Gå til innhold

ang termin...mens termin eller ultralyd termin???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ca en uke mellom mens termin (26 juli) og ultralyd termin (3 august), hvilken av dem følger dere? Ifølge svangerskapskontrollen følger man jo ultralydterminen, men hvem skal man tro mest på? Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt av helsepersonell forholder seg til ultralydtermin, så med mindre du har lyst til å begynne å vente en uke for tidlig, så er det kanskje greit for deg også å forholde deg til denne...?

Skrevet

Også ved søknad om permisjon går man utfra ul-termin.

Men for å si det sånn så følger jeg selv min egen menstermin. Jeg er satt tilbake 3 uker, og det er ganske mye. Jeg ble til og med spurt om jeg var helt sikker på at jeg ikke hadde hatt en mensperiode til....

Sist ble jeg også satt tre uker tilbake, men gutten kom 5 dager FØR min menstermin. Grunnen til at terminen blir justert er målene til babyen ved den ordinære ul ved ca uke 18. Det blir ikke tatt hensyn til mor og fars eller evt. søskens fødselsvekt. Både jeg, min samboer og vår sønn var alle under 3 kg ved fødselen, så sjansene for at også jenta i magen er litt under snittet er ganske store.

Så iforhold til alt av offentlig vesen, (helse og nav), går jeg utfra ul-termin, men privat går jeg utfra menstermin. :-)

Skrevet

Hehe, har fem dager mellom mens og UL termin. Har hele tiden selv fulgt mensterminen, og det har stemt godt med det som skjer med kroppen. Nå mot slutten har UL terminen (som er sist), begynt å bli mer aktuell for meg, fordi jeg vet at det er den som blir fulgt av jordmor og leger. Føler meg ikke klar for noe fødsel før det har gått 37 fullgåtte uker av UL termin :)

Uansett så er jo fem dagers forskjell ikke mye, tenk på de som har opptil en måneds forskjell. Hadde virkelig vært bekymret da.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Leste en artikkel i A-magasinet tror jeg det var.

Der stod det at vi ikke kan vite når egget blei befruktet selv om vi vet nøyaktig når vi hadde sex. Sæd cellen kan nemlig leve lenge, og ett befruktet egg kan gå i dvale etter det er befruktet. Det stod at det forskes utrolig mye på dette, men det er vanskelig å finne ut nøyaktig hvordan man skal beregne termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...