Gå til innhold

har jeg rett på dagpenger ... ???


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå yrkesretta attføring frem til oktober...hvordan er det ang jobb om jeg ikke finner den rette eller at det blir noe tull i den jeg er..har jeg da rett på dagpenger...???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du har rett på dagpenger om du ikke finner deg noe jobb ja:)

Skrevet

Vet nå ikke helt om du har rett på dagpenger. Det kommer vel an på en hel del forhold. Min sambo var på attføring i 3 år. Attføringen var tatt utgangspunkt i hva han tjente før attføringen tror jeg, noe som ikke var så mye.

 

Etter endt attføring, ble han arbeidsledig. Problemet var at attføringen i seg selv ikke ga nok grunnlag for å få arb.ledighetstrygd. Han fikk beskjed om at grunnlaget for arb.ledighetstrygd var årslønn på minst 180 000 brutto, hvilket han var langt unna (han hadde jo ikke engang fått så mye i attføring pr. år heller). Så enden på visa var at han falt mellom to stoler. Ikke har han hatt rett på arb.ledighetstrygd. Ikke får han sykepenger, fordi han ikke har opparbeidet seg rett til det. Resultatet er at han må tvinge seg på jobb de periodenen han får kortidsengasjement, tross at han har en kronisk sykdom som det siste året nå har blusset voldsomt opp (sykdommen forverres av stress). Men pengene trenger vi. Det det endte med sist gang var at han presset seg så mye at han ble så syk at han måtte legge inn årene uansett økonomi, og det gikk mange måneder før han ble sånn nogenlunde igjen. Men trangt blir det da, når to voksne og 2 barn skal leve på min beskjedne inntekt alene.

Skrevet

grunnlaget er minst 1,5 g siste kalender år eller et snitt på 3 G i gjennomsnitt de siste 3 kalenderårene.

 

1G er i dag 66 812

Skrevet

Hmmm. Hva mener du "kammomille" med snitt de tre siste år på 3G? Vil ikke det si det samme som litt over 180 000 pr år, da (3 x 1G)?

 

Synes iallfall reglene er litt urimelige da, siden de ikke tar hensyn til slik situasjonen er for min sambo. Selv ikke med din terskel på 1,5G har han fått opptjent seg rett til arb.ledighetstrygd. Og attføringen, slik jeg har forstått det, så gir ikke den i seg selv noe grunnlag for dagpenger.....

Skrevet

Da har jeg fått snakka med nav i dag, og vist jeg hadde tjent 100.000 brutto i 2006 så var sjansen stor for at jeg fikk dagpenger.

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...