Gå til innhold

TVILLINGER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og venter tvillinger i oktober. Skal fortsette som fulltidsstudent fra høsten av mens far benytter seg av 50% tidskonto. Snakket med NAV og de mente vi ikke hadde rett på de 5/7 ekstra ukene med permisjon man får med tvillinger og at far ikke fikk være hjemme sammen med meg de første ukene etter fødsel, dette pga det at jeg ikke har opparbeidet meg rett til fødselspenger og benytter meg da av engangsstønaden. På NAV sine hjemmesider står det noe helt annet i forhold til de ekstra ukene, men ingenting om å ha permisjon samtidig den første tiden så jeg synes dette er litt forvirrende... Noen andre som har gjort det slik som vi har tenkt og vet noe om dette? Blir supertakknemlig for svar :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv et veldig saklig brev og legg fram forskjellene mellom infoen dere fikk muntlig og det som står på nettsidene. Be NAV fremlegge dokumentasjon på hva som er rett.

Vi var borti noe av det samme, hos oss sa de at far ikke kunne ta tidskontopermisjon i det hele tatt, og det fant ikke jeg skriftlig belegg for i det hele tatt, og det skrev jeg i et langt og saklig brev til dem. Fikk svar tilbake etter få dager om at vi hadde rett... Siden har vi fått det akkurat som vi har villet. De trenger at noen stiller spørsmålstegn ved det de sier, og at vi forlanger at de kjenner sitt regelverk.

Skrevet

De første 6 ukene er forbeholdt mor - de kan ikke far overta med mindre det er særskilte medisinske grunner til det. Resten av permisjonstiden kan dere dele som dere vil, og dere tjener opp grunnlag hver for dere (men du må være registrert som student og antakelig få bekreftelse fra fakultet/høyskole at du er aktiv for at han skal få være hjemme).

Jeg vet ikke noe om regler med tvillingfødsler, men min erfaring med NAV er at du kan få mange rare svar, og at det beste er å lese reglementene selv... tror du skal stole på det som står på hjemmesidene, men sjekk de faktiske paragrafene, ikke gjengivelsene av dem. Jeg kan ikke skjønne at ekstra uker skulle være opphengt i mors opptjening - det ville jo være hull i hodet - enten har du rett til perm eller så har du det ikke.

Skrevet

Jeg har ikke peiling, men jeg må bare ta av meg hatten for pågangsmotet ditt. Har tvillinger selv, og jeg er glad jeg ikke hadde fulltidsstudier. Lykke til:-)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Men er det ikke slik at ALLE fedre har rett til 2 uker permisjon fra jobb de 2 ukene etter fødselen? De har derimot ikke krav på lønnet permisjon.

Skrevet

Det er noe annet med tvillinger, tror far skal ha rett til å være hjemme med mor den første tiden.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger og lykkeønskninger :o) Joda, far har rett til to ukers permisjon i forbindelse med fødsel, men ved flerlingfødsel kan man benytte seg av disse 5/7 ekstra ukene slik at begge foreldrene får være hjemme den første tiden, men dette mener da NAV at vi ikke har krav på siden jeg ikke har opparbeidet meg rett til fødselspenger. Synes det virker så merkelig at nybakte tvillingmødre som f. eks har studert før fødsel ikke trenger denne ekstra støtten man får ved at begge foreldrene kan være hjemme med barna den første tiden, men at mødre som har arbeidet trenger det :o) Ser ikke helt logikken liksom....

Bare så teit at jeg ikke finner at det står noe konkret om denne typen situasjon noen plass, kan liksom ikke slå i bordet med noe da....

Skrevet

Såg at du skrev at du ikke har opparbeidet deg rett til fødselspenger og derfor får engangsstønad....men du vet at du har rett på begge deler så lenge du har studert i 6 mnd sant? Det fikk eg!

Skrevet

Ja får fødselsstipend fra lånekassen, men det er noe helt annet....

Skrevet

Møt opp personlig på kontoret og krev å få ett skikkelig svar hvor de kan vise til paragrafer og bevise det de sier. Litt lettere å få bra svar om du får en time med en saksbehandler som kan litt om det og som da har litt bedre tid.

Lykke til, med både det og tvillingene:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...