Gjest Skrevet 6. juli 2007 #1 Skrevet 6. juli 2007 Noen som har noen erfaringer med dette? Fikk det i går til minstemann pga langvarig hoste (han er snart 6 mnd)...
yinyang Skrevet 6. juli 2007 #2 Skrevet 6. juli 2007 En forebyggende astma medisin. KAn hjelpe å åpne luftveiene. Fikk du flytende eller spray? Gutten min hadde spray fra to års alderen til 4 års alderen, men vi sluttet da det er veksthemmende, og han er nå 1.klassing, og den korteste gutten i klassen... Om det virker? Vanskelig å si, for man skal ta det over lang tid... Hos gutten min virket det vel, sånn med tanke på at astmaen ikke utviklet seg til det verre, men ble ikke mye bedre heller. Tar nå ventoline spray ved behov, ca to dager i mnd.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. juli 2007 #3 Skrevet 6. juli 2007 Har brukt flutide i et år nå til snuppa på 18 mnd. Vi har siden dag 1 kjørt på at det er vi som bestemmer at hun skal ha medisin, og ikke henne. I starten måtte vi holde, men hun skjønte fort at dette er noe hun ikke slipper. Og fordi vi aldri viker fra dette, sitter hun som en drøm (som regel) når hun skal ha medisiner. Vi har også fra dag 1 telt til 10 per puff. Og idag kan hun telle til 20 :-) Som oftes 2 puff her igården. Flutide er et kortikosteroid og virker betennelses dempende i luftveiene. Som oftes tar man denne 2 ganger i døgnet. Morgen og kveld. Mange bruker også ventoline 5 minutter før for å åpne opp luftveiene for å slippe flutiden langt nok ned. Mange er skeptiske til å bruke denne type medikamenter, men det du da bør vite er at med rett medikament og riktig dose så sørger du for at det ikke dannes arrvev i lungene og luftveien, og barnet da blir skånet for større plager enn om du velger å ikke gi medikamenter. Følg retningslinjene fra legen som har gitt deg flutide og ikke stol på andre leger. Vi har opplevd flere ganger at leger som ikke har god nok erfaring med astma og små barn, sier at de ikke hører noe og at vi skal trappe ned på medisinene, mens jeg har vært uenig med prøvd. Dette har resultert i at snuppa har slite ekstra med pusten fordi isteden for å øke som jeg har ment, har jeg trappet ned, og hun røket på en smell. Sist jeg snakket med astma spesialisten hennes fikk jeg beskjed om å gi blaffen i hva andre leger sa, men stole på meg selv og følge skjemaet han har utarbeidet for henne og hennes behov. Lykke til! har du andre spørsmål så bare spørr :-)
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #4 Skrevet 6. juli 2007 Men legen trodde ikke det var astma, men fikk dette likevel..? Har gitt et spray i gå kveld og en i dag tidlig. Foreløpig ingen bedring :-( Takk for svar uansett!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. juli 2007 #5 Skrevet 6. juli 2007 Det tar opptil en uke før man får skikkelig effekt av dette når man starter opp første gang. For oss startet det med natthoste og slim, har sjelden eller aldri problemer med at hun må bruke ekstra muskeler for å hjelpe til med å puste eller hoster ekstra fort for å få nok oksygen inn og ut. Og har sjelden forlenget utpust. Men kan jo være at legen er usikker, og har lyst til å prøve en periode for å se om det hjelper. Regner med at du skal på kontroll etter en tidsbestemt periode. Få fastleger som vil skrive ut denne type medikament til så små barn uten å konsultere med en spesialist innen astma/allergi/eksem. Gikk det bra å administere til barnet ditt da?? Kan være fælt for mange foreldre å eventuelt måtte holde fast barnet sitt for å hjelpe det.
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #6 Skrevet 6. juli 2007 Joda, han er jo abre 6 mnd så det gikk fint. Gråt ikke, men protesterte litt. Tror ikke han konsulterer med noen - er litt oppgitt og lei av den fastlegen kan du si... :-/ Han har hatt bjeffende krupphoste lenge, og nå er den erstattet av surkling. Blir så sliten av det :-(
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. juli 2007 #7 Skrevet 6. juli 2007 Hva med å vurdere å¨bytte fastlege? I og med at du fikk flutide regner jeg med at han forklarte hvorfor du fikk denne medisinen? Hva sa han? Men for en "astma-mamma" kan det jo minne om astma, men det er det jo legen som avgjør. Ville gitt medikamentet som foreskrevet og sett om det ble bedring, og om det er bedring ville jeg bedt om henvisning til en spesialist innen astma/allergi/eksem lege som jobber med barn. Om det ikke hjelper ville jeg fått meg ny time hos fastlege og bedt om en vurdering om hva det er, og om han ikke har peiling bedt om en henvisning til noen som kan vite bedre enn ham. Det kan jo også ende at det er "rett medikament" men for liten dose også så det er mange ting som kan prøves ut.
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #8 Skrevet 6. juli 2007 Ja, jeg vurderer det sterkt! Har ikke vært noe problem før nå med lillegutt. Har ikke hatt noe alvorlig.... Han sa minimalt. Vi skulle prøve om dette hjalp. Viste hvordan man pustet i masken og sendte med meg en resept... Føler jeg har trakket dørene ned på det legekontoret nå uten noen form for svar. Blir så frustrert!! Stakkars lille gutten min våkner jo om natten med stygge hostekuler. Har jo vart i flere mnd nå :-( Nå er det vel ferieavvikling også, så de er vel enda vanskeligere å få kontakt med...
Elle Vilde Skrevet 7. juli 2007 #10 Skrevet 7. juli 2007 Jenta mi har astma, hun er nå 10 mnd og har brukt flutide morgen og kveld siden hun var 7 mnd. Fastlegen ville skrive ut dette til henne fordi hun hadde hatt mange astmaanfall, og var tett i flere uker om gangen når hun var forkjølet. Han snakket likevel med barnelege i telefonen først, og barnelegen ville ikke at fastlegen skulle skrive ut, han ville se på henne først, fordi det visstnok ikke er noe særlig å gi dette til så små hvis det ikke er helt nødvendig. Barnelegen ga henne flutide, men hun skulle bruke det i tre mnd, så ta en pause for å se om hun fikk flere anfall eller om hun kunne slutte å ta det. Jeg ville mast på fastlegen for å få henvisning til barnelege, når barnelegen vår ikke ville la fastlegen skrive det ut til jenta vår, selv om hun hadde hatt flere anfall, burde vel ikke fastlegen skrevet det ut til gutten deres når han trodde at det ikke var astma? Rart! Tar forøvrig et par dager før man merker effekt, full effekt etter noen uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå