Gå til innhold

Da var det endelig min tur :)


pink1254788

Anbefalte innlegg

Etter 15 dager på overtid var det endelig vår tur:)

 

Hadde time til igangsetting, og møtte opp litt smånervøs kl 0800. Etter litt venting og sånn, tok de vannet kl 0900, hadde da 2-3 cm åpning, samme som de konstaterte på overtidskontrollen på fredag.

 

Begynte å få litt tak, og kl 11 ble jeg satt på drypp. Det var det jeg hadde grua meg mest til, hadde ikke lyst til å være lenka til senga, og den nåla i hånda er EKKEL... Riene begynte å komme regelmessig, og det begynte å gjøre mer enn nok vondt;P

 

Ca kl 16 foreslår jordmor petidinsprøyte, den skulle visst hjelpe meg å slappe av. Jeg ville ikke det, men ombestemte meg etterhvert. Fikk den i skinka, og prøvde meg på lystgassen. Den hadde jeg egentlig lite tru på, hadde hørt at så mange blei kvalme av den, men jeg hadde allerede spydd det jeg hadde å spy, så pytt pytt!

 

Og jeg angrer ikke et sekund på det! Den hjalp meg med å puste effektivt, og å ikke grue meg til neste rie. Kjente at jeg blei litt tussete, men det gikk over i mellom hver rie.

 

Etterhvert kjente jeg krampetrekninger i magen, skjønte ikke helt hva det var, hele kroppen liksom trykte av seg selv. Jordmor sjekket åpning, og vups, der var det 10 cm jo! Herregud, tenkte jeg, som var sikker på at jeg, med min kroniske uflax skulle holde på i mangfoldige timer til.

 

Etter 4-5 pressrier til, kom endelig Nikolai ut. De blei et lite klipp, og de hjalp han litt med sugekoppen, siden hjertelyden falt endel på slutten. Men jeg opfatta det ikke som dramatisk, det bare svei no jævlig når de klippa... Men det er en smerte som var verdt det, for å si det sånn. Han veide 3525 gram, og ikke 3700 som de sa på UL på fredagen, helt greit for meg;P Navlestrengen var 110 (!)cm lang, ca dobbelt av det vanlige, og den hadde han 5 ganger rundt halsen.

 

Alt i alt en veldig grei førstegangsfødsel, jeg hadde i grunnen regnet med at det skulle være mye værre, siden jeg måtte ha drypp og sånn. Vi var også så heldige at det var ledig på familierommet, deilig å ha pappan der hele tida, og slippe å forholde seg til fremmede på samme rom;P

 

Så, folkens, det er bare å glede seg, det er helt knall:O)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med gutten ;)

så godt å lese om greie førstegangs fødsler... hørtes ut som en fin opplevelse...

kos dere masse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...