Gå til innhold

4 uker gammel baby med på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ut og fly med 4 uker gammel baby. Hvordan lønner det seg å gjøre dette praktisk? Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fløy med nesten 6 uker gammel baby, det gikk kjempefint. Vi hadde med bæresjal til å bruke på flyplassen, det var veldig praktisk. Det kan også hende du får lov å ha med bilstolen inn på flyet hvis det er ledige plasser, da kan babyen sove der. Vi hadde ikke det, men ho sov i fanget mitt med beltet på hele turen (1 t).

Skrevet

Vi fløy med minste på 11 dager. Det gikk fint det. Hun fikk pupp når hun ville. Barnet merket nok ikke mye til hvor det var:) Varigheten på turen da? Vi fløy bare mellom sør og nord.

Stellevesken er obligatorisk med nok klær i tilfelle skifte. Pledd til å ha rundt babyen. Ja en overdel til deg selv kan være kjekk om det skulle trenges skifte. En handuk å ha under babyen når du skifter bleie enten i setet eller på toalettet. Jeg er typen som har både stikkpiller,gulpekluter, smokk, temperaturmål, "busesuger", plastskjeer, plaster, plastskål til grøt, engangspakker med grøtpulver, kjeks i stelleveska. Ja, mangler vel bare arvesølvet:)

Det skal sies at i har to tette småbarn så det er ikke den minste som spiser grøt på flyet:)

Hva du trenger avhenger av hvor langt du skal. Det aller viktigste er å ta med deg selv og puppene. Så er turen berget tror jeg...

Skrevet

Jeg hadde lillesnupp med på flytur da hun var 6 dager gammel. Det var bare en innenlandsflygning mellom Trondheim og Kr. Sand (mellomlandet i Bergen) riktignok. Det eneste jeg tok med inn på flyet var nurket i bilstolen, stellevesken og puppene ;-) Ja, også et lite babyteppe.

Hun sov nesten hele veien, ammet når vi lettet og landet så det gikk veldig fint. Ikke noen grinig i det hele tatt. Jeg ble veldig tørst, så det er et godt tips å huske på litt ekstra drikke til seg selv. Da slipper du å vente på at flyvertinnen har tid til å servere deg. Husk ekstra skift i stellevesken. De gangene vi har flydd med jenta vår har hun alltid hatt rekord mange og store bæsjebleier. Det er kjedelig å stå uten skift på et superlite stellerom i flyet...

Skrevet

Jeg tenkte i utgangspunktet ikke å ha med bilstolen. Men kanskje er det den som er greiest likevel?Jeg skal bare fly en innenlands flytur på 50 min, men reiser alene sammen med lillemann. Med reise til og fra flyplassene kan det jo bli litt styr uansett.

Noen som vet om man må si fra på forhånd om man tar med bilstolen? Jeg har ikke lyst til å måtte sjekke den inn, siden en da ikke har noen garanti for at den blir håndtert med forsiktighet. Babyslynge er absolutt et alternativ.

(Måtte forresten justere nicket mitt litt...)

Skrevet

Sånn. Ikke lenger fødeklar, nei... ;-)

Skrevet

Hei, gratulerer med knøtt! Du er desverre ikke garantert at det er ledig ved siden av deg sånn at du kan ha med bilstolen inn, men i så fall pleier kabinpersonalet å kunne ta vare på den for deg. Selv har jeg foretrukket å reise bare med bæresele, synes det blir trangt og klønete med sete uansett. Har også merket at Norwegian later til å være mer oppmerksomme på de som reiser med baby og sørge for at de får ledig ved siden av seg hvis mulig enn det SAS er - har faktisk vært med på SAS-tur hvor alle babyene med foreldre var plassert bak i flyet på stapp fulle seterader, mens det var mye ledig forover i flyet - men ingen fikk lov til å flytte seg!

God tur uansett - og skriver under på at man må ha med skift til baby og seg selv:) Mine har også bæsjet noe usannsynlig mye på flyturer!

Skrevet

Må bare si at jeg synes du skal velge det du føler deg mest komfortabel med. Uansett pleier kabinpersonalet å være behjelpelige når man reiser med så små babyer.

Da jeg hadde jenta vår med på flytur første gangen (6 dager gammel) dro jeg alene siden samboeren min skulle kjøre bilen ned dit vi skulle. Derfor syntes jeg det var mest praktisk å ha henne i bilstol, slik at jeg kunne sette henne fra meg om jeg måtte på toalettet e.l. Dessuten var hun såpass nyfødt at det ikke var anbefalt å ha henne i bæresele såpass lenge av gangen som jeg var på reisefot.

De flyturene vi har hatt med henne etter dette har vi droppet bilstol. Det er fordi vi har reist sammen og da har kunnet bytte på å holde henne/bære henne i babybjörn bæreselen. Det har fungert veldig greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...