Gå til innhold

Er det mulig? om små barn og godteri/brus etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg eller tenker ikke folk lenger?

Har veldig mange bekjente med små barn, og så og si alle får brus, potetgull, sjokolade, is, smågodt veldig ofte.

Eks hun ene gir datteren sin på 6 mnd kjærlighet, is nesten hver dag, brus og saft på tåteflaske, sjokolade, og potetgull.

Var hos en veninne her om dagen og der traska jenta hennes på 1 år rundt med papsimax på flaske og.spiste masse sjokolade og potetgull.

Ser også stadig mødre som er på bensinstasjoner og kjøpesentre med de små barna sine og der sitter de i vogna med gjerne en kuli eller solrik boks(dette er jo det samme som brus bare uten kullsyre).

Tenker ikke folk på helsen til barna lenger? Hvorfor introdusere barn for godteri og brus når de er så små så de i utgangspunktet ikke engang vet hva det er..?? Ikke har de godt av så mye sukker heller, og mange får råttne tenner før de i det heletatt har kommet ut.

Hva har skjedd med den gode gamle regelen om lørdagsgodt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes også det er tragisk! Men har en følelse av at det har blitt bedre nå enn for noen år siden...

Jenta vår er 11 mnd, og får ikke brus og godteri! Hun har fått smake kaker og is når vi har vært i bursdagsselskap (hun er en sånn unge som vil ha det mamman spiser, så synes det blir feil å nekte henne kake når jeg selv spiser det), men ikke ellers! Når hun blir større og begynner å spørre etter godteri kommer vi til å bruke lørdagsgodtregelen! Håper hun fortsetter å være like glad i vann som det hun er nå, drikker MASSE vann hver dag! De i barnehagen er kjempe imponert over vanndrikkinga hennes! :-)

Skrevet

Helt enig med deg! Tror nok rett og slett bare at folk ikke tenker seg om,er sikkert fort gjort når man skal gjøre mange ting samtidig iløpet av en dag. Når man er ute å shopper så er det sikkert forferdelig lett å bare kjøpe en juice og en bolle i kiosken og stikke til ungen så de tier stille,antar jeg. Har ikke barn selv,så jeg bare gjetter....

Må jo si jeg har gledet meg litt til å prøve å gi lillemor is neste sommer(da er hun rundt 8 mnd.),ser så kos ut på sommrene når småbarna sitter i vogna og griser med isen sin,hi-hi! Ellers har vi tenkt å være ganske nøye på hva vi gir henne,prøve å unngå kjeks,kaker,saft og godterier lengst mulig,og når hun oppdager hva det er,og at det smaker godt(!),så får det bli en lørdagsgreie.

Men,som sagt,dette blir vårt første barn,så skal ikke være stor i kjeften her!

Skrevet

Enig med du!

Tror nok vi blir ganske strikte på det med godtespising, og jeg skjønner ikke helt vitsen med å gi brus og sukkerholdig saft i tåteflasken til ett-åringer.....hva har skjedd med vann da? Lærer de seg å drikke vann fra de er små, så vil de trolig drikke vann som tørstedrikk senere også.

Har ei venninne som gir den ett år gamle datra si brus som tørstedrikk, hver dag, synes det blir helt feil for min del i alle fall.

Fine 'søtsaker' på hverdager er jo oppskåret frukt som banan, epler, melon osv.

Tror nok ikke jeg blir helt 'nazi' på det med godter og brus, men ganslke streng blir jeg nok

Skrevet

Helt enig! Mulig jeg er en litt naiv optimist, men jeg har tenkt å utsette det å gi snuppa mat/drikke/godteri med mye sukker i lengst mulig. Så lenge de er små vet de jo ikke hva de går glipp av? Sønnen til svigerinnen min smakte søtsaker for første gang på 1 års dagen sin, da han fikk bløtkake, utenom det har han kun fått søte frukter/bær ol. Håper jeg klarer å være like flink, og at jeg klarer å kutte ned på mitt eget godteriforbruk også!

Skrevet

Helt enig med deg HI.

Jeg har en bekjent som legger ungen sin i kvelden med en flaske med saft! Jeg ble helt sjokka......!

