Gå til innhold

Hvordan reagere ovenfor hs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite dilemma her.. På 3 mnd kontroll var det, uten at det var varslet, samlet sammen til gruppesamtale. Dette passet særs dårlig for oss, siden mannen var med meg også. Trodde jo det skulle gå fort. Men men, det var da kke det verste.

Men - på denne gruppesamtalen snakket helsesøster om de ulike barna, og fortalte ting som sykehusbesøk o.l. Dette synes jeg er et grovt overtramp. Når vi gikk fikk vi med et skriv om neste kontrolll etc. Når jeg kom hjem, så jeg at der står opplistet barnets navn og fødselsdato, mors navn, fulle adresse og telefonnummer. Til alle barna! Er det lov???

Vi har ikke listet adresse i tlf-katalogen eller noe... Jeg må jo ta det opp på en eller annen måte, men hva skal jeg si? Jeg synes det er veldig alvorlig, dette!

Videoannonse
Annonse
Gjest Odyssey&Mikrovampyren
Skrevet

Si at dette er ikke ønskelig og at dere skulle blitt varslet først. Det skal de jo også.

Skrevet

kan ikke tro at dette er lov... Iallefall det med å diskutere helsetisltand osv i en gruppe. I tillegg ville jeg ha hatt beskjed om gruppesamtaler på forhånd, og ikke hatt hverken telefonnr eller fødselsdato på en sånn liste uten at jeg var spurt på forhånd.

Skrevet

Hmm, jeg har ikke reagert, syntes bare det var kjempe hyggelig med barselgruppen :) det er småbarnsmødre som hs har fullstendig styr på som de gir ut adressen til, tror nok ikke dette er noe farlig :) at hun snakket om personlige ting når det kommer til barna var jo litt dumt da, det har ikke vår hs gjort..

Skrevet

Det beste er vel å si fra til hs at sånt ikke burde forekomme... og spørre om det er vanlig praksis. Er det det, ville jeg sjekket videre om lovelighetsgraden av dette.

Skrevet

altså, vi har "hemmelig" (ulistet) adresse av en grunn. Hadde aldri trodd at hs gir ut dette uten videre, eller at jeg må løpe rundt til alle offentlige instanser, som hs er, og si "ikke gi ut min adresse!".

Skrevet

hvor kan jeg sjekke det?

Skrevet

Hvis du har hemmelig adresse så skjønner jeg jo at du reagerer! Var jo et program om dette for ikke så lenge siden, at det egentlig ikke er vits i å ha hemmelig adresse fordi det er så lett å få den oppgitt hvis man bare prøver andre steder enn opplysningen :-S ta en prat med hs du..

Skrevet

Ja altså, derfor jeg skrev det sånn, den er ikke hemmelig, men den er heller ikke i telefonkatalogen.. om du skjønner. har ikke registrert den som hemmelig. mannen derimot, han har hemmelig adresse og tlfnr.

Skrevet

Vi er alle forskjellige, og jeg hadde vært en av dem som ikke hadde reagert. På "vår" helsestasjon tok helsesøster opp med meg dette med barselgruppe allerede første gangen vi møttes (på hjemmebesøket), og hun spurte om jeg ville være en del av det, noe jeg ville. Fikk også informasjon om at dette ville være etter 3 mnd kontrollen, og at mannen også var hjertelig velkommen. På barselgruppene snakket aldri helsesøster spesielt om hver enkelt barn, da var det iallefall etter vi hadde nevnt noe som gjaldt vårt eget barn. Hun har taushetsplikt både om små og store ting. Hun spurte oss også først om det var ønskelig med en telefonliste, slik at vi kunne ringe hverandre og kanskje møtes utenom barselgruppene, noe alle syntes var greit og skrev ned navn på seg selv barn og telefonnummer. Syntes ikke hun har rett til å dele ut sensitive opplysninger uten deres samtykke. Hvis du syntes det var veldig ubehagelig at hun snakket om dere og deres personlige ting i en felles gruppe og at hun delte ut navn/tlf osv uten å få samtykke først, ville jeg tatt det opp med henne neste gang. Hun gjorde det sikkert fordi hun ikke trodde det gjorde dere noe.. men er sikkert takknemlig for tilbakemedldinger, så endrer hun det til neste gang :)

Skrevet

Dette ville jeg tatt dirkekte med den som er leder for helsestasjonen der du var. Det er ikke lov å diskutere eventuell sykehusinnleggelse uten at den det gjelder har smtykket. Og det å levere ut adresser er å gå for langt. Men de har nok ikke tenkt. Her er det viktig at de får tilbakemelding slik at de kan endre sine rutiner. Det ernok ikke ulovlig å gi ut adresser, men det er ikke nødvendig heller. Mange i dag lever av ymse grunner på hemmelig adresser og med hemmelig tlf nr. Her har nok ikke hs tenkt gjennom hva de har gjort....

Skrevet

Hmm.. Jeg syns dette var et overtramp ja..

Når vi hadde gruppekontroller på helsestasjonen, var vi først spurt om vi ville være med på gruppe eller ha kontroller alene. Det har blitt snakket lite om de ulike barna, og iallfall ikke ting som ikke de andre har noe med. Vi fikk etter første kontroll et ark der vi selv skulle skrive opp navn på oss og barnet, adresse og tlf. nr. Så der kunne man jo selv velge hva man ville skrive da..

Jeg syns du får ta det opp med henne iallfall.. Du får jo bare si at du syns det var uakseptabelt av henne å gi ut opplysninger om dere uten å i det minste spørre først.. Og at du hadde likt å fått vite på forhånd at det skulle være gruppe.

Skrevet

hadde hun spurt, hadde det jo vært noe helt annet, selvfølgelig. selv om jeg da hadde svart nei. vi er veeldig retriktive ovenfor hvem som får denne informasjonen av oss. lyspunktet i det hele er jo at jeg ser de har skrevet på feil nummer på meg, for det er for få siffer. hehe

ang helseinformasjon; hun fortalte faktisk ting der som vi ikke har fortalt familien vår. Og vi bor på et lite sted. Nå må vi fortelle familien disse tingene, før bygda vet det. Det er veldig ubehagelig.

Skrevet

hehe, akkurat det siste tror jeg hun skjønte, da min mann resolutt hentet laptopen og satte seg på gangen og jobbet...

Skrevet

men TanteBassa her oppe sa jeg kunne sjekke hva de har lov til - hvor kan jeg sjekke det?

Skrevet

Mange steder er det vanlig å slå sammen kontrollene og gruppesamtaler/barselgruppe.

Kanskje du har fått et skriv om dette fra helsstasjonen på 6 ukers kontrolleneller på hjemmebesøket. vet at vi iallefall fikk en oversikt over ulike kontroller når vi hadde samtale med HS etter 2 uker, men jeg kikket aldri så nøye over den.

Når de slår sammen kontroller og barselgrupper på denne måten, er det ganske valig å gi ut adresselister. Litt av påenget med å danne barselgrupper er jo at man skal kunne ta kontakt med hveandre og forhåpenligvis bli bedre kjent. jeg ville heller sett på det som en service fra HS sin side! Dersom man er opplyst om at 3 mnd kontrollen er gruppe, og man velger å komme, så har man jo indirekte sagt at man ønsker å delta på barselgruppe!

Hvis dere ikke har fått noe som helst varsel om gruppesamtaler, ville jeg tatt det opp med HS. Og det er jo ikke direkte bra at HS snakker om svært personlig ting på disse gruppene. Men nå skriver jo du ingeeenting om hva hun fortalte om dere........så dermed er det litt vanskelig å gi råd!

Skrevet

nei, det var denne infoen vi fikk nå på dette skrivet..

jeg skriver bevisst ikke hva hun sa, men det kom opp flere ting om barna der som ingen har noe med..

Skrevet

Ja, det hadde jeg reagert på. Hun burde ikke legge ut ting hun vet om barna så alle kan høre. Kan jo hende dette er noe foreldrene ikke vil at alle skal vite.

Og hun burde absolutt spurt alle på barselgruppa om det var greit at hun oppgir tlfnr. og adresse.

Overtramp spør du meg!

Skrevet

Jeg hadde bare sagt det rett ut jeg, at jeg ikke setter pris på at personlig ting om barna blir sagt i all offentlighet, og at jeg helst vil bli spurt på forhånd om det er ok å oppgi tlfnr. og adresse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...