somm@r Skrevet 6. juli 2007 #1 Skrevet 6. juli 2007 Gutten min vokser kun lengden og ikke på vekta. Han har nå vært 16 kilo i minst ett åt. Han har strekt seg ed del det siste året, er nå 110. Vi synes han er blitt svært så tynn, litt ekstremt tynn. Var hos legen i jula pga at han gikk ned i vekt og pga at han var så sliten og trøtt. Da tok han menge prøver for å utelukke ting og tang. De var helt fine, men han ville henvise oss til sykehuset for en sjekk. Men han sa at om alt ble bra igjen, kunne vi avbestille. Fikk time 1,5 mnd etterpå. Da hadde han lagt på seg igjen og var i fin form. Nå er han så tynn igjen og er mye trøtt. Har ferie og slapper av, men klokka 19.00 er han stuptrøtt og sovner på blunket. Går han for lenge trøtt., blir han helt rabiat, klarer ikke å beherske seg. Bøir faktisk litt skremt av oppførselen hans. Jeg går og tenker på om jeg må få ny henvisning eller se om det går over igjen. Tror ikke han er syk, men en vet jo aldri. Hvor tunge er deres 4 eller 5 åringer? Noen som har tynne småbarn? Han spiser enormt mye, mer enn 7åringen, så det er ikke mengden mat som er problemet.
Lilith Skrevet 6. juli 2007 #2 Skrevet 6. juli 2007 Vi har en gutt på 4 år. Han veier 17 kg, så er veldig slank, ja. Han er 110 cm nå. Han sliter dog ikke med de tingene gutten din gjør. Han har apetitt som går litt opp og ned, men har aldri vært noen storspiser. Allikevel er han aktiv og virker frisk. Jeg ville bedt om ny henvisning til gutten din. Ikke fordi jeg tror det er noe galt med ham, men for å berolige deg litt. Han har ikke jernmangel heller (går vel ut fra at han ble sjekket for det også)?
somm@r Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2007 Nei, jernmangel er det ikke. Søsteren har det, så det kjenner jeg fort igjen.
trøndermamma Skrevet 6. juli 2007 #5 Skrevet 6. juli 2007 Har en 5 åring (blir 6 på nov) Var nettopp på 6-årskontroll på hs, og da var han 110 cm og 19-20 kg (husker ikke akkurat) Han er tynn, men så har han aldri vært noen storspiser heller. Lå vel etter normalen hvis jeg ikke husker helt feil når det gjaldt vekt/lengde. Han er også veldig trøtt når klokka begynner å nærme seg 20, og sovner som regel med en gang han legger seg. Synes du skulle ta en ny tur til legen for sikkerhets skyld. For å være 100 % sikker på at det ikke er noe galt!
fru tekopp Skrevet 6. juli 2007 #6 Skrevet 6. juli 2007 Hei! Jenta vår er 4 år og 4 mnd. Hun er litt over 105 cm. tror jeg... Og veier ca. 16 kilo. Men hun er ikke spesiellt tynn etter min mening. Hun har ikke "bollemage" eller baby-fett på kroppen lenger, men er ikke veldig tynn heller. (Jo, forresten... Hun har hatt spy-syken siden mandag, så akkurat nå er hun litt tynnere enn til vanlig) Men regner med at når hun spiser litt igjen går hun opp litt også. Tror det er ganske vanlig å vokse "i rykk og napp". Jenta vår har vokst enormt i lengden (brukte str. 92 til jul. Nå bruker hun 104), men hun veier det samme. Men var jeg deg ville jeg tatt en tur til legen for å sjekke slappheten til gutten din. Da vil i hvertfall du kunne roe deg etterhvert! God bedring til gutten din! Og god sommer!
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 6. juli 2007 #7 Skrevet 6. juli 2007 Jenta mi blir 4 om to måneder. Hun har heller ikke lagt på seg noe særlig. Hun veide 15kg for litt over 1 år siden og nå veier hun 15.7 Så det er ikke stor forandring her i gården heller. Nå har hun jo ikke strekket seg så mye i lengden heller. Ca: 5cm på 1 år. Og det er veldigt lite for åvære henne. Hun er nå som sagt 15.7kg og 101.5 cm så hun er lang og slank. Men ville ikke sagt at hun er tynn. Yngstejenta er tynn, men hun ble to igår. Hun veier ikke mer en 11.1kg Også er hun vel 84 lang eller noe ikke helt sikker, kanskje lenger. Må si at eldstejenta har hatt sånne perioder hvor hun har vært veldigt sliten og, har ikke funnet noen orsak til det. Og det har gått over etter et par uker
somm@r Skrevet 6. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. juli 2007 Tror nok at jeg tar kontakt med legen igjen. Skader jo ikke å sjekke det ut. Takk for gode råd.
Blubblubb Skrevet 6. juli 2007 #9 Skrevet 6. juli 2007 Ja, gjør det, om ikke annet så for din egen ro... Ikke sammenlikn vekta med andre barn, for hvorvidt noe er galt eller ikke avhenger av helt andre ting enn vekt alene. Vår minste er bitte liten - under den nederste normalvekstkurven (men siden den er ren statistikk er ikke det nødvendigvis et sykdomstegn i seg selv). Hun ble testa for alle slags allergier og intoleranser og i tillegg henvist til barnesenteret på Ullevål. De kunne ikke finne noe galt noe sted, og siden snuppa er aktiv og kvikk er det heller ingen grunn til bekymring. Men det er godt å vite, så kan vi heller glede oss litt over at hun rekker å slite ut klærne sine - he-he....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå