Gå til innhold

Gravid og kyssesyke samtidig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen rett etter at jeg hadde oppdaget at jeg var gravid, pga svært opphovnede lymfekjertler i halsen, pluss en i lysken. Legen lurte først på om det kunne være kyssesyke, siden hovne kjertler er symptomer på det, men konkluderte med at jeg hadde kraftig halsbetennelse. Den i lysken kom av et sår jeg hadde på foten.

 

Han sa at hvis det hadde vært kyssesyke så ville jeg hatt vondt/være øm i lever og milt, og når han klemte der kjente jeg ikke noe ubehag.

 

Men nå i det siste så har jeg ofte kjent at jeg har vondt i milten og lysken. I tillegg er jeg forferdelig sliten og svimmel for tiden. Har rutinekontroll til legen igjen om ikke så lenge, og hun hadde ikke tid til å ta meg inn tidligere, så jeg fikk sykemelding over telefon ut uka, og fikk sjekket blodprosent da jeg var og hentet den. (Pga svimmelheten. Den var helt fin.)

 

Det er først de siste dagene at jeg har begynt å tenke på om at det kanskje kan være at jeg har kyssesyke likevel. Tenkte ikke på å nevne det til legen da jeg snakket med henne. Er antakeligvis ikke det, siden jeg ikke har hovne kjertler eller noe lenger. Men det å være sliten og svimmel, samt å ha vondt i lever/milt er jo også symptomer..

 

Hehe, antar at jeg er hypokonder, men allikevel. Er det noen som vet om det er farlig å ha kyssesyke og være gravid samtidig?

Får vel informasjon om det neste gang jeg er hos legen og spør, men er nå litt nysgjerrig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke ang. graviditet,men jeg hadde kyssesyka da jeg var 14,og jeg var så dårlig at jeg måtte ligge på sykehus ei hel uke med intravenøst,for jeg klarte ikke svelge noe,ikke engang mitt eget spytt. Hovna opp veldig i halsen,samt ble potte tett i nese og halsregion,samt bihulene,og selvsagt høy feber. Milten og alt hovna også opp,så fikk ikke trene eller anstrenge meg på et halvt år etterpå. Fikk også nedsatt hørsel av dette,sonm ikke har kommet tilbake(høyt volum på discmann i tenåra hjalp sikkert ikke på det heller,he-he!)

 

Dette er kanskje ikke normalen,så blir vel feil å sammenligne,mange opplever det mest som en kraftig halsbetennelse,men det er jo kjipt nok det da:-( Det skal jo kunne gi seg med antibiotika da,men du bør jo få den så tidlig som mulig,så kanskje en tur på legevakta dersom du ikke føler deg bedre. De må uansett ta prøver av deg for å sjekke hva det kan være....

 

God bedring!

Skrevet

Fikk jo antibiotika for halsbetennelsen, så den gikk over..

 

Merker at jeg har litt vondt i halsen, og er litt snørrete, men er det at jeg har vondt der legen sa jeg skulle hatt vondt om jeg hadde kyssesyka som bekymrer meg litt...

Skrevet

Kyssesyka er jo kraftigere enn halsbetennelse,så mulig at en vanlig,standard pillekur ikke vil ta kbekken på den. Det gjorde ikke det på meg,ble bare verre...

 

Kanskje du har en UVI eller noe annet da,sikkert kjekt å levere en urinprøve hos legen så de kan sjekke om det er noen basselusker igjen. Den kan spre seg opp til nyrene,og da gjør det veldig vondt i område med binyrer,rygg og mage. Noen har bare lymfekjertler som hovner opp av "ingenting",så det kan jo være at du er av den sorten,og at det tar litt tid før hevelsen(og smertene) gir seg!

Skrevet

iiik...panserangst! hvor ligger milt og lever dà? jeg er øm til tider på min venstre side,langt oppe nesten under ribbeinet..n¨har jeg jo sett en liten sammenheng med sterk mat og denne smerten da,så kan være det bare er magesyre...men jeg og g\år og tenker på kyssesyka..har ei venninne som nettopp har fått det påvist og ble nødvendigvis da litt nervør kan man si..

 

ellers er det ingen behandling for enne sykdommen kunne legen fortelle..og det er ikke påvist at det har noe å si for fosteret..man kan jo bli syk i svangerskapet sånn ellers og..men skjønner bekymringene dine ja! ble jo seff forkjøla sjøl rett etter hu fikkvite da,men ikke hatt noe feber,og de sier jo man blir temmelig dårlig av kyssesyka..

Skrevet

Tror nok man blir svært dårlig av kyssesyken. Min svigerinne hadde kyssesyken mens jeg var gravid første gangen. Hun var innlagt i over 1 måned og fikk intravenøs næring, sterk antibiotika etc. Hun var veldig dårlig. Legen frarådet at jeg var sammen med henne i den perioden.

 

I øvrig kan kan dine symptomer jo like gjerne være graviditetssymptomer. Jeg har også været plaget av svimmelhet selvom alle prøver er fine. Noen ganger er det jo også vond alle steder i magereionen ettersom livmoren vokser. Håper det bare er det som plager deg :-)

Skrevet

Jeg har åsså hatt kyssesyken .. var sengeliggende .. klarete ikke å svelge og hadde høg feber... men jeg var til legen 3 ganger før de fant ut at det var det jeg hadde...

Skrevet

Jeg har også hatt kyssesyken, men aner ikke når... I følge legen har de aller fleste hatt kyssesyke en gang, men de færreste merker noe mer enn bare influensa/halsbetennelse symptomer og den går raskt over.

Skrevet

iik..er jo der jeg har ont til tider jo! men om det feiler milten noe,så har man vel mer enn litt vondt skulle man tro..eller?

Skrevet

Kyssesyke varierer i utslag fra at en ikke merker det(slik var det for søstera mi) til sykehusinnleggelse og ordentlig livsfare, samt over et års rekonvalesens. Det er en forholdsvis ukomplisert blodprøve som trengs for å påvise den, så hvis ikke legen har rekvirert en, kan det høres ut som han er rimelig sikker på at det ikke er kyssesyke.

 

Men jeg aner ikke om det kan påvirke fosteret da, det vil si hvis en har et så rolig sykdomsforløp at en nesten ikke merker det altså. Det er ikke vanskelig å gjette på at det kan være litt verre hvis en er fullstendig slått ut.

 

Men husk at immunforsvaret er svekket når en er gravid, så en ikke skal støte ut fosteret som et annet fremmedlegeme, så det er jo ikke sjelden at "vanlige" infeksjoner slår mer ut enn en er vant til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...