Gå til innhold

Mener jeg vant i lotto...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..den dagen jeg ble født som norsk statsborger. Er det noen som frivillig hadde gitt fra seg sitt norske statsborgerskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kansje gjort det. Sikkert fordi jeg ikke har vett til å sette pris på mitt norske statsborgerskap...

Skrevet

Nei, må faktisk si at jeg trives utmerket som norsk stasborger :)

Skrevet

Hvilket statsborgerskap kunne du tenkt deg da?

Skrevet

Tja, si det... Ikke noe konkret jeg tenkte på, men jeg har bodd såpass mye utenfor landegrensene, at jeg vet det går an å leve et godt liv andre steder. Vi scorer høyt på materiell velstand, men det er ikke alltid det er det samme som livskvaltet. I Norge har vi også en levemåte som for mange kan være isolerende.

Jeg kunne vel tenkt meg å gi slipp på en del goder i bytte mot et annet levesett, som f.eks rommer mer sosial omgang med mennesker utenfor jobb og familie. Samtidig hadde det vært fint å leve et sted hvor ikke storparten av livet foregår innenfor hjemmets fire vegger, pga klima.

Vel, det hadde vært fint å flytte på seg igjen, men ikke så lett med partner og barn..

Skrevet

Å bo og leve annerledes enn her i Norge kunne noen ganger vært fristende. Likevel mener jeg at å gi slipp på alle Norges goder, dvs gratis tilgang til verdens beste leger, trygdesystem, gratis skoler osv er et valg jeg aldri ville tatt.

Skrevet

Skal ikke krangle på det nei... Svært godt fornøyd med velferdsstaten Norge...for selv om noen faller utenfor ( ofte av egen fri vilje) så har de fleste det godt her i landet uansett økonomi.

Skrevet

tja.....om man har vært fysisk syk i norge VET man at mange ting kunne ha vært gjort anderledes. og for å ikke snakke om psykisk sykdom. nå har jeg vært så heldig at jeg ikke har hatt behov for hjelp innen dette området, men vet at mange kunne hatt behov for bedre oppfølging. har inntrykk av at hjelpen psykisk syke går ut på piller piller og atter piller, ikke oppfølgning via samtaler og tilrettelegging med hensyn til diagnosen.

ved fysiske aspekter; venting venting venting.....det har jeg vært uheldig nok til å føle på kroppen.

og det med at vi slipper å betale tannlege, legebesøk, skole osv, gjør vi virkelig det? egenandeler som er skyhøye, stor skatteavgift, moms osv.

hva med vei-forholdene i landet? under gjennomsnittet..selv om vi betaler og betaler på veiavgifter, bom-penger, bensin avgifter, miljøavgift.

vann og kloakk avgifter....ja lista could go on and on..

og behandlingen av gravide f.eks? holder det mål? og pyramidespillet ved behandling av syke eldre i landet? dessuten vil jeg påstå at vi ligger laaaaaaaangt tilabke når det gjelder behandling av sykdommer som f.eks kreft.

alt som gjelder mennesker går ut på sparing sparing og atter sparing..

sykehus-avdelinger som blir stengte, skoler som ikke holder mål, for få lærere, sykehjemsavdelinger med 2 og 3 manns-rom, ungdommer som blir låst inne på gamlehjem...jepp, har mange ting jeg ikke er fornøyd med..

så tjo, om jeg vant i lotto da jeg ble født i norge? nei.

Skrevet

Kunne aldri tenke meg å bytte. Kan med hånden på hjertet si at nesten alle jeg kjenner nyter meget godt av å bo i Norge.

Skrevet

Sikkert noe grums både her og der. Men hvilket land mener du kan tilby deg de tjenestene du mangler her?

Skrevet

vel, da hadde jeg heller betalt full pott for helsetjenestene, noe som mange andre land gjør, og heller gått ned på skatteavgiftene (som går opp i opp)

vet at danmark har et større og mer pålitelig helsesystem, tyskland, england, USA (forsikringene er skyhøye, men ekspertisen er også høy)

tror også disse landene ligger litt foran med tanke på skolesystem (usikker på tyskland)

deretter kan vi ta for oss behandlingen av eldre, for den er regelrett bedriten her i norge, DER har vi mange land og lære ifra.

Skrevet

men tjenestene vi mangler? det er ikke tjenester vi mangler som er problemet(jeg tror vi er i besittelse av av de fleste tjenester), men hva hjelper det når tjenestene vi har tilgjengelige ikke er fullgode?

Skrevet

Så dersom du ble syk så skulle det avhenge av en svinedyr forsikring om du fikk bra behandling eller ikke ? 10 000 + for en natt på sykehuset. Da ville det bli billig å føde.

