Enitsirk79 Skrevet 6. juli 2007 #1 Skrevet 6. juli 2007 Jeg har forstått det slik at både mor og far kan ta ut permisjon samtidig. Stemmer det? At moren ikke må jobbe når faren tar perm. Men hørte i dag at moren da ville kun få 50% lønn. Har dere hørt noe om det?
Solskinnsjenta Skrevet 6. juli 2007 #2 Skrevet 6. juli 2007 Slik jeg har forstått det kan ikke mor og far ta ut perm samtidig. VI har prøvd å finne ut av det da jeg er student og han jobber (ingen ideell situasjon ifht permisjon og fødsels/foreldrepenger), og da fikk vi beskjed om at han kun kan ta ut perm hvis jeg studerer 100% på det tidspunktet. Men det er utrolig vanskelig å finne ut av sånne ting på nettsidene, synes jeg...
my81 Skrevet 6. juli 2007 #3 Skrevet 6. juli 2007 Jeg skal ta ferie når han skal ha pappa-perm. Så vi kan få litt tid sammen alle 3.
Tpop Skrevet 6. juli 2007 #4 Skrevet 6. juli 2007 Regelen er vel at når den ene har permisjon med lønn så får ikke den andre lønn. Så de 6 ukene (eller mere) til pappa er det han som lønn og mamma har da ikke utbetalt lønn. Man kan sikkert ta 50 hver seg da, det vet jeg ikke noe om da.
Enitsirk79 Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2007 Ok, I see. Da tar jeg bare ut ferie når mannen har perm slik at vi kan være litt "familie"! Takk for rådene.
LynxLynx Skrevet 7. juli 2007 #6 Skrevet 7. juli 2007 Er det ingen som leser rettledninga til søknadskjema?? Der står det "Fedrekvote Dersom både mor og far har rett til foreldrepenger og mor har arbeidet minst 50 prosent i opptjeningstiden skal far ha minst seks uker med foreldrepenger (fedrekvoten). Fedrekvoten er fleksibel og kan tas ut som enkeltdager eller sammenhengende. Oppdeling av fedrekvoten forutsetter avtale med arbeidsgiver. FORELDRENE KAN VÆRE HJEMME SAMTIDIG NÅR FEDREKVOTEN AVVIKLES. Fedrekvoten kan imidlertid ikke tas ut de første seks ukene etter fødselen." (min utheving)
mamamaria Skrevet 7. juli 2007 #7 Skrevet 7. juli 2007 Når det gjelder fedrekvote ja, men ikke samme reglene når det gjelder pappapermisjonen utover disse 6 ukene! Vi har spurt og fikk beskjed om jeg MÅ være i jobb, 100% utdanning eller veldig syk/ innlagt om han skal kunne ta permisjon utover fedrekvoten. Vi hadde tenkt å reise til utlandet for en lengre periode og da skulle han ta ut permisjon og jeg skulle bare være "fri" liksom (har ikke noe jobb å gå tilbake til). Men dette var visst ikke lov fikk vi beskjed om (!!!) Dette betyr da at mor heller ikke kan ta ferie under fars permisjon. Ikke helt likestilling i Norges land ennå nei.... hvis mor KAN ta seg av babyen, så får ikke far lov å være hjemme i permisjon. Moren MÅ virkelig være VEKKE... (altså jobb utdanning osv).
Nemijenta Skrevet 7. juli 2007 #8 Skrevet 7. juli 2007 Hvis informasjonen på NAV.no er uklar kan en jo ringe det lokale NAV-kontoret direkte! Spørsmålet er heller hvorfor "alle" ønsker å være hjemme når faren skal ha pappa-perm? Da fratar moren faren muligheten til å ta fullt ansvar for babyen og omsorg, stelling, bading, skifting. Tror det er viktig å la faren få sine pappaperm-måneder eller uker så alene som mulig. Vi har valgt gradert uttak etter at jeg har 11 uker etter termin med permisjon for meg selv. Fra november av skal faren ha pappa-perm to dager i uka, og da skal jeg ikke blande meg opp i hvordan han gjør det, eller ringe hjem fra jobb om dagen. Synes det er viktig å ta ansvar for at faren skal være PAPPA, og føle seg som det, og ikke som en forsørger som besøker familien sin.. Det tror jeg er en god investering i familien min på sikt, og et ørlite bidrag for likestilling. Når faren tar ut mer pappa-perm blir det jo stadig litt lettere å ansette kvinner i "barneklar alder" også...
Tpop Skrevet 7. juli 2007 #9 Skrevet 7. juli 2007 Fikk nå beskjed om at hvis jeg skal være hjemme de 6 ukene han er hjemme på perm m/lønn så måtte det bli feriepenger jeg kan be om å t ut eller være ulønnet i de 6 ukene. Det står jo i retningslinjene slik jeg forstår det. De rstende ukene må enten deles mellom dere, eller være hjemme samtidig, men da mister mor sine penger hvis far skal ha penger. Man får ikke i pose og sekk av staten vettu. Jeg skl amuligens ta ut ferie i de 6 ukene, men det er forsi jeg har tentkt til å ha lengre perm etterpå og det føles da lit fjern og skal inn og jobbe 6 uker for så og ha et år til med perm. Har også tenkt på og ta to dager til pappaperm,(gradert), men da kommer jeg til å velge bort støtte de dagene, og jobbe et annet sted nærmere hjemme.
SusyQ Skrevet 7. juli 2007 #10 Skrevet 7. juli 2007 Jeg skal også ta ut ferie i deler av pappapermen, og han skal ta ut sin ferie i mammapermen. Ferie regnes som jobb. Ellers må man ta ulønnet permisjon, det er også vanlig. Enig i at det kan være lurt å la far få eneansvaret en stund. Her skal jeg ha 8 mnd hjemme, far 4 mnd. Men så har jeg 16 uker ferie å ta ut i år + neste år, og han har 12, så tenker å bruke av den tida til å ta oss en måned sammen i Thailand hvis alt går bra med vesla og meg :-)
LynxLynx Skrevet 7. juli 2007 #11 Skrevet 7. juli 2007 @Nemiijenta: Hvorfor skal far på død og liv ha fullt ansvar for babyen? Jeg hadde ikke godttatt å få høre fra min mann at jeg har fullt ansvar for vårt barn når vi tross alt er to. Hvis mor er nødt til å være ett annet sted for at far skal lære seg å ta ansvar for ungen, da er det noe galt ett sted. Å lære seg å skifte bleie når det trengs, gjenkjenne når ungen er sulten og bade babyen vår må da vell far kunne klare uten at mor rømmer huset. Mulig jeg er heldig som har en mann jeg er sikker på vil føle seg som pappa og ikke forsørger selv om vi er hjemme sammen. Mulig han er eksepsjonell som insisterer på å ta ut ferie rundt termin så vi kan få en hel måned sammen når gutten vår er ferskest. Kanskje han er unik som "krever" å bruke bæresjal fordi som han sier "du har bært han så lenge, nå vill jeg også få lov"
Moder'n-2 Skrevet 8. juli 2007 #12 Skrevet 8. juli 2007 LynxLynx, du skriver "Hvis mor er nødt til å være ett annet sted for at far skal lære seg å ta ansvar for ungen, da er det noe galt ett sted". Jeg tror du misforstår det Nemijenta skriver. Det er ikke snakk om at mannen ikke lærer seg å ta ansvar. Det er snakk om at mannen tar ansvar _på damens premisser_ hvis de begge er hjemme samtid. Det er viktig at menn utvikler sitt eget forhold til barnet, helt uavhengig av kvinnen. Dette er ikke lett å få til hvis kvinnen hele tiden er hjemme og legger seg borti/"hjelper til" når mannen skal stelle og passe på barnet. Hva angår bæresjal, så er dette noe alle - mor, far, bestemor, bestefar - burde lære seg å bruke. Barn elsker å bli båret og bæresjal o.l. gjør det mulig å bære barn over mye lengre perioder uten at man blir utslitt.
Moder'n-2 Skrevet 8. juli 2007 #13 Skrevet 8. juli 2007 LynxLynx, du skriver "Hvis mor er nødt til å være ett annet sted for at far skal lære seg å ta ansvar for ungen, da er det noe galt ett sted". Jeg tror du misforstår det Nemijenta skriver. Det er ikke snakk om at mannen ikke lærer seg å ta ansvar. Det er snakk om at mannen tar ansvar _på damens premisser_ hvis de begge er hjemme samtid. Det er viktig at menn utvikler sitt eget forhold til barnet, helt uavhengig av kvinnen. Dette er ikke lett å få til hvis kvinnen hele tiden er hjemme og legger seg borti/"hjelper til" når mannen skal stelle og passe på barnet. Hva angår bæresjal, så er dette noe alle - mor, far, bestemor, bestefar - burde lære seg å bruke. Barn elsker å bli båret og bæresjal o.l. gjør det mulig å bære barn over mye lengre perioder uten at man blir utslitt.
LynxLynx Skrevet 8. juli 2007 #14 Skrevet 8. juli 2007 Jaja. Jeg mener nå det at faren kan utvikle sitt eget forhold til barnet selv om mor er tilstede, og at mor ikke burde legge seg opp i hvordan far steller selv om hun sitter i sofaen ti meter unna. Menn er faktisk såpass kompetente at de ikke trenger å være alene hjemme for å utvikle et "pappa" forhold. Mitt innlegg var satt på spissen, og det var også meningen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå