Gå til innhold

Sitter dere inne på rommet til barnet har sovnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg blir sittende inne på rommet til Noah sovner, så tar det ca 10-15 min til han sovner. Hvis jeg derimot prøver å gå ut av rommet før han har sovnet, så blir det et leven uten like og det kan ta opp til 2 timer før han sovner (selv om jeg går inn igjen når han begynner å gråte).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg legger han, sier godnatt, gir en nuss og går ut. Enkelt og greit!

Skrevet

Jeg legger ham,synger to godnattasanger for ham,klapper ham på kinne,sier jeg er glad i ham og at han må sove godt og går ut av rommet.

Leste enten i BAM eller i Foreldre & Barn at det ikke var heldig for barnet hvis en satt inne hos det til det sovnet.

Skrevet

Mamma tile en stor og en liten, jeg har tenkt på det. Derfor prøver jeg å gå ut og la han finne roen på egenhånd, men det tar fryktelig lang tid før han roer seg da. Må vel bare fortsette å prøve.

Skrevet

Jeg gir en kos, suss, sier god natt, legger han og går ut.. Så sovner han med en gang..

Skrevet

Nei, jeg blir ikke sittende på rommet. Han får fortsatt siste puppen på soverommet på kvelden, men ofte er han våken når jeg legger han for det. Brer på han, sier natta, kysser han på kinnet og går ut. Det er sjelden han gråter, men av og til ligger han litt urolig og klager før han sovner. Da bytter jeg og mannen min på å gå inn til han, brer over han og gir han smokken hvis han har mistet den. Det hender vi må inn et par ganger, men det avhenger litt av hvor trett han er.

Vi har gradvis gått fra å puppe han i søvn til, til byssing, til vugging og nå til at han finner søvnen selv.

Skrevet

Vi har det som deg, Vimsen. Ho finner aldri roen av seg selv, må amme ho i søvn eller ligge ved siden av og stryke ho over ryggen. Hvis vi går ut bare skriker og skriker ho. Jeg tenker som så at det er greit for meg å være inne hos ho til ho sovner, kanskje ho trenger lenger tid på å bli trygg enn mange andre babyer, og jeg ønsker å gi ho den tryggheten. Når ho blir eldre skjønner ho kanskje mer, og det blir lettere å få ho til å sovne av seg selv.

Vi prøvde i 4-5 mnd å få ho til å sovne av seg selv, men det gikk ikke, nå er ho 8 mnd.

Skrevet

Selv om hun har vært veldig trøtt har vi har alltid sørget for at hun er litt våken når vi har lagt henne i hennes egen seng. Det hjalp i forhold til å lære å sovne selv.

Vi har hatt perioder der hun likevel har nektet å sove. Vi har brukt Ferber og lot henne gråte- to kvelder og det var slutt på gråten. Vi har hatt prinsippet om at har vi først begynt, så må vi fullføre- slik at hun ikke må gråte til ingen nytte.

Nå ammer jeg, pusser tennene hennes, og legger henne i seng.

Vi har prøvd å være bevisst på å ikke respondere på gråtingen med å gi henne mer og mer service- kan lett gli ut slik at man må begynne på nytt (vi vil jo helst unngå å la henne gråte).

Skrevet

Forresten, du sa ikke hvor gammelt barnet er. Ville ikke brukt Ferber dersom det er under 6 mndr, men ville prøvd å være bevisst på at du trekker deg tidligere og tidligere ut av rommet. Det går seg sikkert til dersom du passer på å gradvis minske hjelpen til innsovning.

Skrevet

Noah er snart 8 måneder (13.11.06)

Skrevet

Er han 8 mndr. ser han konsekvensen av handlinger. Han ser at du kommer inn igjen dersom han gråter- har sett at ting blir slik han vil dersom han bare holder på lenge nok. Oppdrar dere godt.

Jeg ville prøvd Ferber- men ikke gjør det halvveis. Synes det er fælt å gi opp/gi etter etter at de har grått en stund-det vil jo si at de har grått til ingen nytte!

Vi brukte metoden hos oss, men litt tilpasset oss/henne. Første kvelden gråt hun 45 minutt, neste kveld holdt hun et leven i nesten to timer. Tredje kvelden sovnet hun med en gang...

Første kveld lot vi henne gråte i 3 minutt før en av oss gikk inn og trøstet litt (tok henne ikke opp- da får hun jo "belønning",). Neste gang lot vi det gå syv minutt mellom hver gang. Det skal holde at man går inn og sier god natt slik at de vet at man er der, ikke noe særlig kosing.

