Gå til innhold

Vår-høst-pose? Nødvendig eller ikke? Tips til gode poser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Vi har akkurat bytta til sportsdelen på vår Teutonia Spirit s3 og lurer på hva jeg skal ha i vogna i overgangsperioden til høsten (og våren neste år). Akkurat når har vi vognskinn i og tynt ullteppe over (hvis det er kjølig, ellers helseteppe). Det har vært så kjølig her at vi har brukt vogndyna oppi også, men det er så upraktisk for det er jo ikkenoe som holder den på plass (annet enn bumberbaren da, men lillemann liker ikke så godt den ennå, for han får ikke sprella med beina da).

Så derfor lurer jeg på å få tak i en overgangspose (vi har lammeskinnspose til vinteren) til de kjølige høst og vår-dagen. Men jeg vet ikke hva jeg skal se etter.

Noen som har gode forslag til poser som kan varme uten å blir for klamme? Og som ikke er for dyre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har desverre ingen forslag, men dytter for jeg er også på jakt etter en tynnere pose til vår/høst og kaldere sommerdager. Og helst ikke i fleece-stoff, for det blir snuppa så klam av...

Skrevet

Driver nå og leker med tanken på å sy en pose selv. Har funnet masse fine "forklaringer" med bilde av hele prosessen på nybaktmamma.com

Da vil jeg, etter anbefalinger fra de på nybaktmamma.com, ha bomullsstoff inni og et lag vatt som for og et sterkt poplinsstoff (som er litt mer slitesterkt enn vanlig bomull) på utsiden. Jeg er fortsatt på planleggingsstadiet, men da tar det som regel ikke så lang tid før det blir satt ut i livet.

Jeg ble veldig inspirert iallefall, og fordelen er at man kan velge akkurat de fargene og mønstrene man vil ha :o)

Skrevet

Kanskje jeg skal prøve meg jeg også... Har ny symaskin stående, men tror liksom ikke at jeg klarer! Får gå inn på nybaktmamma og kikke på oppskriften.

Skrevet

Tusen takk! Jeg kaster meg uti det tror jeg!

Skrevet

Jepp, jeg også! Er så gøy å ha ting en har lagd selv. Og akkurat når det gjelder disse posene, kan man gjøre det så enkelt/komplisert som en selv vil med glidelås/borrelås, snøring rundt hodet/ikke snøring osv.

Jeg gleder meg til å få den ferdig. Her blir det nok et fargerikt mønstrete bomullsstoff inni og et eller annet knallfarget poplinsstoff utenpå. Må jo sprite opp den svarte vogna litt :o)

Lykke til :o)

Skrevet

Lilleprinsen.no har noen vognposer beregnet for sommeren som de selger.. ellers er det bare å google med ordet vognposer så får en opp mange nettsider. Eller sy selv:)

Lykke til!

Skrevet

Hei igjen!

Min vognpose er ferdig (jaja, eller mangler hull til selene og hemper til øverst på frontstykket, menmen)

Jeg ble såååå fornøyd :o)

Sjekk ut:

www.hannaal.piczo.com

Skrevet

Prøv Alexi.no. Der har de masse bra baby ting! Jeg kjøpte en fleece pose der i går, kjempefin og praktisk:)

Skrevet

kokosbolle; jeg er IMPONERT!!! Posen du har laget ble kjempe kjempe fin!! Flink du er!! var det vanskelig?? Pleier du å sy og ordne og sånn.. eller ? Jeg er nemlig ikke noen håndarbeid menneske.. men fikk litt lyst til å prøve.. Ble posen dyr?

Skrevet

Hei Tessa!

Tusen takk!! Jeg er så kry som en hane selv, for dette trodde jeg ikke jeg skulle klare gitt.

Jeg syr litt av og til, men det har gjerne begrenset seg til gardiner og å legge opp/sy inn bukser :P Så jeg er ikke akkurat noen ekspert.

Jeg søkte litt på nett og fant disse sidene med detajlerte forklaringer med bilder!

http://www.tettinntil.com/forumet/showthread.php?t=29222

Jeg fulgte dette ganske slavisk, men

obsobs!! Pass på at glidelåsen kommer rett vei ut ( jeg bomma to ganger før det ble riktig på begge, hadde to like glidelåser, så de måtte motsatt på en måte.. tips: fest alt lett med knapenåler og vreng sånn halvveis, så du ser at det blir rett.

obsobsnr2: Min pose er 100cm lang og 50 bred oppe og 30 bred nede, jeg klipte ut mønster 120 lang, 60 bred oppe og 40 bred nede, det gikk bare akkurat!! planen var at den skulle bli lenger, men fyll pluss sømmer osv. gjør at den krymper mye!

Skrevet

Pris:

Hadde innerstoff fra før, noe til overs fra Ikea i bomull

Ytterstoff, sterk bomull/nylonblanding til 150 kr

glidelåser disse er dyre, 70 x 2 = 140

strikk + snøredingser = 70

fyll: dyne fra ikea, mysa lett = 30

totalt rundt 400 tenker jeg. Ikke sååå billig, men du kan få mye billigere ytterstoff på stoff&stil.

Skrevet

Så utrolig fin posen din ble, kokosbolle -jeg er imponert!

Min er også straks ferdig, det ble en pose etter voksi-modellen. Har bare en tynn "vatt"dyne inni nå, og så bytter jeg til vinterdyne når det blir kaldt. Den er kjempefin, om jeg kan skryte litt!

Skal prøve å legge ut bilder, men det er ikke sikkert jeg klarer...

Skrevet

Takk for skryt! Det er så gøy å få til ting :o)

Jeg er imponert over deg Hedda's mamma som klarer å lage en pose etter voksi-modellen! Er utrolig kjekt med å kunne bytte dyne etter temperatur. Jeg hadde nok laget noe slikt hvis vi ikke hadde hatt lammeskinnsposen til kaldere dager.

Moro hvis du får ut bilder.

Skrevet

Dytter litt hvis ikke Tessa&Mathias fikk sett :o)

Skrevet

Jeg har voksiposen med "sommerposen" inni. Den er super..:)

Skrevet

kokosbolle; takk;) Lette etter tråden faktisk;) Men.. tror ikke jeg klarer å sy sånn.. ( klarer ikke å tre i en symaskin engang tror jeg.. har ikke sydd siden ungdomskolen.. hehe..) =) Men jeg skal titte litt på den linken igjen å se;) så.. kanskje kanskje.. ;)

Skrevet

Hehe! Jeg hadde ikke sydd noe siden ungdomsskolen da jeg "rappet" den ene symaskinen til mamma for et par år siden.

Da skulle jeg bare sy inn en bukse. Det var veldig simpelt, da jeg bare vrengte buksen og stiplet nedover hvor den nye sømmen skulle gå (skulle fra bootcut til smale ben), så sydde jeg og klipte etterpå. Etterhvert begynte jeg å fikse og trikse litt med diverse ubrukelige bukser og så gikk jeg over på gardiner.

Så det var litt av et prosjekt (trodde jeg) da jeg gikk i gang med denne posen, men det tok kun 2 (intensive) kvelder, så hadde jeg den ferdig. Hadde jeg vært mere nøye med å bruke knappenåler og å vrenge for å sjekke først, hadde jeg nok greid meg med den ene kvelden, menmen.. jeg er utålmodig da :o) Så da måtte jeg ta opp sømmene en del ganger før det ble riktig..

Får tenke sånn at denne posen var et prøveprosjekt som ble ganske så vellykket, så neste pose (det blir nok sikkert flere, til lillemann eller andre) blir enda bedre!! Øvelse gjør mester :o)

Hvis moren din eller noen du kjenner er gode på å sy, kan du jo kanskje få de til å hjelpe?

Skrevet

Kokosbolle. Jeg tenker å sy en (Din var kjempefin forresten, helt imponert!)

Jeg har en pose fra før som er 90 lang, men er alt for kort for min lange lille gutt. Så derfor tenkte jeg å sy så den ble 110 cm lang. Hvor lang har du forstykke i forhold til bakstykke? Jeg målte på den posen jeg har fra før, der er differansen 30 cm, er det passelig? Hvor lang må jeg regne glidelåsen da? (Altså hvor mye bretter man ned foran)

Haster litt med svar, må sende bestilling til mora mi som er på stoff og stil nå...

Hvis min er 110, vil i så fall lengden foran bli 80, men lurte på å ha så man kunne glide opp hele lengden, slik at den ble lukket helt, uten nedbrett hvis det var nødvendig. Blir det bare tull?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...