Tror det varierer veldig fra foreldre til foreldre. Oppskjært frukt på et fat er jo kjempe godt - og så mye sunnere enn is, sjokolade og potetgull (som du nevner)

Skrevet

brus på flaske til en på 6 mnd?????

herregud,det hadde jeg ALDRI gjort..

verste jeg har hørt..

Skrevet

joda, lørdagsgodt-reglen gjelder hjemme hos oss, MEN det finner faktisk unntak fra den også.. jenta vår liker (heldigvis) ikke saft så ho drikker så godt som bare melk og vann på hverdager. og det første hun spiser om morgenene er en banan (ja, det er faktisk sant), så det må vi alltid ha i huset! men siden jenta vår ikke skjønner forskjell på onsdag eller lørdag enda (2 år) kan det vel hende at ho får potetgull til barnetv på onsdager isteden en gang i blant.. ser ikke noe galt i det!? ellers så får ho is når det er finvær og jeg veit ho får det en del hos besteforeldre... og ja, ho får bolle hvis ho vil når vi triller på byen..

men alt i alt så er det ei sunn jente som for det meste spiser grovbrød og får kake hvis vi er i bursdag, og som ei over her sier så kan vi jo ikke nekte henne sjokolade hvis vi spiser det selv.. så det blir litt smugspising av godterier etter at ho har sovna om kvelden...

Skrevet

Prins eller prinsesse: Det hørtes ut som en kjempegod balansegang!! :-) Vet de som jeg synes blir for "hysteriske" også da! Jenta vår kan også få en bolle å spise på i vogna si når vi er på bytur, og nå når det er så varmt er jo ikke matlysten på topp hos noen. Da synes jeg faktisk det er bedre at hun får i seg noe enn at hun ikke spiser noen ting. Hender seg hun får fruktbiter, grov kjeks og puffet ris til lunsj, ellers er også makaroni en slager!

Og is... Ja, det er sommer og da spiser man is! Hun trenger ikke å spise det hver dag, men når jeg spiser is får hun også! :-)

Vet av enkelte som har barn på rundt 1,5 år som kommer i bursdager med egen mat medbrakt bare fordi foreldrene ikke vil hat han/hun ikke skal få i seg noe sukker!! Blir jo feil det også.... Trenger jo ikke hive i dem en halv sjokoladekake, men om de får spise litt selv og kose seg med et stykke, så er i alle fall min erfaring at halvparten havner i gulvet/på klærne og den andre halvparten inn i munnen! ;-)

Måtehold fungerer flott for oss!! :-)

Skrevet

Gir ikke godteri til gutten min på 10mnd... Han får saft og melk.. Han drikker ikke vann.. Drikker kun av kopp heldigvis, men har ikke gitt opp håpet om at han skal drikke vann da..

Skrevet

har ikkje så små barn enda,men her e det kun nugatti og godteri på lørdag...ikkje brus..men saft får de,å av og til syltetøy,bare de variere litt...

men når i noen gang tar med barna på shopping/senter,får de lov til å kose seg litt ekstra,da e det lissom en kosedag...

å e ikkje fanatisk vis vi e på besøk hos nokken å sånn,vis de setter frem noe å sånn...

Skrevet

Nei, ikke alle er slik, men er helt enig i at det virker som flere og flere bare lar lørdagen skli ut til å bli hver dag når det gjelder brus, godtespising m.m.

Selv praktiserer vi lørdagsgodt kun på lørdager, men minstemann var vel i hvert fall 3 år før vi innførte noe lørdagsgodtliknende "happening". Det første året fikk han litt kjeks til lørdagsgodt, senere ble det litt lørdagsgodt til 10 - 12 kroner, sjelden mer. Nå er gutten 5,5 år, men ser at det faktisk er mer stas å FÅ lørdagsgodtet enn faktisk å spise det.

Når det gjelder drikke, så har det alltid gått i vann og melk her i gården. Når jeg husker på det (og det er ikke alltid) så får barna brus når vi har lørdagskosen. Jeg er selv en utpreget vanndrikkende person og har med unntak av ungdomstida, holdt meg til vann som tørstedrikk. Dette har jeg overført til mine barn, og de er vant til at vi alltid har med vannflaske på tur. Likedan har vi alltid med nistemat, om så er at vi bare skal ut på lekeplassen noen timer. Har aldri hatt til overs for å stappe i unger boller når man f.eks er i byen og handler, så har enten med nistemat eller så kjøper jeg et grovt rundstykke. Dette er ungene vant til, og synes er helt naturlig, så det er litt hva man vender dem til, tror jeg da.

Skrevet

Er helt enig med deg i det å ha med nistemat når man skal på tur, men når vi er en heldag på kjøpesenter (det er ikke så ofte da, max et par ganger i mnd), så får jenta mi en bolle å spise på for at byturen skal kunne gjøres unna raskest mulig. Er ikke så greit for den lille å sitte i ei vogn hele dagen heller.. Og som jeg tidligere har sagt, så ligger nok halvparten av bollen igjen på gulvet etter oss! :-) Men når vi setter oss ned for å spise lunsj, så spiser hun noe annet enn bolle, da får hun enten et middagsglass, frukt eller grovbrød! :-)

Skrevet

Ja er helt sjokkert at det går an. Ser hver eneste dag barn som er på butikken og handler godterier. Synes det er ansvarsløst av foreldre å tillate dette. Søtsakinntaket hos barn virker til å ha tatt helt av. Det ser man konsekvensene av i helsevesenet.

Har selv en 8 åring, og vi holder oss til regelen: kun godterier på lørdag og fest. Dessuten styrer vi unna de verste sukkerproduktene og holder oss til kunstig søtning, sukkerbrus har ikke blitt inntatt her i huset på år og dag

(Og ja, jeg kan argumentere godt for hvorfor vi velger kunstig søtning framfor sukker).

Skrevet

Mange er nok dessverre ikke klar over hvor skadelig det er for barnas tenner å drikke saft fra flaske i tide og utide. Min mor er tannlege og rapporterer stadig om små barn helt ned i to års alder som kommer med råtne tenner fordi foreldrene ikke er oppmerksom på tannhelsen til ungene. Og her er saft på flaske en felle mange ikke er obs på!

Skrevet

Frukt slår nesten alltid godteri! Om man setter fram et lekkert fruktfat med oppskåret frukt og fine bær, og en smågodtskål, bare se hva barna går for. Nesten (NESTEN) alltid så "vinner" frukt.

Og jeg prøver å kjøpe de vannflaskene med smak på til lillejenta mi (hun synes det er stas med de flaskene)også inngår vi ofte kompromiss om at OM hun skal få noe på butikken så må mamma velge. Da handler jeg av de sukkerfrie dropsene,-eller aller helst sukkerfri tyggetgummi (hos oss er det kjempepopulært med tyggis) Videre så får hun helgegodteri allerede på fredag, og spises det opp på fredag, så blir det ikke mer, og gjemmer hun det så har hun helt til det er tomt. Må legge til at etter jeg fikk henne har jeg begynt å spise bare frukt til frokost, så vi har alltid MASSE frukt liggende, og hun spiser mye mer av det enn av godteri.. Også prøver vi ikke å gjøre godteri til noe "spennende" og "sjeldent" for da kan det bli så mye morsommere å velge å spise det, fremfor noe sunnere de gangene hun kan velge. Og vi ser jo at om vi er noen steder hvor godteri står fremme, så er ikke hun den første til å tømme skåla for å si det sånn. Ofte mye annet som både er mer spennende og interessant enn godteriet, men ser at mange barn tømmer godtereskåla først og leker etterpå.-og barn som har det VELDIG strengt med godteri er ofte verst....faktisk. Hva skjer med disse når de er i stand til å komme seg ivei for å handle selv????

Vel, uansett så vil vi vel alle det beste for barna våre, og prøver så godt vi kan, og alle gjør vi sikkert "feil" selv om vi mener det godt. Til syvende og sist så klarer vi oss nok ganske bra alle sammen, både med tanke på godteri og det å få snille og veloppdragne barn som fungerer i samfunnet som voksne :o) Lykke til alle sammen

Skrevet

dette med at lørdagen sklir ut tror jeg gjelder for både de voksne og barna deres. Hvis en får slike vaner er det også lett at barna får de..

Jeg og sambo er iallefall enig om at ungen vår har ingen behov for introduseres for godteri før etter 1 år. For det er jo FORELDRENE som gir barna godteri... Og INGEN skal komme å fortelle meg at et barn på 6 mnd har behov for godteri, det er tull...

