Gå til innhold

Gratis Fysio?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fysio gratis for gravide? Synes jeg leste det her innpå et eller annet sted for en stund siden.

Jeg er nå blitt sykemeldt grunnet isjas,men må betale for fysioen.

Legen mente at isjasen ikke hadde noe med graviditeten å gjøre så jeg er ikke sykemeldt grunnet svangerskapsplager.(jordmor mente det var svangerskaps isjas.og jeg har aldri hatt problemer før)

Noen som har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

etter som jeg forstår så må diagnosen være bekkenløsning for at det skal anses som svangerskapsrelatert. Jeg har både bekkenløsning og prolaps og får dekket behandling fordi jeg har bekkenløsningsdiagnosen, hadde det kun vært prolapsen som plaget meg hadde jeg måttet betale selv.

Skrevet

jeg får gratis fysio, men d er pga bekkenløsning

Skrevet

bekkenløsningmed gangvansker må diagnosen være. Men husk at når du har betalt 2500 i egenandeler hos fysio så får du frikort for det

Skrevet

Jeg ble så glad her om dagen da jeg leste at det var gratis fysio under svangerskap og i 6 mnd etter. Jeg trenger nemlig behandling etter svangerskapet også i følge fysio. Jeg har bekkenløsning, vet ikke hvvordan det er om diagnosen er isjas... Men kan ikke jordmor og skrive henvisninger?? Kanskje jordmoren din kan hjelpe??

Skrevet

Tusen takk for alle svar:-)

Greit å finne litt ut av ting:-)

Skrevet

bytt lege... eller få i alle fall en fysioterapeut til å vurdere det (en time koster jo ikke all verden) - du får en skriftlig vurdering og kan gi denne til legen...

isjasnerven er selvfølgelig påvirket av bekkenet som ligger rundt / sammen med den.. mye av symptomene er de samme - ilinger nedover bena og gangvansker.

det er med andre ord vanskelig å skille mellom lidelsene - før i tiden kalte de alle bekkenløsningssmerter for isjassmerter, så om legen din er av den gamle garden....

Skrevet

Isjas og symptomgivende bekkenløsning er to helt ulike ting, men kan komme av svangerskap begge deler. Isjas er et uklart begrep, som egentlig bare betyr smerter relatert til Isjasnerven som går i bekkenet. Det er mange diagnoser som kan utløse fri behandling, men her er det altså bekkenløsning med gangvansker som gir den rettigheten. OG man må gå til fysioterapeut med refusjonsrett (kommunal eller med kommunalt driftstilskudd). Det er kun leger som kan henvise til fysioterapeut, men for å gå til fysioterapeut med spesielisering i manuellterapi trenger man ikke henvisning.

Er fysioterapeut selv..

Skrevet

Hvis du får påvist bekkenløsning får du gratis fysioterapeut, ikke ellers. så vidt jeg vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...