Gå til innhold

Dette med tannlege og graviditet...hvordan er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg får innkalling i løpet av sommeren, og skal da etter planen trekke 3 visdomstenner. 2 nede og en oppe. Gleder meg til å få de vekk da det er så innmari trangt mellom de andre tennene mine, men kan jeg gjøre det? Jeg er vel 5-6 mnd når jeg evnt skal dit

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er nok ikke noe problem så lenge du selv ikke reagerer på noen midler.var selv hos tannlegen og rotfylte da jeg var gravid...

men snakk med tannlegen din du :)

lykke til

Skrevet

Vet at man skal være forsiktig med "gammeldags" røntgen... og vet ikke om du kan få bedøvelse...

Dersom tannlegen din har digitalt utstyr får han iallfall tatt røntgen. Vet ikke om jeg hadde trukket visdomstenner uten bedøvelse....

Skrevet

Det varierer veldig hva tannlegene vil og ikke vil gjøre når en er gravid. Jeg skulle trukket en visdomstann, men fikk beskjed av han og en annen tannlege om at det tar vi seinere. Men assistenten som tok meg imot da jeg skulle si fra at jeg var gravid(hadde en mistanke da jeg avtalte timen, så jeg hadde fått beskjed om å si fra), var heeeelt sikker på at det var da ikke noe problem å trekke tenner. Måtte be henne om å spørre tannlegen, og da fikk pipa en annen låt! Kan være fordi de regner med at det blir en litt komplisert sak å få ut den tanna.

Rare greier... Snakk med tannlegen din du :)

Skrevet

De setter lokalbdøvelse så det er ikke noe problem.. men man bør ikke ta røntgen uten sånn blykappe på... ellers skal man ikke fjerne gamle amalgan fyllinger for de frigjør kvikksølv...tannleger bruker ikke amalgan lengre så det er ikke problem å sette inn fyllinger nå.....

Skrevet

Tannlegen min tar ikkje røntgen av gravide, men tannbehandling og lokalbedøvelse er ikkje noko problem seier ho.

Ring tannlegen din og spør kva retningslinjer dei følger der.

Skrevet

Tannleger bruker da amalgam fremdeles, jeg får amalgam om jeg har hull fordi tennene mine ikke er særlig begeistra for plastfyllinger (andre og som har problemer med plastfyllinger). Jeg hadde min årlige sjekk for et par mndr siden, og da ville ikke tannlegen ta røntgen i hele tatt, hun hadde som regel at hun ikke ville ta røntgen av gravide for å være på den sikre siden.

Skrevet

Som de andre sier her, ring og spør. Selv ville jeg uten tvil utsatt dette til etter fødselen, kjevekirurgi kan bli komplisert - mye mer komplisert enn å bare trekke ei synlig overflatisk tann.

Skrevet

Da jeg opererte ut ei visdomstann nedi fikk jeg vite at det er oftere komplikasjoner som infeksjoner når man trekker visdomstennene nedi. I tillegg er det visst også mere smerter nedi. For min egen del var det iallefall totalt forskjellig å trekke nedi og oppe. Trengte endel smertestillende (ibux)da jeg fjerna den nedi, og jeg for min del liker ikke å ta det når jeg er gravid- så jeg har villet utsatt timen. Ellers er det ikke no problem med bedøvelse når man er gravid, spurte selv for noen uker siden :)

Skrevet

En fornuftig tannlege vil be deg utsette dette. Jeg skulle operere ut to visdomstenner, men fikk besked om å komme tilbake om ett og et halvt år. Jeg har trukket to tenner allerede, det var et smertehelvete uten like, så neste gang må de opereres ut. De som sier du ikke skal vente, vil sikkert bare tjene penger på deg. Det er innbingende å trekke visdomstenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...