Gå til innhold

Hirscprung - noen som vet hva dette er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk til svar av ei her at jeg burde sjekke gutten min for dette.. Spurte hva det var, men har ikke fått noe svar..

Så jeg ble jo veldig nysgjerrig da.. Noen andre som vet hva dette er for noe? Har søkt litt på nette, men fant ikke noe..

Setter stor pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har hørt om dette?

Skrevet

Kanskje finner du noe på forumet for kronisk syke barn?

Skrevet

Synthetic peptide as treatment for down's syndrome and ...Some children with DS have a constipation condition referred as Hirscprung disease. Some DS babies are born with heart defects, some with the associated ...

www.freepatentsonline.com/20040072744.html - 47k - I hurtigbuffer - Lignende sider

Skrevet

Det er en ganske sjelden sykdom, en del av tarmen er ødelagt sånn at den ikke dytter innholdet ut av tarmen og gir kraftig forstoppelse. Du finner mer om det på nettet, men jeg tror du har stavet det feil, jeg tror det staves Hirschsprung, prøv det så får du flere treff.

Du kan f.eks lese her:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=327546

Skrevet

Okey, skrev bare det som sto i innlegget.. Har aldri hørt om dette før.. Men da var det ikke rart at jeg ikke fant noe info.

Men har du noen peil på det?

For gutten min er hard i magen, vært det siden fødselen (4 mnd.). Men har får da trykt det ut.. Men det er alltid hardt.. Kanskje jeg burde sjekke han uansett.. hm..

Tusen takk for svar=)

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om det, men jenta vår var veldig hard i magen, ble testet for kumelkallergi og så cøliaki som er de vanligste årsakene til hard mage, men hun hadde ingen av disse, så legen mente det bare var tarmen som trengte litt trening og at vi skulle begynne på en kur med Lactulose for å trene den opp til å fungere normalt. Det var først da jeg spurte legen om det fantes andre sykdommer som kunne gi så hard mage at Hirschsprung ble nevnt som en siste mulig (men usannsynlig) årsak, og da ble det sagt at det var såpass uvanlig at vi skulle forsøke Lactulose-kuren først. Dessuten var det visst enkelt å se på vektkurven om Hirschsprung var et tema eller ikke, for da blir visst barna så forstoppet at de ikke orker å spise og dermed legger lite på seg.

Lactulose har ihvertfall løst vårt problem med hard mage. Vi startet på en veldig høy dose for å få avføringen myk og lett å få ut uten at det skulle bli rifter i endetarmen osv, og så har vi trappet ned dosen veldig sakte, og nå går det veldig fint uten. Lactulose er forøvrig helt ufarlig å bruke over lang tid og mye mer effektivt enn maltekstrakt som de fleste bruker mot harde baby-mager.

Kontakt en barnelege hvis du er bekymret, men det er altså mange ting man kan sjekke og prøve ut før man sjekker for Hirschsprung, så jeg ville ikke trodd det var det i utgangspunktet.

Skrevet

Dette er hva vi har prøvd:

-Malt--> Hjalp ikke

-Fotsoneterapi--> Hjalp ikke

-Laktulose/duphalac (startet med 6 ml. i døgnet, hjalp en tid, så bla han hard igjen. Legen sa jeg kunne doble, 12 ml. en gang i døgnet, hjalp en tid, så ble han hard igjen. Å da ville jeg ikke gi han noe mer).

-Manuellterapeut--> Hjalp ikke

-Kiropraktor--> Hjalp ikke

-Sviskesaft--> Samme som laktulose/duphalac..

Nå klarer han og få gjort litt selv, men jeg må alltid forte meg på badet og ta av bleia og holde bena opp, eller hvis det er skikkelig hardt og han sliter veldig må jeg bruke tempen. (liker ikke det..). Men han er asså kjemepehard hele tiden, jeg kan ta det opp med papir og kaste det i do uten at det sitter fast i bleia i det hele tatt..

Ville nå heller kanskje ikke tro det var dette, siden han legge fint på seg.. Men hvor stor dose laktulose begynte dere med da? For som du ser over så har vi prøvd det også, men ble hard igjen, uten at vi minsket dosen, asså han ble hard på 12 ml. i døgnet..

Skrevet

Hei var jeg som svarte på innlegget , fikk ikke tida til å svare tilbake igår å beklager for de. Ja det er en sjelden sykdom men når babyen har vært hard i magen siden fødselen så ville jeg sjekka ut. Og de er ikke bare babyer med downs som får Hirscsprung!

Skrevet

Jeg har lest litt om det nå..Men nå er jo ikke gutten min helt forstoppa da.. Han får jo gjort noe.. Og han legger fint på seg..

Var det sånn med babyen din også?

Skrevet

Ja la på seg ganske greit og hadde avføring ei lita stund til de stoppa helt opp,noen blir de ikke merka på før dem begynne på grøt, for da blir avføringa hardere! Men e jo sikkert ikke det din baby har da!

Hilsen L

Skrevet

Vi fikk beskjed om å starte på 10 ml 2 ganger i døgnet og øke Lactulose-dosen til det hjalp (vi måtte helt opp i 25 ml 2 ganger i døgnet!), så holdt vi oss der til avføringen var stabil og myk, og så trappet vi ned veldig sakte, reduserte med ca 2,5 ml av gangen, og ventet til det var stabilt og mykt før vi reduserte igjen. Vi brukte minst 6 måneder på dette.

Har du fått sjekket for kumelkallergi? Det er det første du burde prøve. Få en henvisning til en barnelege (gjerne en som er spesialist i allergi) så får du sikkert god hjelp. Dessverre er det vanlig at både helsestasjon og allmennleger vet for lite om dette, så kom deg til en barnelege så får du nok hjelp.

Skrevet

Hm.. kanskje dumt spm. Men hvor finner jeg en barnelege da (andre plasser enn sykehuset eller? Trenger jeg henvisning da?

Takk

Skrevet

Går du inn på www.gulesider.no og søker på Barnesykdommer får du masse treff rundt om i landet. Fastlegen din kan sikkert også gi deg tips. Det beste er å få en henvisning fra fastlegen og gå til en barnelege som har kommunal avtale sånn at du slipper å betale for det, men mange av de private helsesentrene (Volvat, Aleris osv) har også barneleger, men da må du betale alt selv. Hvis du spør her på DB om noen vet om gode barneleger i området der du bor kan det hende du får flere gode tips.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar! Har vært til bra hjelp=)

Tror nok kanskje det er på tide at jeg sjekker han ut for melkeallergi.. En så liten baby skal da ikke slite såå med magen sin.. Er jo seff. ikke sikkert at det er noe, men kan jo hende vi må gjøre det samme som dere. Men da har vi hverfall utelukka andre litt mer alvorlige ting. Ingen som har tatt meg seriøst heller.. Jeg har nevnt det for legen, og for barnelegen på helsestasjonen og helsesøster. Men ingen har noen gang antydet at jeg kanskje burde sjekke han for melkeallergi. De vet alt jeghar prøvd. Eneste de sier er: "Han er det ja, huff da.." I 4 mnd. har jeg sagt dette nå..

Men da får jeg få en time hos legen min og spør om han kan henvise oss!

Igjen, tusen takk=D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...