Nå er ikke vi fanatiske, men har en jente som jeg har passa en del fra hun var 1 år. ( Hun er nå3 ) Hun får saft på flaske (med sukker), og spiser masse godteri hele tiden... Jenta måtte trekke alle tenne forutenom jekslene.. Tenk deg det da??? Og etter operasjonen fikk foreldrene streng beskjed om at hun ikke måtte få flaske /søtt osv, men hva gjør foreldrene?? Joda hun får fortsatt søtt hun:) Må bare le når de sier: "Hun syns jo det er så godt"...

Skrevet

enig med HI..hvertfall når de er såppas små! seinere går det jo nesten ikke an å skjerme de fra alt sliktno.

min sin første fikk ikke godterier og brus han,men det hadde svigers hardt for å respektere da! utrooolig irriterende! "han må da og få smake det som er godt" men mener det burdte være opp til oss å avgjøre hva som skal regnes som godt til så små,så burde de respektere dette,også når vi ikke er der,istede for å komme å skryte av til oss etter endt barnevakt,hvor godt han syntes is var o.l..

nr to gikk det naturligvis ikke an å skjerme like mye,i og med at fikk storebror,så måtte jo han og få..men greide det til han var nesten to da;o)

men,med dette sagt: mine gutter får bare snop på lørdager de..+ en og anna isen om vi er på handletur og de har oppført seg fint:o)

så alt med måte sier nå jeg:o)

Skrevet

det er jo ikke noe bedre med alt dette som er "sukkerfritt" og heller inneholder sukralose og/eller aspartam. det er ikke noe bedre for kroppen det.

Blir helt oppgitt av å høre på folk som tror det er mye sunnere å drikke light brus... drikk heller et glass sukkerholdig brus innimellom, istedenfor å drikke alt dette kunstige skvælet......

Skrevet

jeg holder meg unna sukkerfrie ting, fordi de søtningsstoffene visstnok kan hemme veksten på så små barn, men her gjelder regelen om lørdagsgodt. Bare godteri på lørdager, han får ven godteskål, hvis han ikke spiser opp alt, får han "restene" til barnetv på søndag. gutten min er snart 2. han får aldri brus, men kuli kan vi godt gi han. ser ikke helt skaden med det. er ikke hver dag, men jeg legger ikke skjul på at vi gir han det heller :-)

Ellers går det i vanlig kost. grove kjeks får han også da, om det beregnes som godteri...

har ikke dårlig sanvittighet, synes det er greit, men han er jo litt eldre enn det du refererer til. begynte først med godis da han var 14 mnd, og da bare en mini melkesjokolade på lørdag ;)

Skrevet

Det sies at man kan få kreft av aspartam. Sukralose er laget av vanlig sukker.

MEN man kan få diabetes 1 og 2 av VANLIG sukker. Man kan få kreft av det, hjerte/kar lidelser og eller utvilke fedme med ALLE de risikoene det medfører. Dessuten hender det for ofte at unger må trekke ut melketennerne sine bla. i narkose fordi de har fått for mye sukker av foreldrene (unødvendig lidelse for barna).

Jeg foretrekker derfor å unngå vanlig sukker både til meg selv, og mine barn.

Skrevet

Det er jo faktisk mye godt en kan lage selv også, som er sunt og i tillegg smaker godt.

Jeg pleier å kjøre jordbær og andre bær i blenderen sånn at det blir en jevn masse som jeg igjen heller i selvfrysisbokser.

Da får barna i seg frukt, samtidig som de får i seg en is i sommervarmen. Helt uten tilsatt sukker. Og det er supergodt!

Her er tørstedrikken vann.

Jeg pleier å servere med isbiter i, eller et frosset bær i for de som MÅ ha litt smak på vannet.

Det fins utrolig mange alternativer til sunne ting.

Popcorn feks, er et mye bedre alternativ enn potetgull. Saltstenger likeså.

Barna MÅ ikke ha noe godt stadig vekk. Det er det vi foreldre og de rundt barna som har lagt opp til, ikke noe barna selv har valgt.

Skrevet

Et frosset bær i? hahaha! måtte bare le, så for meg et stort deilig glass med vann og et litet frossent blåbær oppi, litt stusselig! :P

jeg vet... dårlig humor :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...