Gå til innhold

Gravid med tvillinger og far i jobb, hjelp!

Karianney

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk en gledens nyhet igår om at vi venter tvillinger, En gutt og en jente!:) Men nå som gledesrusen har lagt seg innser jeg at vi får en kjempeutfordring mht permisjon og støtte...

Jeg studerer 100%, medisin, og det er masse obligatorisk undervisning hver uke, så jeg er helt nødt å ta permisjon fra studiet. Leser på sidene her at far ikke har rett til noe permisjon så lenge jeg er i permisjon fra studiet. Vurderer derfor å melde meg opp til eksamen, og heller stryke, slik at han kan få permisjon, og hjelpe meg med de 2 som kommer i november.... Vet noen om det er krav til bestått eksamen hos mor for at far skal ha rett til permisjon??

Synes det er HELT utrolig at vi som studenter dekkes så dårlig opp ved graviditet.... det er jo en jobb som alt annet! Og tvillingforeldre får vanligvis 2+5+6 uker permisjon pga økt belastning første måneder med amming og lite søvn...

Takknemlig for svar...

hilsen meg+2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann! Medisiner jeg også, skal begynne på 4.året i Bergen (7.semester).

Jeg tenker å ta permisjon i ett semester, og så tar pappan permisjon det neste halvåret. Men jeg skal jo bare ha en, da...

Du har ikke noen i familien som kan komme og hjelpe til i den verste tiden??

I tillegg har jeg funnet ut at far har rett til permisjon fra jobben 2 uker i forbindelse med fødsel, selv om du er student. Om de er med eller uten lønn er avhengig av arbeidsgiver, men alle ansatte i stat og kommune får betalt disse to ukene. Men to uker er jo ikke så mye...

Tror ikke det er krav til bestått eksamen, men tror ikke du vil få mer enn vanlig lån+stipend hvis pappan har permisjon...

Kanskje det kan være en ide å snakke med jordmor om dette? De vet vel en del om hvilke rettigheter du har?

Hvor langt på studiet har du kommet?

Lykke til!

Skrevet

Fint med litt info! Enda en nygravert medisinerstudent her..;) Vi er begge studenter da, og på meg virker det nesten som om ordningene er bedre om begge studerer eller om den ene jobber.. Uansett- et virvar av regler som det er vanskelig å sette seg inn i!

Skrevet

Hei!

Takk for svar. Jeg gjør nok det det samme som deg, bare at jeg blir nok 1 år forsinket pga termin i november/desember og eksamen i januar 08. Vi skal sjekke om jeg kan stå offisielt oppmeldt til eksamen og være aktiv student på papiret, og dermed få litt ekstra perm i starten. Samboern min kan få perm ja, men den er ulønnet i følge arbeidskontrakten hans... Men det løser seg nok:)

Jeg skal begynne på 6. semester, men blir som sagt ikke ferdig med det i år. Jeg prøver å stresse minst mulig, kan jo sette igang det hele for tidlig, og hvis jeg slipper kuvøse-barn er jeg glad for det.

Har fått time hos jordmor på tirsdag, skal spørre henne om litt råd, også skal jeg ta meg en tur på trygdekontoret.

Lykke til med graviditeten du oxo! Når har du termin forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...