Gå til innhold

Er inne i en ond sirkel - trenger hjelp!?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 4 år og ei jente på 9 mnd. Sambo jobber MYE og jeg er stortsett alene med barna fra de våkner til de legger seg, dette med få unntak. Mulig han er innom å spiser.

Klager ikke på at han jobber mye, for han driver en egen bedrift med 10 årsverk, samt at han er gårdbruker(korn, poteter..ikke dyr).

Men gutten og jenta vår har ikke godt av dette, spesielt gutten. Han er en skikkelig pappagutt.

Vel..til problemet..

Nå er det ferie og har ikke barnehage, det betyr at vi tre er sammen hele tiden.

Jenta har alltid vært rolig, og krevd kun mat og søvn,og pass selvsagt. Så jeg har heldigvis hatt tid til å finne på ting sammen med gutten hele veien fra han ble storebror. Lite eller ingen sjalusi.

Men det er jeg som må ta alle konfrontasjoner på godt og vondt, og han er jo i en alder hvor alt skal prøves enten det er lov eller ei. Så ender opp med at vi krangler hel dagen, spesielt nå som det har vært øs pøs i "ukesvis" og liten vilje til å være ute alene.

Han svarer meg når jeg irettesetter han, og noen ganger lar jeg meg fyre opp. Vil så gjerne ha en slutt på denne kranglingen!! Han er jo kun 4 år. Men vet ikke hvordan jeg skal komme ut av dette.

Nå har jenta blitt et stabeist på kveldstid, og nekter plent å sovne. Blir gjerne skriking i minst 45 min, helst over en time hver kveld. Har vart i nesten to måneder nå. Så kvelden min alene som jeg hadde fra hun var 4-5 måneder er nå borte. Ingen tid for meg selv iløpet av dagen.

Kort oppsummert: Jeg krangler med gutten hele dagen, han legger seg...så topper det seg med "krangling" med jenta på bortimot en time. Da er vel klokken bortimot 9 og jeg må få unna litt forberedelser til neste dag. Kanskje jeg rekker å sette meg ned litt foran TV/PC'n, men kroppen lengter etter senga, og hodet etter fullstendig stillhet!

Har noen tips og erfaringer på hvordan komme ut av den onde sirkelen?!?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må prøve å velge dine slag med 4-åringen. Hvis du vet det er ting du kommer til å gi etter på etter litt mas, si ja med en gang. Hvis du vet det er ting du ikke kommer til å gi deg på så si nei. Det er ikke alltid det lønner seg og si nei til alt, når en likevel vet at en blir så sliten å lei at en gir etter etterhvert. Når vi er slitene og lei har vi lett for å henge oss opp i bagateller også.

Prøv om du klarer å holde deg rolig. Om du kjenner sinne bruser, gå på badet (et sted du får være alene 10 sekund) og si til deg selv at jeg skal ikke bli sint. Vær vennlig men bestemt. Det er ikke lett når en er kjempesliten og må klare mye alene. Når mannen din er hjemme prøv om du får tatt deg en liten tur ut, om ikke annet gå en runde rundt huset. LITTT alenetid er bedre en ikke noe alenetid.

Prøv om du kan få litt kvalitetstid med 4 åringen. Når miste sover f.eks. Også bør du få mannen din på banen. Kanskje han kan ta med seg 4-åringen ut på "gutteting"? Men husk at også du trenger tid alene til han, ellers blir det fort slik at du får alt stresset og maset, og pappa får kosen, noe som kan sette han enda mere på "tuppa" ovenfor deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...