Anonym bruker Skrevet 7. juli 2007 #1 Skrevet 7. juli 2007 Var til jordmor og sjekket blodtrykk og blodprosent. Blodtrykk kjempefint 115/80. Blodprosent var 14.7. Er i uke 26. Er jo fint med blodprosent og null jernmangel, men leser jo at det ikke er så bra å ha såpass høy prosent når man er 26uker på vei. Jordmor sa ikke så mye, lurte mere på hva blodprosent har vært på tidligere målinger, men lege har ikke målt annet enn blodtrykk tidligere og tatt alle de vanlige blodprøvene.. Må skrive at jeg ikke hadde vært flink å drikke veske dagen i forveien og heller ikke foran jordmortimen (har lest at veskemangel kanskje har litt innvirkning) Ringte legen etterpå og han mente jeg ikke skulle bekymre meg. Men man tenker jo alltid litt da... Men min mor og min søster har begge høy blodprosent, hatt over 14 etter fødsel og selv om min søster mistet mye blod forrige fødsel(ksnitt) så var hun tilbake på normalen etter kort tid:) Skal jeg gå og tenke på dette eller skal jeg satse på at barnet får nok blod gjennom morkaken, har ingen symptomer på at blodet er "tykt" Og barnet er veldig aktivt i magen og sparker MASSE:) Og helt innenfor (om ikke litt over) på vekstkurver ved UL. Langt innlegg, men håper noen tar seg tid til å lese og kanskje svare hvis de føler det opplever/opplevde det samme, og hva som ble gjort isåfall.
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 7. juli 2007 #2 Skrevet 7. juli 2007 jeg hadde å 14,7 da jeg ble målt, men det var tidligere i svangerskapet... så lenge det lå under 15,2 når man er gravid så var det fint sa labb-dama=)
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Takk for svar:) Jeg skal ikke bruke mere tid på å tenke for mye på dette. Kjenner bebisen min hele dagen og den er aktiv og våken og i fin form. Tror nok jordmor ville sagt fra hvis det var noe jeg burde uroe meg over. Men det er nok mer min egen hjerne som jobber litt overtid her... Jeg skal bare bli flinkere til å drikke mere veske og bare slappe av:)
Athravil Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Om det er vanlig med høy blodprosent i slekta og de ikke har hatt noe problemer med svangerskap pga dette, tror jeg ikke du har så mye å bekymre deg over. Jordmor/lege vil nok holde øye med det og informere om dette skulle føre til problemer. Du kan jo be legen om å sjekke blodprosenten hver gang slik at det blir loggført i helsekortet ditt. Har samme "problemet" selv, og har også veldig høye jernverdier, så jordmor sa kun at de ville holde øye med det fordi det burde gå ned litt i svangerskapet. Dette har jeg arvet fra mor/bestemor, så jeg tviler på at det har noe å si.
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #5 Skrevet 8. juli 2007 Da slapper jeg av:) Høy blodprosent og fint blodtrykk er noe både min mor og storesøster har. Min lillesøster har litt lavere blodprosent, men fint trykk:) Jeg kjenner jo ungen hele tiden (aktiv krabat) og på UL (4 stk) viser bebien en jevn og fin vekstkurve. Men vil spørre legen om han kan sjekke plodprosent jevnlig fremover. Takker for svar:)
Siza m/prinsesse og juleprins Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Hehe, min Hb var på 16.2, så JM lurte på om jeg trente en del... Noe jeg IKKE gjør.. Eneste hun sa var at vi skulle følge med på dette utover... Hverken mer eller mindre..
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #7 Skrevet 9. juli 2007 okey. 16.2 i hb.. Da bekymrer ikke jeg meg med mine "puslete" 14.7 i uke 26. Er jo såre fornøyd med at jeg har nok blod og jern i kroppen til å bære gullungen frem. men fikk så lite forklart (ingenting forklart) av jordmor hva høyt kunne bety. Leste det til meg på nettet etterpå. Men jeg kjenner bebisen hver eneste dag, og er den rolig en liten stund så er det nok å snakke litt og stryke meg over magen så får jeg respons med engang:) jeg skal kose meg videre med mine 14.7 og bare slappe av:) Jeg trener heller ikke, heller motsatt.... Men har begynt å drikke mine litre med veske til dagen og det skal jeg fortsette med. Så får heller jordmor høre etter når jeg sier at høy blodprosent ligger i tjukke slekta:) Takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå