Gå til innhold

foreldreansvar og samboerer når far er utenlandsk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Tenkte meg å skrive litt for å se om noen kanskje er i samme situasjon som meg. Min kjære samboer og jeg venter barn i november, han må igjen i januar søke om opphold (innenfor EU), det jeg nå vet er at samboere får delt foreldreansvar - gjelder dette når far har midlertidig "oppholdstillatelse" også? Lurer fordi når han skal søke opphold igjen i januar så tenkte vi å søke på "familiegjenforenelse" siden vi har barn sammen... Aner ikke hva som gjelder... Takker på forhånd på svar som kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har barn med en fra tyrkia, vi er ikek gift lenger i dag og han må hvert år søke familiegjenforening med vår felles datter på 4 år.

Men om du er usikker, ring UDI, de kan svare deg.

;)

Skrevet

Foreldreansvar har jo ikke noe med oppholdstillatelsen da.. Det er jo et skjema dere begge signerer på. Jeg og kjæresten har delt foreldreansvar selv om han bor i Nigeria og aldri har sett sønnen sin. Jeg sendte nedover papirer som han signerte, og så sendte han de oppover igjen og jeg leverte de inn....

Skrevet

Tror nok det henger litt sammen. Min x-mann har også delt foreldreansvar, og det gir grunnlaget for familiegjenforeningen. Jeg må skrive under på at han holder samværet sitt som han skal for at denne søknaden skal bli godkjent.

Skrevet

:) takk for svar jenter... vi skal ikke gifte oss -men håper vi slipper å søke hvert år... får sjekke opp med udi som ei nevnte...

-takk :)

Skrevet

Altså.. foreldreansvaret kan jo spille inn på familiegjenforeningen, men familiegjenforeningen kan ikke spille inn på foreldreansvaret.. Iallfall slik jeg forstår det..

Jeg fikk også fikset de papirene om foreldreansvar pga kjæresten min skulle søke om familiegjenforening, pga det har med tilknytning til barnet. Men foreldreansvar har jo ikke noe med samvær å gjøre da... Man kan jo ha delt foreldreansvar og allikevel ikke ha noe samvær. Vi skal jo etterhvert ha delt foreldreansvar og bo sammen. Hvis han får familiegjenforening med sønnen vår da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...