Gå til innhold

Jenta mi har slutta å "prate"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun "bablet og "pratet" mye før men nå har hun så og si sluttet helt med det. Hva er det som skjer?? noen som har opplevd liknende? Hun er 3 1/2 mnd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp til 3mnd etteraper barn mye. Både når det gjelder lyder og ansiktsuttrykk. Men så blir synet bedre og de oppdager farger og ikke bare kontraster. Så nå ser og studerer de mye mer......helt vanlig:)

Tv kan lett utkonkurrere mamma sine rare lyder.

Skrevet

Ikke for å skremme deg, men det at spedbarn slutter å bable er et av de første tegnene på hørselsvansker. De små hører ikke selv at de prater, dermed slutter de med det. Sier ikke at det er tilfelle med jenta di, altså, men jeg ville tatt kontakt med helsestasjonen og spurt, jeg. De har vært borti flere barn enn noen av oss på DiB, og vet adskillig mer om hva som er vanlig og ikke. :)

Skrevet

Jeg vet at det ikke er noe galt med hørselen hennes, heldigvis! Hun reagerer på lyder, stemmer, musikk og alt det der.

Skrevet

Det gjorde poden min også i den alderen. Sluttet helt med lyder så og si. Men det var visst normalt. Det var et steg i utviklingen, og vil komme tilbake om en stund, og da med flere lyder/andre lyder.

Skrevet

Akkurat det sammme gjorde jenta mi på omtrent samme alder, begynte da å snu seg på magen og gripe mer etter ting i stedet så tror det er helt normalt ja at det er forskjellige faser de er igjennom.

Nå er hun 5mnd og bruker stemmen på en helt annen måte en den bablingen rundt to-tre mnd alder.

Skrevet

Her kjenner jeg meg godt igjen! Hedda pratet og gurglet masse frem til ho var ca 3 måneder, så var det plutselig stopp!

I nesten en måned var det såvidt lyd i henne, gjett om vi ble bekymra og fortvila!

Men så plutselig begynte ho igjen, og nå skravler ho nesten hull i hodet på oss!! Vi kom frem til at ho hadde en observasjons-periode, og at det da skjedde så mye i hjernen og utviklingen hennes at ho rett og slett ikke hadde tid til å prate.

Så lenge babyen reagerer på stemmer og lyder, så skal du ikke bekymre deg -praten kommer igjen, mer enn noen gang! (men du kan såklart snakke med HS om du blir bekymret..)

Skrevet

Her kjenner jeg meg godt igjen! Hedda pratet og gurglet masse frem til ho var ca 3 måneder, så var det plutselig stopp!

I nesten en måned var det såvidt lyd i henne, gjett om vi ble bekymra og fortvila!

Men så plutselig begynte ho igjen, og nå skravler ho nesten hull i hodet på oss!! Vi kom frem til at ho hadde en observasjons-periode, og at det da skjedde så mye i hjernen og utviklingen hennes at ho rett og slett ikke hadde tid til å prate.

Så lenge babyen reagerer på stemmer og lyder, så skal du ikke bekymre deg -praten kommer igjen, mer enn noen gang! (men du kan såklart snakke med HS om du blir bekymret..)

Skrevet

Vet ikke hvorfor dette innlegget dukket opp to ganger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...