manonym Skrevet 6. juli 2007 #1 Skrevet 6. juli 2007 Lurer på hva dere mener jeg=) Og KORT hvorfor;) Jeg er for! Synst at dyr blir behandla bedre enn mennesker til tider..
AneB Skrevet 6. juli 2007 #3 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er absolutt for! Fordi jeg syns folk skal slippe å ligge å pines til døde. Men jeg vil understreke at jeg mener at det er MANGE gråsoner og etiske dilemma i en sånn debatt!
Mersa og gutta <3 Skrevet 6. juli 2007 #5 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er og for. Men under særdeles strenge regler. Mennesker skal ikke bare holdes i live, de skal leve også....
våken_om_natta Skrevet 6. juli 2007 #6 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er for! Enkelte ganger blir det uverdig å holdes i live når det likevel bare går en vei...
M by M Skrevet 6. juli 2007 #7 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er for. Vi tar livet av dyr som har uuholdelige smerter og uansett kommer til å dø. Men mennsker skal lide til siste åndedrag. Bare se på ALS pasienter som drar helt til nederland for å motta aktivdødshjelp fordi det norske helsevesen ikke vil gi det. Det er nok av leger og helsepersonell i dette land som er for og villige til å ha det som arbeidsoppgave, så jeg fatter ikke hvorfor det ikke blir innført. Og nei, jeg mener ikke at det kan likestilles med drap. Det er fullt ut en human handling i mine øyne.
nickoline og supermann Skrevet 6. juli 2007 #8 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er forsåvid for, men det er et komplisert tema.........
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #9 Skrevet 6. juli 2007 jeg er for... når man blir holdt i livet bare fordi det ikke er lov å gjøre noe annet,uansett hvor mye man blir pint,så syns jeg det er helt for jævlig.. når de har det så vondt at de bare vil slippe.. men som en annen sa her,det ER et komplisert tema,og man kan tråkke mange på tærne ang dette...
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #10 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er FOR, selvfølgelig under strenge regler. Tenk hvor forfærdelig det vil være og se den nermeste familie ligge og skrike for de har ondt, og ikke kunne hjelpe. kort og godt.... FOR
Odine! Skrevet 6. juli 2007 #12 Skrevet 6. juli 2007 Mot. Fordi jeg tror eldre,syke mennesker vil kunne komme til å føle seg "presset" (indirekte) til å velge aktiv dødshjelp.
Simselimsen Skrevet 6. juli 2007 #13 Skrevet 6. juli 2007 Jeg er for, under rette omstendigheter vell og merke. Synes at de som føler at de er ferdig med livet, og har mye smerter skal få lov og slippe. Iblandt synes jeg man faktisk går for langt for og holde noen i livet.
manonym Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 6. juli 2007 Da er det altså forløpig 2 stk som er mot aktiv dødshjelp. Hadde faktisk trodd det skulle være flere=) Vil dere utdype litt om hvorfor dere er mot det? Ser ene har svart at de eldre vil føle seg presset (noe jeg ikke tror med mindre de har en syk familie som "presser" de), men hva med slike som denne 7 uker gamle gutten det var snakk om i en anne tråd. Han har en sykdom som gjør at han kommer til å dø, mest sannsynlig innen 1 år. Kommer til å bli kvalt til døde (om jeg har forstått rett). Fremdeles mot?
♡ Rødhette ♡ Skrevet 6. juli 2007 #15 Skrevet 6. juli 2007 For.... - Under de rette omstendighetene...
Fruktmos- 2 prinsesser:) Skrevet 6. juli 2007 #16 Skrevet 6. juli 2007 Forsåvidt for men det er et utrolig komplisert tema
Ikke bytt kone, bytt kjøkken! Skrevet 6. juli 2007 #17 Skrevet 6. juli 2007 Jeg leste en sak om en dødssyk dame i Nederland, som hadde samtykket til aktiv dødshjelp. Hun hadde slektninger i USA, og de kom på besøk mens hun lå på dødsleiet. Meningen var at de skulle få med seg begravelsen i Nederland før de reiste tilbake. Kvinnen begynte imidlertid etterhvert å tvile på om hun ville motta dødshjelp likevel, en beslutning som selvsagt ville forlenge den terminale fasen, slik at de langveisfarende slektningene gikk glipp av begravelsen. "Men, vi hadde jo avtalt dette", sa familien da, og uttrykte skuffelse over at de hadde foretatt en sånn bomtur. De hadde tross alt bestilt tilbakereise til en bestemt dato, og hvis hun ikke var død og begravet innen da så ville de aldri få tatt et skikkelig farvel! Jeg husker ikke utfallet av historien, men jeg er sikker på at press fra pårørende kan bli et reelt problem dersom eutanasi blir legalt. Mange uhelbredelig syke mennesker har skyldfølelse, de synes det er leit at de påfører familien smerte, og de vil helst ikke "ligge noen til last" Jeg tror følelser som dette kan føre til at enkelte takker ja til aktiv dødshjelp, selv om de ikke egentlig ønsker det selv eller føler seg klare for det.
