Gjest Skrevet 7. juli 2007 #1 Skrevet 7. juli 2007 Vet at gravide ikke skal spise spekemat,men gjelder det all slags spekemat? skal hjem til mine foreldre i ferien og det hender at vi har spekemat nå på sommeren og det er jo så godt! skal spørre legen også for jeg skal dit dagen før vi reiser opp.
Happy H Skrevet 7. juli 2007 #2 Skrevet 7. juli 2007 Når eg va garvid m førstemann som no e 18mnd va d ok å spise litt spekemat, men ikkje mye. og iløpet av disse mnd skal gravide plutselig ikkje spise spekemat i d hele tatt. må innrømme eg har spist d 2ganger på dise 13ukene, og tror ikkje bebisen har tatt nokke skade av d komme nok an på mengde tror eg. om du hadde spist d hver dag hadde nok ikkje d vert så bra
gravid me nr 8 :-) Skrevet 7. juli 2007 #3 Skrevet 7. juli 2007 jeg har også spist spekemat 1 gang nå..d er tradisjon på østlandet når jeg besøker familien min i elverum...å der var vi flere gravide som spiste d å ingen av di mente d va skadelig i små mengder..jeg spiste ikke så mye jeg da men,måtte smake litt
Miss RM Skrevet 7. juli 2007 #4 Skrevet 7. juli 2007 Fikk vite at hvis man fryser ned spekematen i min. 3 dager før man spiser den er det greit. Det tar da knekken på alle bakterier..
lillemor og lillebror Skrevet 7. juli 2007 #5 Skrevet 7. juli 2007 Har spist spekemat noen ganger, men har kun spist når den har vært nyåpnet.
Gjest Skrevet 7. juli 2007 #6 Skrevet 7. juli 2007 Leste litt om det inne på matportalen, fordi jeg er veldig glad i spekemat og det er så greit å ha som "kjapp-middag". Det er bakterier i kjøtt som ikke er kokt/stekt man er redde for. (Listeria og Toksoplasmose- usikker på skrivemåten). Disse er ikke farlige for mor, men kan skade fosteret. Slik jeg forstod det er det ikke mengden du spiser som er avgjørende, men om kjøttet inneholder disse bakteriene. Regner med at kjøtt i samme pakke kommer fra samme dyr, så enten er det bakterier der eller så er det det ikke. Les mer på matportalen.no/emner/gravide Tenkte å høre litt mer med legen min jeg også, jeg ble testet for toksoplasmose siden vi har katt, men listeria er vel like skummel den :-( . Har spist mye spekemat, lykkelig uvitende i de to første svangerskapene, men holder meg unna foreløpig nå.
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 7. juli 2007 #7 Skrevet 7. juli 2007 jeg har nå spist spekemat flere ganger, pg kommer nok til å gjøre det mer før ungen kommer ut... vi kan nå ikke bli heeelt hysterisk heller da!!! vi gravide skal jo ikke få spise noen ting hvis man skal høre på alt...
hege31 desember baby.har født. Skrevet 7. juli 2007 #8 Skrevet 7. juli 2007 det er ikke farlig å spise spekemat. når jeg var hos min jordmor spurte jeg om dette. hun sa at det kunne jeg bare spise. men det måtte være ferskt, ikke ligget lenge i kjøleskap. husk at spekemat er røkt , og har gått gjennom høy temperatur. så bare kos dere med spekemat jenter.
hege31 desember baby.har født. Skrevet 7. juli 2007 #9 Skrevet 7. juli 2007 man trenger ikke fryse ned spekematen først. nå må vi ikke bli helt hysteriske over alt. vi kan spise det vi vil av mat. men unngå selvfølgelig rått kjøtt og lite kokt mat.
Snart tobarnsmamma:) Skrevet 7. juli 2007 #10 Skrevet 7. juli 2007 Jordmora jeg går til fortalte at ift rått kjøtt som spekemat er det som er vesentlig hvordan kjøttet er tilberedt, om det er kommet til bakterier da. Hun var av den oppfatning at ift spekemat kan man spise det dersom det er godt og fast, virker godt tilberedt, men at man burde ta en rein kniv og skjære bort det ytterste laget for å forhindre at en får i seg bakterier som er kommet til ved tilberedinga av kjøttet. En burde ikke spise spekemat som kommer i ferdig oppskårede pakker med mindre en fryser det i 2 døgn i frysen og dreper bakteriene!
Teltpluggen Skrevet 7. juli 2007 #11 Skrevet 7. juli 2007 hmm.. Jeg bare lurer på om det er større sjanse for gravide å få salmonella:P Spiser ikke så mye spekemat selv når jeg er gravid så er ikke det, men mamma som sa det.. Er det ikke like liten sjanse for å få i seg slike bakterier her i Norge om en er gravid eller ikke? Faren er vel mest dersom en faktisk skulle være så uheldig å få det i seg, men rutinene her i norge er jo ganske strenge. hadde nok stusset mer på mate n enn her i norge:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå