Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Bare lurer på om noen vet.. Jeg gir både mm og mme..må det, men har mest lyst å gi bare mm. Men jeg har for lite mm til at babyen min blir mett. *Sukk*
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Det kommer jo ann på hvor gammelt barnet ditt er.. og er nokså individuelt.. for å øke melkeproduksjonen, så pump deg etter hvert måltid..kan også få en "slags" nesespray har jeg hørt (ikke prøvd selv) men du må ha resept på denne..
Fleskepølsa Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 For å øke produksjonen av melk er det beste å la ungen suge så ofte og mye som mulig. Tilby brystet i tide og utide, selv om barnet selv ikke ber om det. Nattamming fremmer også produksjonen, og pumping som noen andre skrev her. Er du sikker på at du ikke har nok melk (-dvs dårlig trivsel og vektøkning), eller er du usikker fordi barnet virker sultent og vil suge mye? Innimellom har barn økedager der de vil henge i brystet hele tida. Men det er du vel klar over. Den sprayen de snakker om over her tror jeg er Syntocynon, en spray som setter i gang utdrivingsrefleksen. Den hjelper ikke til å produsere mer melk, den driver kun ut den melka som alt er produsert (-fåes på resept av lege eller på helsestasjon). Å gi mme gjør at barnet ikke suger nok til at du får opparbeidet melkeproduksjonen. Forhør deg på helsestasjonen om det er tilrådelig å satse på amming en periode, for å se om produksjonen blir stor nok. Lykke til med ammeprosjektet.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Barnet mitt er nå 4mnd. Alltid hatt behov for mye mat helt fra starten. Skal snart begynne med velling. Vet at barn spiser ulike mengder, men bare lurte på om det fantes en `mal` over hvor mye barnet trenger sånn ca i mm (eller mm og mme) mnd for mnd. Hvor mye mm har dere med "lite"? Jeg klemmer ut 60ml mm om kvelden og har rundt 100ml om morgenen.. Så jeg gir mme i tillegg ja!! Prøver å legge han til ved brystet ofte, selv om jeg gir flaske i tillegg. Har kommet seg i det siste, vært mer bevisst. Håper på myyyye mer!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #5 Skrevet 8. juli 2007 Han tar foressten 200ml i mme nå, hvis jeg ikke gir han noe mm. Men får han mm og mme varierer det hvor mye mme han tar. Jeg merker jeg har rundt 50ml om dagen, det øker mot kvelden og jeg våkner med spreng. Har begynt å pumpe meg kveldstid for å unngå spreng om morgenen. Ofte sovner han med brystet og jeg må pumpe meg etterpå. Men selv om jeg har spreng om morgenen, og gir bare mm(har ikke fått sjekket helt hvor mye jeg har om morgenen, men brystene står av seg selv i spreng hehe) går kanskje bare en halv time-time etter måltidet så er han sulten igjen og jeg må gi mme. Hm. Får bare legge han til oftere ja, prøver på det! Så får vi håpe produksjonen tar seg opp. Men har litt dårlig selvtillit på dette da alle i min fam.sier " vi har alle lite melk, sånn er det" både mor og alle søstrene mine har slitt med lite melk.. Er sånt arvelig? huff.. Tusen takk for alle svar hvertfall!!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Og forresten.. går til ei helsesøster som sier mange rare ting.. bl.a når det gjaldt amming. Jeg slet med såre brystvorter tidligere, og da sa hun at jeg ikke trengte legge ham til så ofte pga dette. Hun visste jeg på daværende tidspunkt ga mme i tillegg. Da jeg spurte om ikke dette kunne gi nedsatt produksjon, sa hun at brystene måtte få hvile litt også. Så dette resulterte i at jeg holdt på å miste melka helt! Jeg har begynt å legge han til oftere, og håper det vtar seg opp. Men jeg har altså helt siden fødselen hatt lite melk. Nå har barnet mitt begynt å leke ved brystet.. hender og føtter alle veier og prøver å "snakke" med meg.. har mest lyst å bare gi flasken, men vet hvor sunt mm er så han får det jeg har hvertfall!
Fleskepølsa Skrevet 8. juli 2007 #7 Skrevet 8. juli 2007 Tør ikke uttale meg om liten produksjon er arvelig. Men for en del år siden var det "riktig" å amme hver 4. time, og ikke mer. Dette var vanlig praksis på barselavdelingene. Dette gjorde at mange ikke fikk opparbeida produksjonen sin, og trodde dermed at de hadde "for lite melk". Så gikk de over til erstatning. Mulig det var dette som gjorde mora di overbevist om at hun ikke kunne produsere nok? Vi jenter tar jo som regel å forhører oss med mødrene våre når det gjelder barnestell, og deres erfaringer har mye å si for hvordan vi selv gjør det. Derfor går ting i "arv" gjennom miljø også.
Hiv o'hoi Skrevet 8. juli 2007 #8 Skrevet 8. juli 2007 jeg pumper ut max 40 ml om gangen. og dette til tross for pumping hver 2. time døgnet rundt for å øke produskjonen! Noenganger får jeg ikke ut mer enn 20 ml.. det er lite det..
Fleskepølsa Skrevet 8. juli 2007 #9 Skrevet 8. juli 2007 Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis gjenspeiler hvor mye melk du har. Noen strever fælt med pumping (- jeg, for eksempel), melka vil liksom ikke slippe. Ved amming slipper melka etter kort tid, men ved pumping må jeg bruke Syntocinon-sprayen. Ellers får jeg kun ut noen dråper, selv ved spreng.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #10 Skrevet 8. juli 2007 Stå på med amminga!! Slet selv i starten. Fant ut etterhvert at jeg spiste for lite og at jeg ikke fikk nok hvile. Nå spiser jeg som en hest og prøver å få til en hvilepause hver dag. Dessuten har jeg lagt lillejenta ofte til brystet. Kan også anbefale www.ammehjelpen.no for flere tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå