mammamammamammamor Skrevet 6. juli 2007 #1 Skrevet 6. juli 2007 og dette er nesten gift. pepsi max og funn saft og di fleste sukkerfrie ting, som imsdal sine vann med smak. dette abefales ikke for barn under 3 år. det kan gi nedsatt hukomelse og føre til lese og skrive vansker, samt det er ikke bra for kroppen. di sier egentlig at da er det bedre med sukker. hva med å gi barna meierienes juice som ikke er sukker eller apspaltan i hvis di blir tørste på butikken, eller nestle barnejuice( 3 åringen min liker disse like godt som kuli ) bytt slikkepinner med gullerøtter eller bananer eller aen frukt, nektariner er jo så godt. det går ann å kjøpe en slikkepinne av og til, viss en feks er på ferie eller har en kose dag, bare det ikke blir så ofte. snop skal hovudsakelig være på lørdagen, og da trenger det ikke vere mye, og gjerne litt frukt i tilleg, vannmelon og sånne frukter en ikke har hver dag feks.. går og ann å ha boller og kakao som kos på lørdagen, kansje sammen med en liten bit skjokkolade el.
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #2 Skrevet 6. juli 2007 Dette med at aspartam er så voldsomt farlig er bare en myte. "En ny rapport fra EUs organ for mattrygghet (EFSA) i 2006 konkluderes det nok en gang med at aspartam trygt kan brukes som søtningsstoff i brus og andre matvarer. EFSA mener man nå kan avslutte debatten rundt aspartam" http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=13246
Adriansmor med tulla Skrevet 6. juli 2007 #3 Skrevet 6. juli 2007 Jada jada alt er farlig! Bare vent om 2 md er det noe annet som er enda farligere..............
lengter daler ned i skjul... Skrevet 6. juli 2007 #4 Skrevet 6. juli 2007 det er veldig delte meninger om dette... så du kan nesten ikke si at det ER farlig og det ER nesten gift. Noen forskere mener det, andre forskere mener noe annet. så det er DINE meninger, akkurat som at det er DINE meninger at godteri er bare til lørdager. Men alle gjør det de mener er best og det DE synes er riktig.
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #5 Skrevet 6. juli 2007 Det er jo faktisk utrolig mye sukker i fruktog grønnsaker også... Selv om det er naturlig sukker. Dette er sukker pr 100 g (100 g frukt, bær = ca 2 dl) Frukt og bær: Appelsin 8,5 Appelsinjuice 8,4 Banan 21 Blåbær 7,5 Bringebær 3,2 Druer 15,4 Druejuice 11,1 Eple 9,9 Eplemost 10,2 Jordbær 6,6 Melon, vann- 7,6 Molter 4,4 Moreller 11,3 Plommer 9,1 Solbær 7,6 Tyttebær 7 Grønnsaker: Bladsalat 0,7 Blomkål 2,3 Erter, fryste 2,6 Gulrøtter 6,5 Hodekål 5,1 Kålrot 6,4 Mais 5,1 Paprika, rød 4,6 Rødbeter 8,8 Tomat 2,5
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 6. juli 2007 #6 Skrevet 6. juli 2007 Aspartan er et kunstig søtstoff, ja... Og for ikke lenge siden leste jeg en artikkel om gravide og aspartan (prøver å finne igjen den). For at dette skal være skadelig for oss som er gravide (ja, nå snakker jeg om oss gravide) så skal man drikke enorme mengder brus tilsatt aspartan pr dag, det er faktisk snakk om flere liter! Leter og leter, håper jeg finner artikkelen!
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #7 Skrevet 6. juli 2007 Det sies at man kan få kreft av aspartam. MEN man kan få diabetes 1 og 2 av VANLIG sukker. Man kan få kreft av det, hjerte/kar lidelser og eller utvilke fedme med ALLE de risikoene det medfører. Dessuten hender det for ofte at unger må trekke ut melketennerne sine bla. i narkose fordi de har fått for mye sukker av foreldrene (unødvendig lidelse for barna). Jeg foretrekker derfor å unngå vanlig sukker både til meg selv, og mine barn. Sukralose er laget av vanlig sukker. Og fruktose gir en jevnere blodsukkerstigning enn vanlig sukker. Disse er også fine alternativ til vanlig sukker. Det du sier om å gi mer frukt til barna er jo jeg helt enig med deg i. Og vann er den beste tørstedrikken uansett.
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #8 Skrevet 6. juli 2007 Husk at kostholdsekspertene er meget uenige nå om dagen. Og skal man dra diskusjonen enda mer ut, kan man begynne å snakke om glykemisk index og mindre raske karbohydrater....mer sunt fett i kosten...mer proteiner......
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 6. juli 2007 #9 Skrevet 6. juli 2007 Beklager, klarte ikke å finne den. Urladressen ligger inne på den andre pc'n og den har gubben med seg på jobb!
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #10 Skrevet 6. juli 2007 Tenker du på den hvor de hadde testa aspartam i større doser på rotter? Den som var nylig i media? Husk nå på at vi ikke er rotter.
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 6. juli 2007 #11 Skrevet 6. juli 2007 Nei, ikke den! Har lest den også... Hehe, og tro meg.. Jeg vet så inderlig godt at vi ikke er rotter!! ;-)
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #12 Skrevet 6. juli 2007 En dør av å leve.. Det handler om å bruke sunt vett!
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 6. juli 2007 #13 Skrevet 6. juli 2007 Riktig, Bula!! Man får, i følge forskning, kreft av det aller meste, til og med melk!! Vet av flere som har fått kreft som er sunnheten selv, ikke røyker og ikke drikker, trener og spiser bare sunt! Det hjalp desverre ikke dem.... Men nå skal ikke jeg diskutere mer om godteri og kaker og alt dette, logger meg ut nå! Skal i barnehagen og hente Snuppa mi!! :-) Ha en fin dag, jenter!
happybirthday Skrevet 6. juli 2007 #14 Skrevet 6. juli 2007 Holder meg nøytral til denne aspartam-debatten. Men fikk bare lyst til å si en ting. Dersom du HI først skal bytte ut light-brus m.m. med annen drikke, er juice som tørstedrikk vel så skadelig, vil jeg tro. Juice anbefales maks 1 glass om dagen og helst drikke på en gang pga syra. Juicen surhetsgrad tærer veldig på emaljen. Så som tørstedrikk ville jeg nå helst ha gått for vann jeg, da.
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #15 Skrevet 6. juli 2007 Hehe. Håper du finner den og kan legge den ut. Er jo bra å få fastslått at det faktisk skal store mengder til før det blir farlig
Tpop Skrevet 6. juli 2007 #16 Skrevet 6. juli 2007 Fy faan, dere blir jo aldri ferdig inne her med disse diskusjonene jo,sukk. Dette er definitivt det siste innlegget jeg gidder å lese om noe som helst som har med lightprodukter. Alt kan være skadelig i store doser, damer tilogmeg trening!!!! Det er noe som heter sunn fornuft og et begrenset inntak!! Ha en flotters dag. Jeg skal nå hive innpå litt lightprodukter nå jeg da:)
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 6. juli 2007 #17 Skrevet 6. juli 2007 Må smile litt. Aspartam oppvarmet blir formaldehyd som er livsfarlig. Dette er i vaksinene dere gir til barna deres, men det blåser dere i :-)
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #18 Skrevet 6. juli 2007 Ok har du tenkt til å innlede til en diskusjon om vaksinering også? Hvilket er det mest fornuftige man som foreldre kan gjøre. Tro meg!
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 6. juli 2007 #20 Skrevet 6. juli 2007 Tro meg, da jeg nesten døde av vaksine som liten, og min mors venninne ble lam pga en vaksine så tar jeg ikke vkasiner for god fisk, særlig ikke når vi har mesling&kopper vaksiner og folk som er vaksinert får disse i større grad en uvaksinerte unger. Tub-vaksinen er kun en tradisjon kilde: FHI. Da tub ikke har noe med vaksinen å gjøre. Forøvrig ønsker jeg ikke PHenol, formaldehyd, aborte fostere, kvikksølv o.l i mine barns kropper, så da kan resten av dere 95% vaksinere så får jeg håpe på det beste.
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #21 Skrevet 6. juli 2007 Vel vaksinene er under stadig utvikling. Og det er ikke mange som reagerer på/blir alvorlig syk av vaksiner slik du har gjort. Utrolig fint at det gikk bra Og jeg forstår deg godt om du velger å ikke vaksinere ditt barn. Det er alikevel viktig å understreke at for folkehelsa generelt, har vaksinasjonsprogrammet gjort mye bra. Tenker da på reduksjonen av tilfeller av bakteriell hjernehinnebetennelse, utbrudd av kikhoste osv. Som altfor mange barn døde av for bare noen årtier tilbake.
