Gå til innhold

Opptak til medisinstudiet - noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer til å begynne fra scratch fra høsten og har tenkt å ta opp fag og ta realfag som jeg ikke har fra vgs for å komme inn på medisin. Noen som vet hva som lønner seg for å få max antall poeng for å komme inn på medisin?

Jeg får 12 poeng ekstra for tidligere studier. Men hvordan er det med realfagspoeng og fordypningspoeng, hvor mange poeng kan jeg sanke inn her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, også lurer jeg på om jeg kan "ta ut" noen av fagene jeg har fra videregående fra før fra vitnemålet og bytte de ut med realfagene jeg kommer til å ta noe, mener jeg har hørt at dette går an. Har vitnemål fra musikk/dans/drama, så er jo masse "unødvendige" fag der som jeg ikke trenger for å komme inn på medisin.

Skrevet

anbefaler deg å ringe en studieveileder for å få hjelp. det har jeg gjort og er veldig fornøyd. jeg skal ta opp fag ved sonans i oslo..

Skrevet

Jeg ringte studieveileder ved Bjørknes, men de hadde ikke ledig time før 2. august... Skal du også prøve og komme inn på medisin? :)

Skrevet

http://www.sonans.no/raadgivning/195/

nei skal inn på sosionom på høyskolen, har søkt i år, men tror ikke jeg kommer inn så da blir det å ta noen vgs fag for å forhøye snittet mitt..

sonans ligger i pilestredet og er veldig hyggelige, prøvde å ringe bjørknes jeg og men fikk så lite hjelp at jeg gadd ikke styre med de :)

Skrevet

Hmmm, kanskje jeg også skulle tenke på sonans da, Bjørknes kunne ikke hjelpe meg så mye på tlf, men de satte meg opp på time med profesjonell rådgiver i begynnelsen av august.

Skrevet

jeg hadde ikke mulighet til å møte opp hos sonans, så jeg faxet vitnemålene mine og så fikk jeg en telefon veiledning :) veldig fornøyd :))

Skrevet

Du bør ta full fordypning i realfag, altså 2-3BI, 2-3KJ, 2-3MX og 2-3FY. Da får du 6 realfagspoeng (1/2 poeng for hvert fag på 2.nivå, og 1 poeng for hvert fag på 3.nivå).

Du får 2 poeng hvis du har to fordypninger på 8-10 uketimer, og 4 poeng hvis du har tre eller flere fordypninger.

4 er altså maks. antall fordypningspoeng.

Skrevet

Tusen takk til "Ikke bytt kone...", får jeg fordypningspoeng for disse realfagene?

Skrevet

Du får IKKE 12 poeng ekstra for tidligere studier. Maks. uttelling for tidligere studier på høyere nivå er 3 konkurransepoeng.

Det lønner seg å ta alle realfagene - 1/2 poeng per stk. (men selvsagt med hovedfokus på de fagene man MÅ ha for å ha opptaksgrunnlag i det hele tatt) + flest mulig fordypningsfag. Detaljer finner du på www.samordnaopptak.no

Skrevet

Der tar du feil ->>- , det er egne regler for medisin, man får ikke alderspoeng, men isteden tillegg for avlagte vekttall, max 12 tilleggspoeng. Derfor får jeg 12 tilleggspoeng. Ved "vanlig" reglement får jeg isteden 8 alderspoeng og 3 poeng for utdanning.

Skrevet

Hei Peekaboo! Det er sant at det er egne regler for medisin. det er altså max 12 tilleggspoeng, enten de kommer fra fordypning, utdanning eller realfagspoeng. Dersom du allerede har 12 poeng for tidligere utdannelse, får du ikke flere tilleggspoeng.

Derfor vil det nok lønne seg å ta fag som er litt greie eller få strøket noen karakterer som trekker ned snittet ditt fra tidligere.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...