i samme kjolen broderes ovenfor våre navn igjen. Iallfall sånn jeg har forstått det.

Mulig det kan bli litt fullt etterhvert da! Hehe..

Skrevet

Vi har også det . Jeg og broren min. Fornavnet er brodert nederst

på kjolen, å nå skal sønnen min bruke den samme :) Syntes det

er kjempe fint jeg :) Da ser du også hveem som ar brukt den osv.

Syntes det er en kjempe fin tradisjon :)

Skrevet

har familie dåprskjole hvor navnet blir brodert inn i underkjolen, rosa på den ene siden og blå på den andre, bare fornavnet og dåpsdato.

Skrevet

Ville ikke brodert direkte på kjolen (er den i kunsstrikk blir det neppe så pent). Bedre å brodere på underkjolen eller på et bånd/ en "remse" til å knytte rundt og som henger ned foran.

En annen ulempe med å brodere på kjolen er at broderiet kan bli veldig ulikt når forskjellige personer broderer.

Den kjolen vi har tenkt å bruke har vært brukt av mange i familien. Jeg har tenkt å kjøpe en pen bok, og spørre min tante, som oppbevarer kjolen og er veldig flikk til å skrive, om hun kan skrive i den: En side for hvert barn; Barnets navn, fødselsdato, dåpsdato, kirke og navn på foreldre. Så kan denne boka følge med kjolen, det synes jeg høres fint ut :-)

Skrevet

Dåpskjolen i vår familie er sydd til meg av mammas brudekjole. Den er brukt av meg, min bror, noen fettere og kusiner samt min sønn. Vi har brodert fornavn nederst på kjolen (foran). Rosa for jentene og lyseblått for guttene. Veldig koselig ting syns jeg :)

Skrevet

Kjolen som har fulgt min side av slekten har fornavn+etternavn+dåpsdato brodert på innsiden av kjolen (på underkjolen) Rosa for jenter og blått for gutter.

Det er dessuten prøvd å gjøre sånn at søsken er blitt brodert i nærheten av hverandre og deres barn igjen under deres navn (hvis dere skjønner hva jeg mener).

I min manns familie broderes kun fornavnet og dåpsdatoen, og i kronologisk rekkefølge. Broderes også på underkjolen, langs kanten, lodrett oppover på en måte.Når de har kommet rundt runden begynner de over der igjen. Egentlig en veldig grei måte å gjøre det på da det ser litt bedre ut, og man får plass til alle navnene.

Skrevet

Nei takk. Vi vil ikke ha navn på dåpskjolen vår, det måtte i såfall vært på underkjolen... Synes ikke det blir særlig flott med mange navn på dåpskjolen etterhvert, med tanke på å ta bilder o.l.

Men...heldigvis er vi ulike alle mann!

Skrevet

Det står så klart også dåpsdato sammen med navnet da ;)

Skrevet

dåpskjolen vi brukte på lillegutt og skal bruke på neste broderte vi navn og dåpsdato inni kjolen... ble veldig bra og er jo så koselig for den lille å se når de blir store :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...