mammamammamammamor Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #22 Skrevet 6. juli 2007 eg og er skeptisk til vaksiner, men gav etter for presset når di skulle vaksinere mine barn. eg mente bare å gjøre oppmerksom på aspartan, og mener bare at en kansje kan unngå å bruke det på di aller minste det er veldig mye en ikke vet om sånne stoffer. og for den del vaksiner
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 6. juli 2007 #23 Skrevet 6. juli 2007 Husker du vaksineeksperimentet? Jeg husker det ikke men mange før meg husker det, og det gikk fatalt for mange, og i new zeland har det gått VELDIG galt. Dette er den eneste vaksinen FHI har produsert selv. Alle andre vaksiner har vi kjøpt fra produsenter. Generelt sett virker vaksiner veldig veldig bra, de har reddet MANGE liv. Men... Så er det de få som får smake for resten av folkets helse.. Og jeg sjanser ikke på det med pusenusen min som sover så søtt nå.. Det er også viktig å få med at ingen vaksine kan gi 100% immunitet, etter en massevaksinasjon får veldig mange sykdommen de er vaksinert mot. Jeg er livredd for HHB, men jeg tør allikevel ikke ta vaksiner. Særlig ikke prevenar som man ikke vet noe særlig om. I en dokumentar jeg så var det vist noen stoffer som gjorde at befruktningsraten gikk ned eller hva jeg skal kalle det, og denne vaksinen ble laget for usa hvor de har babyboom.. litt skummelt syns jeg da.
Nr. 2 . Mor til 2 søte sneller Skrevet 6. juli 2007 #24 Skrevet 6. juli 2007 Jepp.... Og veit du hva? ALT vi spiser og drikker er farlig..
Gjest Skrevet 6. juli 2007 #25 Skrevet 6. juli 2007 Her er en artikkel fra alles gode venn matilsynet. Funnet på "fasitsiden" Matportalen, som alle visst nok bør leve etter..... http://matportalen.no/Saker/1133873413.95 Aspartam Forfatter: Mattilsynet Publisert: 06.12.2005 Sist oppdatert: 30.05.2006 - 12:25:57 Stoff: aspartam (E951). Aspartam fremstilles syntetisk av to naturlige forekommende aminosyrer, asparginsyre og fenylalanin. Aspartam søter cirka 200 ganger mer enn sukker og gir derfor i praksis ikke energi ved bruk. Stoffet brytes ned ved oppvarming og kan ikke brukes til mat som skal bakes, kokes eller på annen måte utsettes for høye temperaturer. Aspartam er risikovurdert av EUs vitenskapelige komite for næringsmidler flere ganger, senest i 2002. Deres konklusjon er at såfremt inntaket er innenfor 40 mg per kilo kroppsvekt per dag skal ikke stoffet medføre helseskade. De inntaksvurderinger som er gjort av stoffet i Norge viser at inntaket ligger godt innenfor denne grensen. Aspartam har flere ganger vært i søkelyset som mistenkt for en rekke uheldige effekter i mennesker. Flere undersøkelser som konkluderer med dette er blitt publisert. Når slike studier publiseres sendes disse til vitenskapelige eksperter for vurdering. Da vurderes selve gjennomføringen av studien og resultatene. Dersom påstandene stemmer tar matmyndighetene hensyn til det i sin regulering for å unngå helsefare. Det er også viktig for produsentene at regelverket ikke endres unødig på bakgrunn av påstander som senere ikke kan støttes av våre nasjonale og internasjonale eksperter. Påstand – aspartam er et multikarsinogent stoff The Europaen Ramazzini Foundation har gjennomført en langtidsstudie på effekten av aspartam i rotter. Studiet konkluderte med at resultatene indikerte at aspartam kan forårsake kreft og at dagens bruksbetingelser og inntak bør revurderes. I studiet ble det brukt flere dyr per dose aspartam, og flere dosegrupper enn det som er vanlig ved dyreforsøk. Studiet hadde derfor potensial til å avdekke effekter som opptrer sjeldent. EFSA vurderte gjennomføringen av studiet. Det viste seg at et stort antall av dyrene som ble brukt hadde kroniske sykdommer i lunger og andre organer, både i kontrollgruppen og de som fikk aspartam. Disse sykdommene påvirket resultatene. EFSA konkluderte med at dataene viste at økning i antall krefttilfeller var ikke relatert til aspartam, men sannsynligvis en effekt av lungesykdommen. I tillegg kunne ikke økningen i antall krefttilfeller relateres til større menger aspartam. Andre funn som ble gjort er vanlig i rotter som får høye doser av stoffer, og er ikke relevant for mennesker. Påstand – aspartam skader hjernen Det ble gjort en hovedfagsoppgave i Norge i 2001 som ga mye medieoppmerksomhet siden den konkluderte med at aspartam kunne skade hjernen og burde forbys etter "føre var prinsippet". Statens næringsmiddeltilsyn sendte denne oppgaven til vurdering hos våre nasjonale eksperter da det er ønskelig å ta alle nye opplysninger om stoffer som brukes i mat alvorlig. Resultatene fra rapporten ble ikke fulgt opp ut over dette, da ekspertene konkluderte med at hovedkonklusjonen i oppgaven var basert på ufullstendige nye data på cellekulturer og til dels misforstått gjennomgang av tidligere litteratur. Våre nasjonale eksperter kunne derfor ikke finne grunnlag for konklusjonen i oppgaven og fant ikke behov for å revurdere bruken av aspartam.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå