muslingen Skrevet 7. juli 2007 #1 Skrevet 7. juli 2007 Neste uke skal legen klippe tungebåndet til vår 7 ukers gamle gutt. Jeg gruer meg så utrolig mye. Er det noen som har gjort dette på sine barn og kan fortelle hvordan det gikk? Hvordan gikk det å mate etterpå? Tok det lang tid før ungen ikke kjente noe vondt lenger?
Lykkekløver Skrevet 7. juli 2007 #2 Skrevet 7. juli 2007 Småen her fikk klippet tungebåndet da han var 2 dager. Han merket ikke så mye til det. Han var mest irritert over å bli holdt fast. Matingen gikk bedre etterpå, siden det korte tungebåndet gjorde ammingen vanskelig. Såg ikke ut som det gjorde noe særlig vondt for han, ingen reaksjoner etterpå. Det er nok verst for foreldrene dette tror jeg...
MammaiLarvik Skrevet 7. juli 2007 #3 Skrevet 7. juli 2007 Det ble gjort på barsel dagen etter han ble født. Jeg så ikke det ble gjort, men pleieren sa at han ikke hadde reagert noe negativt på det. Heller ingen reaksjon i ettertid. Det går nok bra =) Sånne ting er vel stort sett verst for oss foreldre tror jeg......
Babyfacepsycho Skrevet 7. juli 2007 #4 Skrevet 7. juli 2007 Vi måtte gjøre det på vesla. da vaar hun vel omtrent 1.5-2 mnd. Vi måtte dessverre vente så lenge på og få tid hos legen, så vi rakk og slutte ammingen allerede før vi fikk det gjort. Men vi merkte stor forskjell på hvordan hun tok flasken etter at det var gjort. Hun gråt når han klippte, men det gikk ganske fort over. Sen sov hun ganske mye av dagen. Utover det så merkte vi ikke så mye av det, hun var seg selv og virket ikke som om hun hadde vondt. =)
muslingen Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2007 Takk jenter:) er litt roligere nå gitt:)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Hvordan vet en om tungebåndet er feil?
Babyfacepsycho Skrevet 8. juli 2007 #7 Skrevet 8. juli 2007 For det første så har dem ofte problemer med og ta pupp/smokk/flaske hvis tungebåndet er kort. Men hvis du ser inn i munnen på babyen, så er tungen litt hjerte formet hvis tungebåndet er kort.
SpongeBob Skrevet 8. juli 2007 #8 Skrevet 8. juli 2007 Er det noen andre problemer med det? Jeg har en gutt på 5 mnd, og det var ikke før storebroren hans på 2 1/2 påpekte at babyen hadde "slangetunge" noen merket at han har stramt tungebånd - han har en liten spalte foran på tungen. Spurte helsesøster, og hun virket ikke som hun visste så mye om det, sa at så lenge han la på seg greit var det ikke noe problem, vi skulle la legen se på det på 6-mnd-kontroll og prøve å være obs når han begynner å snakke, mente hun. Jeg nevnte da at han er veldig plaget med luft i magen når han har spist og raper og gulper lenge etterpå, kan det være at han har problemer med å ta brystet pga tungebåndet? Burde det ikke være gjort noe med det da?
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 8. juli 2007 #9 Skrevet 8. juli 2007 Hærligheten...tenk hvis det var det som var grunnen til at snulla sugde så dårlig og sleit med luft!o.O Har ikke lest om dette noen steder! Var bare tante som kommenterte det, og nå er snulla nesten 9 mnd. Har time hos hs i morra, så skal ta det opp da. Får ikke studert tungen hennes så nøye, men merker at det er en liten spalte der...
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #10 Skrevet 8. juli 2007 Gutten vår hadde for kort tungebånd, men her ventet vi til han var runda 2 år før de opererte pga at de da kunne legge ham i narkose, noe de ikke vil med de minste dersom de ikke er nødt. Flere legevurderinger av spesialist før de bestemte å vente så lenge. Hvis de klipper uten narkose får de ikke sydd, og da er det stor sjanse for at det gror igjen etterpå. Har ikke hemmet ham i spising eller språk før det. Lykke til!
SpongeBob Skrevet 8. juli 2007 #11 Skrevet 8. juli 2007 Ble litt beroliget nå, egentlig, pappa fortalte sånne skrekkhistorier om at han som 4-5-åring fikk klippet tungebåndet uten bedøvelse osv at jeg har vært kvalm siden...
Mamma til to tette Skrevet 9. juli 2007 #12 Skrevet 9. juli 2007 Vi fikk klippet det på pjokken når han var 1 mnd, gikk superkjapt og han gren mer over å bli holdt fast enn selve klippet tror jeg. Han var helt fin igjen og merket ikke noe utover dagen. Bedre å ta det når de er så små fordi de drikker jo bare 37,5 grader melk, hadde vært verre hvis de f.eks spiser mat, er jo et sår i munnen. På vår gutt kunne man helt tydelig se at tungebåndet nesten var helt framme på tungen. Han kunne ikke strekke tungen utover leppene. Jeg synes det er utrolig at dette ikke sjekkes automatisk av leger/HS som en fast sjekk. Jeg har opplevd to venner med barn hvor de ikke oppdaget det før 4-5 års alder og da hadde det jo allerede hatt en stor innvirkning på språket.
blond Skrevet 9. juli 2007 #13 Skrevet 9. juli 2007 Gutten min hadde så stramt tungebånd da han var nyfødt at barnelegen ikke torde klippe det (for lite å klippe på). Han har ikke hatt problemer med tungebåndet siden, utvikler seg normalt. Båndet blir tøyd etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå