Gå til innhold

barnets etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hvordan gjør dere det med barnets etternavn????

å da tenker jeg på de som ikke er gifte/har beholt sitt eget etternavn.

samboeren spurte om det nå nettop, å jeg ble helt satt ut...våre etternavn passer slettes ikke sammen så det er sagt....*gruble*

så la meg høre hva er deres plan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neste barn vil få samme etternavn som førstemann.

Hos oss har barna ett fornavn og ett etternavn, pappaens.

Vi har begge sjeldne etternavn, mitt er nok sjeldnest. Sammen ble det altfor tungt. Gidder ikke ha med et navn, så han bare kan skrive en bokstav liksom.

Syns ikke det gjør noe at jeg og barna har forskjellig etternavn. Sambo hadde nok gitt etter hvis jeg absolutt ville ha med mitt navn til mellomnavn, men vi var veldig enig om at det holdt med det ene.

Skrevet

Vi har også brukt etternavnet hans på våre to barn. Det er så mange lange navn og etternavn ute og går nå. Vi syntes det fikk holde at barna må lære seg ett etternavn i tillegg til navnet sitt.

Skrevet

ei jeg kjenner som er gift (de har beholt sine egne etternavn) skal la gutten ha hennes etternavn å jenta hans etternavn når de får barn...litt merkelig, men hver sin smak.

tror nok det blir pappas etternavn her og, for jeg har et etternavn som ingen klarer å stave rett nedi her vi bor nå....(Stavanger) pluss jeg synes hans er finere enn mitt:P

Skrevet

Her skal nok barnet få sambo sitt etternavn. Hans er sjeldent, mens halve Norge har samme etternavn som meg. Så tar jeg hans etternavn når vi blir gift;)

Skrevet

Vi har begge vanlige lange etternavn. Men jeg er litt gammeldags av meg og synes barna skal ha pappas etternavn. Vi er ikke gifte, men om vi en gang gifter oss så vet jeg ikke om jeg tar hans etternavn. Men barna kan fint få sambos navn. Min bror har to barn, og de fikk begge morens etternavn. Ikke no spesielt med det navnet, men tror kanskje broren min ikke gidda å diskutere det no mer ;) he he.....

Skrevet

Gutten vår har begges etter navn men bruker mitt som mellom navn da...det samme vil skje med neste mann også...

For når vi gifter oss, så håper jeg at vi tar hverandres etternavn...At det blir dobbelt da..=o)

(Så etter navnet mitt er bare en bokstav da...=o) men det gjør ikke noe=o) )

Skrevet

Vi er gift, men jeg har beholdt mitt eget etternavn. Sønnen vår har begges etternavn, med pappa'en sitt som mellomnavn. Vi har begge ganske sjeldne etternavn. Vi har egentlig tenkt å bruke begge etternavnene begge to, men vi er litt uenige om rekkefølgen. For jeg syntes de høres finest ut med mitt til sist (klinger best), mens mannen min er ikke heeelt enig.

Vi har begge korte etternavn, og to fornavn vil heller ikke en eventuell nestemann få... Det blir for mye...

Skrevet

Gutten vår har mitt etternavn. Sambo heter Hansen (ikke særlig originalt) mens jeg har et mer sjeldent etternavn. Hovedgrunnen er alikevel at jeg har odel på et småbruk som heter det samme som jeg, og etter meg er det gutten vår som har best odel. Kommer til å gi samme etternavn til alle barna:-)

Skrevet

Oi, her var det mye gammeldags... =o) Er det virkelig ingen av damene som synes det er viktig aa holde paa sitt navn? Gi barna sitt navn? Foelte meg litt i 1950 da jeg leste dette her, hehe.....ikke fordi det er noe galt i aa vaere tradisjonell, men fordi det var saa lite blandings her inne!

Vaare barn faar begges navn med bindestrek, de vil sortere i alle register i verden - under mitt etternavn. Sambo og jeg har vaare egne navn og vil kanskje formelt ta barnas navn en vakker dag rent formelt, men helt sikkert bruke vaare gamle og gode navn til vanlig...

Jeg hadde aldri i hele verden gitt fra meg navnet, det er utrolig viktig for meg aa baere mitt navn (som ogsaa er helt sjeldent, men det er ikke poenget, det er prinsippet) videre i slekt osv, antakelig paa lik linje som det er for deres menn aa gjoere det...... =o) Jeg synes det er synd (selv om jeg selvsagt respekterer enkeltpersoners/enkeltpars valg her!) for totalbildet i Norge at kvinner sin slektsnavnfoelge stopper naar hun foeder. Men det er meg da, jeg synes at dersom man skal kutte et navn, saa burde det kanskje vaere mannens, hehe.....det er jo en ting man er 100% sikker paa, og det er hvem som er moren. =o))) Rent teknisk er det jo det....

Haaper jeg ikke erter paa meg mange naa, men jeg vil bare balansere debatten.

Svigerforeldre og sikkert andre har selvsagt ment noe om navnesettingen til vaar datter, men det bruker vi ikke energi paa. Foerst trodde de mitt navn "bare var mellomnavn", men saa skjoente de at hun faktisk sorterer under mitt navn grunnet (forholdsvis nylig akseptert i Norge faktisk) bindestrek. Vi har to forholdsvis lange etternavn, men det gjoer da ingenting! Koselig med navn, saa faar barna kortere fornavn, med ikke saa mange r'er osv i......

Jeg har ogsaa en liten foelelse av at mannen min kanskje en vakker dag sier at vi godt kan ta mitt navn bare, men det maa han altsaa velge da. Det er evt. fordi det ble skiftet navn paa deres side for 3 generasjoner siden, og han har faktisk ikke saa mye forhold til sitt ........sen navn, som jeg har til mitt slektsstedsnavn. Vi faar se, det er jo som mange sier bare et navn, saa da kan vi jo bare ha mitt, hahaha......

Ment som et saklig innlegg, maa bare vaere litt humoerfylt her, saa jeg ikke hisser paa meg alle snille damer som ikke skal ha med sitt eget navn videre.

Skrevet

Her i huset har begge barna to etternavn, mitt som mellomnavn. Men siden begge også har dobble fornavn blir det sambos etternavn som blir brukt i det daglige. Synes dette er en grei ordning. Min 4 åring har ingen problem med å lære seg begge etternavnene.

Skrevet

På besøk fra 2 trimester, dette emnet er en diskusjon hjemme hos oss, jeg vil at barnet skal ha begge etternavnene med hans sist, han skjønner ikke vitsen med å ha begge og vil bare ha sitt,men jeg vil gjerne ha med mitt eget.

Enda har vi ikke begynt å diskutere fornavn! puh! det venter vi med til etter UL som er 11 juli (onsdag) da har vi bare ett kjønn å holde oss til...... dette blir en interessant diskusjon tror jeg.............begge er veldig stae av seg også..............

Skrevet

Våre barn skal få begges etternavn. Siden jeg har to etternavn har jeg bestemt at om vi får en jente først skal alle barna ha etternavnet fra moren min+sambos etternavn, og om vi får gutt først skal alle barna ha etternavnet fra faren min i tillegg til sambos etternavn. For meg er det ingen selvfølge at hans etternavn skal være sist, men det klinger bedre med hans sist, og derfor blir det slik.

Jeg vil at barna skal ha begges etternavn fordi da vet alle at det er begges barn. Når så mange vokser opp med steforeldre er det jo ikke så lett å vite ellers!

Skrevet

Enig at det ikke er så lett å vite hvem som er hvem sine barn. Men jeg synes det bare høres forvirrende ut med et par fornavn og et par etternavn jeg, og det lyder så tungt. Ikke fordi jeg holder på gamle prinsipper eller er gammeldags eller noe. Har selv et uvanlig etternavn, men vil ikke at barna mine skal ha to etternavn for det. Blir helt svimmel av de lange navna som mange har nå for tiden. Har selv to fornavn, og liker ikke dette noe særlig heller, bruker for det meste bare det første. Både jeg og sambo har heldigvis vært helt enige om dette hele tiden, så ingen krangling om det. Våre to barn har enkle fornavn med max to stavelser i, og har bare hans etternavn. Det lyder finest, og er enkelt og greit synes vi (c;

Skrevet

Så når din datter, som for eksempel heter Berg-Hansen, treffer sin tilkommende; Dahl-Pettersen, skal da barna hete Berg-Hansen-Dahl-Pettersen til etternavn? Han bli noen jævlig lange etternavn etterhvert;)

Skrevet

Her får barnet mitt etternavn, og gubben skal også ta det når vi gifter oss..

Jeg har vært alenemor i 3 år, dette barnet fikk kun mitt etternavn, så for at hele den fremtidige familien skal får ett og samme, tar vi alle det. :)

Jeg føler det blir feil å gi mitt første barn etternavnet til hennes stefar..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...