Neste kveld lot vi det gå litt mer enn syv minutter mellom hver gang vi gikk inn. Viktig å følge litt med på klokka slik at man ikke løper inn for ofte- det kan nemlig kjennes ut som lange minutter.

Metoden sier vel første kveld 7 min, neste kveld 15 min, 3. kveld ennå lengre mellomrom. Men vi syntes det var litt hardt og hadde 10 minutt mellom hver gang på det værste.

Dersom dere ikke tar tak i dette nå kan det hende at det blir værre etterhvert som han reiser seg i senga osv. (han har kanskje begynt med det?). Da snuppa vår begynte å reise seg måtte vi inn igjen og igjen og igjen for å legge henne ned igjen (tok 14 dager før hun kunne sette seg ned selv og da gikk det seg til). Da er det lett at ting kan skli ut igjen....

Lykke til.

Skrevet

Nei, det har vi aldri gjort. Vi har vent han til å sovne av seg selv helt fra starten av. Gir han nattasuss, sier god natt og at jeg er glad i han/elsker han, og går ut. Sjelden jeg trenger å gå inn igjen, bare av og til for å putte i smokken.

Skrevet

nei det gjør jeg ikke... jeg går heller inn igjen og styker på panna og synger en gang til...:=) har gjort det fra dag1

Skrevet

Minstemann på snart 5 mnd ammes og leggeds ned i senga våken. Gir ha smokken og går ut.... Så går jeg inn og gir smokken hvis det trengs. Har aldri sittet inne hos noen av mine til de sovner, det kan bli en kjedeloig uvane å sitte på barnerommet store deler av kvelden...

Skrevet

Med eldstejenta satt vi inne hos henne til hun sovna. Og DET sirkuset vi jeg IKKE ha igjen! Så Minimais blir lagt i sprinkelsenga i våken tilstand, får sang og kos og nattinatt, og så går jeg ut. Hun sovneri løpet av 5-10min. Jeg må vanligvis inn og sette i smokken et par ganger og si natti.

Skrevet

Vi gjorde ikke det før, men så flytta vi og alt blei kaos. Nå har han vært kjempeurolig og utrygg siden vi kom hit og ikke sovna uten. Men nedtrappingsplan er iverksatt:)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Tror det er MER uheldig for barnet å gråte i en halvtime helt aleine enn at det er noen som sitter inne hos det i et kvarter f.eks. til det sovner, mamma til en stor og en liten!

Hva jeg gjør når snulla skal legge seg er helt avhengig åssen snulla har det...ofte er hun sulten og trøtt samtidig, og da gråter hun litt, men hun slutter når jeg synger og gir henne flaske, så da gjør jeg det. Gråter hun ikke får hun flaske og god natta-ønske, og går ut av rommet. Så må jeg ofte inn igjen hvis hun har kasta vekk flaska eller smokken, og da gir jeg henne det igjen, før jeg går ut.

Jeg synes det er kjempekoselig å holde rundt henne og synge for henne helt til hun sovner, så jeg har ingen problemer med å være hos henne. Ser også ikke noe negativt med det.

Skrevet

Til Riga++:En av grunnene til at det kan være uheldig å være inne med ungen til det har sovnet er at de kan våkne og bli redd fordi du ikke er der lengere, da er det bedre at de sovner uten at du sitter der og dermed forebygge panikken det er å plutselig innse at de er helt alene.

til HI: La det ta 2 timer for han å sovne, etterhvert vil det ta kortere tid når han innser at det ikke skjer noe spennende etter at han har lagt seg, men ikke la han ligge og gråte, surving er greit, gå heller inn og stryk, kyss og si god natt. Det er tidkrevende, men det går seg til ganske fort har jeg erfart.

Skrevet

Vi har også hatt det sånn som deg, Vimsen. Alle forsøk på å gå ut a rommet etter legging skapte kaos... Vi endte med å ta en gradvis avvenning fra oppmerksomheten hun var vant til ved legging. Til å begynne med sang og klappet vi henne til hun sov, så sluttet vi med klappingen og bare satt der og sang. Så sluttet vi å synge (etter noen faste godnattsanger). Så begynte vi å sitte lenger og lenger bort fra sengen inntil vi kom oss helt ut av rommet. Dermed var vi der vi ønsket; sang 2 sanger, sa godnatt og gikk ut. Det tok noen uker, men fungerte veldig bra og var helt skrikefritt :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...