Milletrille Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Burde ikke alle dere som døper signere her? For meg blir det veldig feil å skulla døpe barnet vårt når vi ikke føler noen tilknytning til kirken og kristendommen. Når man døper barnet lover man jo å oppdra der i den kristne tro osv. Jeg syns det er veldig rart at så mange ikke-kristne velger å døpe barna sine, og særlig når argumentet er at de skal slippe å skille seg ut ved kornfirmasjonen osv. I klassen min konfirmerte halvparten av oss seg borgerlig. Og det er stadig flere som gjør det, i hvert fall i Oslo og Akershus. Og hvem vet hvordan konfirmasjonen foregår om 15 år? Det er nå min mening...
77Janne Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 Jeg døper pga min tro. MEN far er ikke medlem av statskirken. Når vårt barn blir gammelt nok skal h*n selv få bestemme hvorvidt h*n fortsatt vil konfirmeres eller være medlem av statskirken. Men for min del synes jeg det bare er hyggelig om andre mennesker døper pga tradisjon. Tror kanskje det også finnes en del mennesker som ikke har tatt et standpunkt om hvorvidt de tror på Gud eller ikke -så de vil være på den sikre siden og velger dåp. Jeg ser ikke noe galt i dette, i utgangspunktet så gjøres vel dette til beste for barnet?!? Og disse foreldrene er vel kanskje blandt de flinkeste til ikke å presse barna verken i den ene eller den andre retningen....??
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #5 Skrevet 8. juli 2007 Barnet er døpt på bakgrunn av en grunnleggende kristentro, ja, men vi er langt fra praktiserende kristne. Likevel, vi lever i et samfunn som er grunneggende kristent, vi opplever en høytidsstemning når vi er i kirken og vi holder oss til "vanlige" kristne normer. Ville vært veldig unaturlig for oss å ikke døpe barnet. Men gullet får gjøre akkurat som hun vil, mtp. evt konfirmasjon.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #7 Skrevet 9. juli 2007 Vi døpte jenta vår i kirka, men det var egentlig mot min overbevisning. Er stygt redd det blir slik med nestemann også, fordi faren visstnok er bittelitt kristen. Men ungene kommer nok til å konfirmere seg humanistisk hvis mor har et ord med i laget.
ikea Skrevet 10. juli 2007 #9 Skrevet 10. juli 2007 vi gjør d også.hva er vitsen me å døpe til noe man ikke tror?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå