Gjest Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Hvor lenge bør jeg holde meg unna et rom som er blitt malt? (både olje- og vannbasert). Legen min sa ca ett døgn, men samboeren malte i går og det er enda masse malingslukt selv om vi har lufta godt. Er forresten på soverommet dette. Er 37+4
Gjest Ut på tur Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Jeg hadde ventet ca en uke før jeg sov på det. Men hadde nok ikke holdt meg helt unna i forhold til å være i rommet Vannbasert maling avgir gasser lenger enn oljebasert. Men det er jo bare min personlige greie og ikke noe jeg vet om vitenskapelig.
Gjest MMJ Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Så bra å se at du tenker på dette Føler det er så mange som tar så lett på det der. Vannbasert maling er like farlig som oljebasert... bare man lukter ikke vannbassert. Når lukta fra oljemalinga er borte så er de fleste løsemidler borte, men man vet jo ikke med vannbassert. Jeg har tatt løsemiddelkurs... og det som han sa han foredragsholderen var at ved maling av et barnerom så burde man vente 6 uker før man la en nyfødt inn der.... mener jeg har lest det andre plasser også. MEn lufter du godt, og dere har vel vindu oppe om natta og, så tror jeg at jeg hadde kunne lagt meg der når jeg ikke kjente lukt mere.
Gjest Ut på tur Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Så bra du har løsemiddelkurs lilje for da skal jeg spørre deg om det stemmer det jeg har hørt. Jeg har nemlig hørt at vannbasert avgir gasser lenger enn oljebasert. Pappa jobbet litt med dette men det er veldig lenge siden og han mente oljebasert nesten var bedre fordi det avga gasser kortere tid enn vannbasert.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #5 Skrevet 8. juli 2007 Dersom det er malt med oljebasrt bør rommet varmes opp og ha en liten lufting bare i lang tid, flere uker(2 -3 uker), varme for å få malingen til å herde innen fra, bare lufting er ikke godt nok. Vannbasert lukter kortere tid, men den ¨svetter¨ en stund likevel. Ville holdt meg unne noen uker der også, uavhengig av hva legen din sier, han er lege ikke maling ekspert. Når et oljemalt rom er luktfritt er det også herdet ferdig og trygt. Har todligere vært gift med maler selv.......
Gjest MMJ Skrevet 8. juli 2007 #7 Skrevet 8. juli 2007 Ja, det stemmer det Ut på tur. Oljebasert gasser så og si ikke når man ikke lukter det, men vannbassert gasser leeeenge.. men det lukter man jo ikke, så mange som blir lurt av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå