Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Vi døper pga tradisjon, men oxo fordi vi forestiller oss at det må være flaut å døpes som 14 åring, hvis barnet velger å konfirmeres kirkelig. Lettere å melde seg ut som 14 åring enn inn..eller???
Gjest Ut på tur Skrevet 12. juli 2007 #4 Skrevet 12. juli 2007 Det er tradisjon i alle verdensdeler og trossamfunn og ha en fest eller ett rituale når man blir født. Vi kommer derfor pga tradisjon å ha humanetisk navnefest for vårt barn. Jeg var veldig usikker en stund nettop pga valget som må gjøres når man skal konfirmeres. Dumt og skulle døpes da. Men etter å ha snakket med noen som ikke var døpt og skulle ta denne dåpen for å bli konfirmert i kirken fant jeg ut at det ikke er noe problem. Da slipper jeg å lyve i kirken og si jeg skal oppdra barnet mitt i kristen tro. Nå har jeg også meldt meg ut av statskirken sånn at ingen av oss er med der, så vårt barn blir heller ikke medlem av statskirken.
"husmor"med lille Nora Skrevet 13. juli 2007 #5 Skrevet 13. juli 2007 vi gjør det pga barnefaren er kristen + familien hans. så er vel litt med tradisjon å gjøre. for min del kunne eg tenkt meg navne fest.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 Hvis barnet ditt vil konfirmere seg, hvorfor skal det da være vanskelig å døpe seg først? Å konfirmere seg bør da også være pga at man tror (og ikke pga tradisjon eller penger), og hvis du som 14åring har troen og ønsker å konfirmere seg, så er vel ikke det å døpe seg flaut? (jeg håper nå hvertfall ikke at mine barn tenker slikt) Min mening er at det er litt feil å døpe kun pga tradisjon hvis man ikke er kristen selv. Det finnes jo haugevis av ritualer rundt om i verden som kan gjøres, men ikke gjøres pga at vi ikke har den religionen/troen. Klart, det har blitt en tradisjon her i landet, men det er tross alt en kristen tradisjon, så hvorfør døper dere som ikke er kristne? Ikke det at det skader altså ;-) Men man står jo egentlig å lyve i kirken da.
shimonie Skrevet 18. juli 2007 #7 Skrevet 18. juli 2007 vi har vel egentlig tenkt å døpe barnet fordi vi syns det er en fin tradisjon. men vi er vel ikke veeeldig kristne noen av oss... er vel også for familien vi gjør det.... selv om det blir litt teit grunn for å døpe... er medlem i statskirken begge to, skjønner ikke vitsen egentlig, men sånn er det. som sagt, syns dåpen er en fin tradisjon, som de fleste i familien vil sette pris på. har noen besteforeldre som syns sånt er VELDIG viktig. det gjør meg jo ingenting å la barnet døpes men vi kommer ikke til å la det vokse opp i noen kristen tro hjemme. vil mine besteforeldre ta seg av den delen, får de gjerne gjøre det, men jeg har sagt klart fra at meg trenger de ikke snakke med sånt om. blir litt kronglete forklart det her kanskje..
pandabjørn Skrevet 19. juli 2007 #8 Skrevet 19. juli 2007 vi døper pga tadisjon.....hverken jeg eller sambo er kristine, men vi også er døpt forde.....mine foreldre er ikke kristine, men svigers er og de har gått ut av statkirken i en alder over 60 år ! og meldt seg inn i pinsevenner.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå