Gå til innhold

Dere med eksembarn, kan dere se her litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøken dings var en del plaget med atopisk eksem sitt første halvår, men så forsvant det nesten helt i fjor sommer, og blusset ikke opp igjen før på senvinteren. Det var ikke mye, og ble holdt i sjakk med salve, men nå i sommer har det bare tatt helt av! Hun har eksem i hvert ledd, og hendene ser ikke ut i måneskinn=( Smører med Locoid og HydroKortison, men de skal jo ikke brukes så lenge om gangen. Har prøvd LocoBase lenge, uten resultat, og nå smører vi med A'derma Xomega.

Men så er spørsmålet: Hvilken solkrem bruker dere? Og hvor ofte får de bade i sommervarmen (ute)? Og inne?

Jeg synes det er fæltå legge henne seig, skitten og fæl etter en lang dag. Synes ikke hun blir så ren av å bli vasket med vaskeklut som en kjapp dusj... Håret er jo seigt også=/

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snuppa har ikke eksem men jeg har det selv :) Jeg blir alltid bedre om sommeren men jeg må passe på å bruke solfaktor som ikke er for høy, bruker jeg over 20 så blir det helt jævelig, derfor er det best med 15 eller under. Jeg dusjer selv hver dag men da vasker jeg meg med eucerin dusjolje for veldig tørr hud også smører jeg hele kroppen med eucerin bodylotion forsamme hudtype etter dusjen (smører eksemområdene med aderma exomega i tillegg)

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Hei beggge mine barn er eksembarn pluss meg oxo.. Dermovat er kjempebra.Vi dusjer barna en gang i uka,eller når de blir forferdelig skitten. La barnet gjerne bade i saltvann og få mye sol på seg, det gjør underverker med atopisk hud (tro det eller ei). Eksem har en forferdelig tendens til å blusse opp på vinteren og når det er som varmest på sommeren.Ha lite klær på de, ikke ha ull i direkte kontakt med hud, og unngå å vann så mye som mulig. Vi bruker bare en helt vanlig barnesolkrem, så lenge den gir mye fuktighet så er den bra,kan jo være noen stoffer som de ikke tåler. Men det merker du fort. mange som reagerer på lanolin i kremene så vær litt obs på det. Vi har fått beskjed fra hudlegen om å pøse på med sterkere kortison når de har utbrudd og bruke hydrokortison når de bare har litt. Vi har brukt hydrokortison nesten hver dag siden han var 3-4uker til nå (2 1/2år), ha opphold innimellom bare:)

Skrevet

tuppa har masse eksem,lar henne få bade å kose seg,steller henne i dusjen hver kveld,gnir henne inn med olje da,bruker ikke såpe,,,da blir hun myk,bruker krem etter å ha tørket henne,sh mest..solkremer kjøper jeg hos parfymerier eller apotek

Skrevet

Men er ikke det litt lite med så lav solfaktor på en 1,5 åring? Men det går vel kanskje om jeg smører hele tiden, og holder henne unna solen når den er på det sterkeste... Bruker 40 vi nå=/

Eucerin, er det på apoteket du kjøper det?

Takk for svar=)

Skrevet

Det blusset opp nå i hetebølgen i Juni ja, men etterpå har det ikke vært det helt store strandværet her, så det blir lite bading i saltvann. Håper det blir fint vær igjen snart da! Dermovat er fra apoteket?

Hvor lange opphold har dere mellom hver smøreperiode, og hvor lang er en periode, 2 uker?

Skrevet

Kommer jo litt ann på hva slags hud hun har da :) vi bruker faktor 15 eller kanskje 20 på tuppa her i huset, hun blir ikke solbrent i det hele tatt, ikke etter en dag på stranden engang. Hudlegen forklarte meg dette en gang, jo høyere faktoren er jo mere ekle stoffer er det i kremen, det er dette jeg regagerer på.. Og det er visst nok med solfaktor 15 visst :) Eucerin kjøper jeg på apoteket ja, veldig fin hudserie :) har solkremen deres også..

Skrevet

2uker på og en uke av sånn ca. Se det litt ann.. Jeg har brukt kortison siden jeg var født og har ikke fått noen plager av det, men en skal jo være forsiktig for det. E mente decubal hehe;P fuktighetskrem.. Dermovat er en sterk eksemkrem som vi bruker når han eldste min og meg er skikkelig plaga..beklager;P

pass på midd og støv oxo, det kan være med å blusse opp dessverre..

Skrevet

Prøv Bruker Nivea Kids faktor 25, bader og plasker nesten så mye hun vil, bare tørker og smører godt etterpå. Dusjer henne når det trengs. Bruker forøvrig Avene TriXera, den har funka utrolig bra på vår unge, men bruker i blant Hydrokortison 1% for å ta toppene av utbruddene. Brukte Xomega før, men Avene Trixera virket bedre.

Skrevet

Bader minsten i aderma exomega badeolje og smører med fuktighetskrem etterpå.

Skrevet

Takk for alle gode tips! Håper vi får bukt med dette, det er så fælt å se når hun klør sånn=(

Skrevet

www. eksemskolen.no

Her står stort sett alt om eksem.

Nå i heten lar vi J bade hver kveld, men har badeolje i vannet (Balneum Hermal). Det er ikke bra for eksemhud med masse salverester på heller. Viktig å rense huden når man smører mye, men enda viktigere er det å tilføre huden fuktighet.

J får eksem av sol hun, så vi må dekke henne til i sola. Hun får springe litt uten klær, men ikke mer enn 30 min.

Man trenger nødvendigvis ikke ha helt frie smøreperioder, mange trenger vedlikeholdssmøring to dager i uken for å holde eksemet i sjakk.

Jeg ville ikke brukt Dermovat på barn da det er et gruppe 4 steroid. Elocon er god siden man det har depotfunksjon og man bare trenger å smøre en gang for dag. Da kan man konsentrere seg mer om fuktihetskrem resten av dagen, barn blir jo kjempelei av å smøres så mye. Både Elocon og Dermovat fåes på resept.

Om du følger deg usikker på eksembehandling vil jeg anbefale deg å få en henvisning til hud eller barnelege. Allmennleger kan for lite som regel.

Lykke til!

Skrevet

Takk=)

Skrevet

Vår datter er ikke veldig plaget i år, litt mer i fjor med utslett men ikke så mye kløe. Gav seg mer når vi gikk over til å bade 1-2 ganger i uken i stedet for 2. hver dag, og vi brukte også Trixera fra Avene som bodylotion. Kjøpte Avene sin solkrem også. Den er dessverre bare faktor 12, men den var veldig lett å smøre utover (spray) så dermed var det ikke noe pes å smøre henne litt oftere, og hun ble ikke solbrent heller. Veldig godt fornøyd med Avene produktene - også min mann som har ganske mye kraftigere atopisk eksem en snuppa.

Skrevet

Av og til må man bare ta ibruk dermovat-går jevnlig til hudlege, så det har e ingen problemer med.

Skrevet

Dere kan bestille salt fra forskjellige salte innsjøer i europa som dere har i badevannet. En venninne gjorde det med dattra si som var plaget med eksem og de badet vanlig hver kveld med dette saltet i vannet. Jenta ble helt frisk fra det til slutt. Litt medisinsk grønnsåpe som du kjøper på apoteket i badevannet er også bra.

Skrevet

Oi, det har jeg aldri hørt om! Hvor bestiller man sånnt?

Skrevet

Da eldstemann hadde eksem (er så og si helt bra nå), brukte vi solkremen for barn fra A-derma. Den er jo tilpasset eksemhud, så vi var veldig fornøyd med den.

Skrevet

Det vet jeg desverre ikke. Men kan hende du finner noe med litt nett-surfing. Jeg vet at noen klostre og slikt rundt middelhavsområdet lager slike produkter. Mens du kan få kjøpt helt naturlig salt som gjør underverker. Om du er på ferie i et land med slike innskjøer, kan du samle salt selv og ta med hjem. Det gjorde også venninnen min og det fungerte kjempe bra på hennes jente. det var et sted i Spania hun fant det saltet hun har brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...