mamamaren Skrevet 7. juli 2007 #18 Skrevet 7. juli 2007 For flytting av gråsonen. Min mor døde i fryktelige smerter. Hun klarte med sine siste, små krefter be om mer smertestillende, men personalet kunne ikke gi mer, for da kunne dødsårsaken være medikamenter i stedet for kreft. Unødvendig å si: det var grusmt. Men på den andre siden har vi dem som skal utføre den aktive dødshjelpen; det er ikke bare bare å drepe noen. I tillegg kommer usikkerheten fra pasienter, som kan føle seg truet av helsepersonell, og som nevnt over: familie. En gammel mann i Nederland var sikker på at en av helsepersonellet på gamlehjemmet hans ikke likte ham, og ville gjøre det av med ham. Stor, STOR debatt dette, og jeg har flere argumenter på lur, men til sammen vil jeg si at jeg er for flytting av gråsonen. Et menneske skal ikke lide så fryktelig!
Gjest Skrevet 7. juli 2007 #19 Skrevet 7. juli 2007 I mot: + Hvem skal utføre det, skal jeg som helsepersonell bli pålagt å utføre det (selv under "rette" forutsetninger) + Hva er "rette" forutsetninger? + Mange har vært så syke og hatt så vondt at de har ønsket seg døde men til tross av det har blitt bedre og ønsket seg livet igjen + Skaper vanskelig etiske dilemmaer for både pasient og pårørende Men jeg er for: + Bedre palliativ behandling, altså bedre kår å dø under som rauser doser smertestillende, bedre steder å dø på, økt tilretteligging for familier til å dø hjemme eller på institusjon osv
Gjest Skrevet 7. juli 2007 #20 Skrevet 7. juli 2007 Signerer fedone her jeg., Enig i alle punktene dine=)
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 7. juli 2007 #21 Skrevet 7. juli 2007 Jeg er for...Fordi jeg har sett hva sykdom kan gjøre med mennesker..Men det må jo så klart være ordentlige rettningslinjer o.l.
Lotta78 Skrevet 7. juli 2007 #22 Skrevet 7. juli 2007 Jeg er enig med fedone - jeg er i mot. Og mange av grunnene mine er listet opp hos de andre som har svart de er i mot. Samtidig er jeg også redd for at det å avslutte liv skal bli sett på som en metode for å frigjøre økonomiske ressurser i helsevesenet - og det blir for kynisk for meg. Dessverre er det slik at det faktisk ikke er en menneskerett å dø en smertefri død, selvom det er noe vi alle ønsker for oss selv og våre kjære.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 7. juli 2007 #23 Skrevet 7. juli 2007 FOR, men det bør ikke være slik, at hvis en person "bare" ønsker seg død pga smerter så skal h*n slippe. Det skal ikke være tvil om at personen kommer til å dø! Korte ned terminal tiden med andre ord. Når pappa døde, så kom vi på sykehuset på tirs morgen, vi satt der i 3 dager og 3 netter og så på at pappa lå og "sov", fikk ikke kontakt med han, så øyenbrynene hans løftet seg når han hadde vondt bare, da fikk han mer morfin... Dem var rause på morfin, men han hadde smerter innimellom allikevel,selv om vi ikke fikk kontakt med han. Vi satt og ventet og ventet.. Vi visste hvilken vei det gikk, men ikke når, det kunne gå 1 dag eller 10 dager... Han hadde kreft og døde etter 3 dager. I slike tilfeller er jeg FOR aktiv dødshjelp. Men ikke på grunnlag av at noen "bare" er gamle og lei av livet. Eller at en ungggutt har kjørt av på moped og mistet begge beina. Håper dere forstår hva jeg mente:-)
så var vi 4 Skrevet 7. juli 2007 #24 Skrevet 7. juli 2007 Jeg er for. Mennesker som lider skal selv få bestemme når de har fått nok. Ja til å bestemme over sin egen kropp, også når den er skrall og dårlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå