Gå til innhold

Mat til snart 1 år gammel jente....

Anbefalte innlegg

Gjest -lilly-
Skrevet

Har ei jente på 11,5 mnd og hun har sluttet å spise det meste. Hun får grøt morgen og kveld, men nå spiser hun bare litt - virker som hun har blitt lei av grøt. Middag får hun og liker det veldig godt, men har de siste dagene kun spist et halvt glass. Babydessert vil hun absolutt ikke ha, og heller ikke youghurt. Skive klarer hun ikke å spise for hun setter alt i halsen samme hvor små bitene er.

Melk ELSKER hun, men hun kan ikke bare leve av det.

Noen forslag til hva jeg kan gi henne???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er flere i samme båt.

Bare at min er nå 17 mnd, og begynner å komme seg litt.

* supper

* potetmos

* sibas havrekjeks

* kaptein kjeks

* frokostknekkebrød (den som er helt fin)

* puffet ris (bløtes godt i melk)

* frukt i små biter (appelsin, pære, eple, melon, etc)

* kokte grønnsaker

Hun er også glad i melk, men den begynte jeg å begrense rundt 11-12 mnd alderen, da det kan gå på bekostning av annen mat. Så nå får hun ca. 1 glass morgen og kveld med melk, og det virker som hun er godt tilfreds med det. Spiser riktignok youghurt frøkna mi da.

Jenta mi hadde (og har tidvis) problemer med klumper og brødmat, men likte bedre det som var hardt og knasket. Dermed fikset hun å spise litt kjeks og knekkebrød.

Skrevet

Du kan begynne å gi henne vanlig middag, det som dere spiser. Bruke masse saus, det pleier små barn å like.

Prøv deg frem med brødmat, jeg fikk ikke gitt brød til min sønn før han fikk myke mais-horn..men smør på. Han satt alt i halsen før det. Jeg gav ham små biter i hånden så spiste han det selv, jeg spiste sammen med ham. Han så hva jeg gjorde og tok etter.

Du kan prøve deg frem med juice, blande dem litt i vann i begynnelsen. Sønnen min elsker tropisk, appelsin og eplejuicen fra meieriet.

Jeg har også en del problemer i perioder med å gi ham mat, han går fort lei. Har rett og slett funnet ut at han er lik meg, må ha forandring hele tiden..

Gjest -lilly-
Skrevet

Tusen takk for svar:)

Skriver ned alle tips jeg får, så er det bare å sette i gang og teste ut.

• 3 uker senere...
Skrevet

Mitt lille gull elsker grønne kokte erter =)

Skrevet

Hva med smoothies? Har vært veldig populært her i huset ved perioder med dårlig matlyst:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...