Og hva med sykehjem ? Skulle du spare fra dag en for å ha penger på konto til det ?

Skrevet

Usa har visstnok hele 16 ukers ubetalt fødselspermisjon. :S Og trengs det, importeres det beste Usa har av leger hit. Selv for den fattigste. Og uten at den fattigste noen sinne har betalt inn til folketrygden eller andre private forikringer. Tror du at det hadde skjedd i Usa?

Skrevet

Jeg er norsk statsborger og har de siste 9 årene bodd i utlandet. Har 2 barn som også er norske statsborgere og som aldri har bodd i Norge. Ikke søren om jeg frivillig mister mitt eller mine barns norske statsborgerskap. Ikke fordi at alt er så mye bedre i Norge, men som norsk statsborger har du ikke problemer med å forflytte deg hvor hen i verden når du vil. Du har dører som åpnes mye lettere som norsk enn som f.eks. søramerikansk..... Men om jeg flytter tilbake til Norge og de triste høstene og lange vintrene - SE det er en annen sak......

Skrevet

Usa er ikke alene om så kort fødselspermisjon, norge er i mindretall over foreldregoder; men nå var ikke det ett tema jeg klagde på heller? men om jeg kunne ha byttet bort 1 år med permisjon mot å få ett bedre helsetilbud, ville jeg gladelig ha gjort det. det er snakk om 1 år..

når ble en lege impotert fra Usa? når kongen skulle opereres? ikke kom her og fortell meg at leger blir importerte fra utlandet for å gi den beste behandlingen, for det er bullshit. er det derfor pasienter går i skytteltrafikk mellom grensene for å få en bedre behandling? er det derfor det er avisoverskrifter med pasienter som får refs, tapte sykepenger osv fordi de heller lar seg operere i utlandet?

Skrevet

Vet bl.a. det ble/blir gjort i forbindelse med hjerteoperasjoner av barn. Jeg ble faktisk sendt til tyskland for Norske skattepenger for å opereres der:)

Skrevet

hadde hatt råd til en dyr forsikring om ikke 32% av lønna mi gikk til skatt...

tja, ville heller ha spart for å komme til et sykehjem med mening i, enn å havne på ett sykehjem her til lands (lalletid kl 2000, spisetid da og da, nåde den som ikke stiller opp til fellesmåltider hver eneste dag, uansett humør og helse, ofte 2-3 romkamerater som har gleden av å skue ditt daglige fornøde som du må gjøre i bleia de mens du ligger i senga; personellet er underbemannet, de har ikke tid til å følge deg på do....ja, overderevet, men det meste bunner i faktiske hendelser)

Skrevet

jaha, men hvorfor må vi sendes til utlandet for å opereres? og hvorfor må leger impoteres til landet? er ikke ekspertisen her god nok? hva med belastingen for en reisende, syk pasient?

her fikk spesialisten panikk da jeg ymtet frempå at jeg hadde tenkt å la meg operere i danmark, plutselig var det en høyrisiko operasjon, noe han aldri ville gå med på, tss, vet at operasjonen utføres daglig i danmark, og at 97 % av tilfellene er vellykede operasjoner. men det fikk hjulene i gang, spesialavdelinger osv ble innkoblet, men for helvete, er det virkelig slik vi vil ha det? ligge på knær og be for å få hjelp når vi er syke?

Skrevet

Problemet er: Jeg tør påstå at en stor del av norges befolkning ikke ville betalt forsikringer og for skoler for å få det beste. Jeg påstår også at det min familie har betalt i skatt på to fulle jobber de siste årene, ikke dekker opp for godene jeg har mottatt i løpet av den samme tiden. Selv om jeg har betalt mye i skatt.

Skrevet

Nå er det vel slik at i enkelte sykdommer, som innviklede og sjeldne hjertefeil hos barn, så er ikke ekspertisen stor nok noen steder. Det finnes vl bare et fåtall som er i stand til å gjøre slike inngrep, og har erfaring, ikke minst. Tror nok vi har opplevd to verdner når det gjelder norske helsetjenester. Jeg mener jeg alltid har fått proff behandlig, og du har nok ikke det. Faktisk har jeg også oppsøkt private noen ganger, alltid med følelsen av å få dårligere behandlig der enn i det offentlige.

Skrevet

Og hva med de som tjener lite ? Skal de svi for at noen synes det er greit å betale for helse ?

Uten en viss skattelegging så hadde det vært mer enn helsevesenet som hadde kostet penger. Hva med veier ? Og barnehager ? Skulle du ha betalt 15 000 i måneden for å ha barnet ditt i barnehagen ?

Skrevet

Det kunne jeg greit ha gjort, men hadde ikke byttet det i hva som helst.

Skrevet

Hadde gladelig byttet mot et fra dubai!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...