Gå til innhold

Hvor viktig er dette ?? Jenteklær/gutteklær...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt, for vi har en gutt som blir 3 år og det går i Elias, Kaptein Sabeltann osv som er litt "gutteting" og han er en aktiv guttegutt.

Men... Han har en myk side også og han har forelsket seg helt i askepott.

Han bryr seg ikke om prinsesser og dill dall, men han har elsket askepott siden han så filmen i fjor høst.

Han sier askepott er så snill og lur osv. også er han nok en liten romantiker, for han elsker 2'ern hvor askepotts stesøster blir forelsket i bakeren osv.. men til poenget..

Jeg ser stadig små jenter som digger kaptein sabeltann og går i kaptein sabeltann drakt osv. og det er jo så klart helt greit...

Men.. Jeg så en askepott singlet i dag.. (sånn til å sove i).

Så tenkte jeg, den hadde lillegutt blitt sååå glad for, men.. har inntrykk av at det ikke er "akseptert".

Skrullete og normebrytende som jeg er så kjøpte jeg singleten mens gubben ristet irritert på hodet og mumlet "han kan jo ikke gå med den".

Men det er jo ikke planen heller at han skal "gå med den" det er jo for å bruke de få gangene han har behov for å ha på en singlet om natten og evt. de andre han har er på vask.

Er det virkelig sååå ille?

Jeg mener, dette er den eneste tingen.. ellers er han gutte gutt..

Hvorfor er det slik at jenter kan bruke gutteting men gutter kan ikke bruke jenteting?

(har for så vidt ikke tenkt til å la han bruke blonde trusen som fulgte med, han bruker boksershorts til vanlig og skal få fortsette med det, trusen får vi spare til lillesøster... avtalen med mannen er vel egentlig at settet er til lillesøster men at storebror skulle få låne det, hehe).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

....nei ikke farlig,Lukas på 20 mnd han har dukke han med langt mørkt hår;))

"Han kan vel ikke ha dukke vel?" "Joda det kan han,bryr meg midt i ryggen hva du mener".....

Skrevet

Hvorfor skulle dette være farlig? Jeg tror ikke på å drive med ensretting overfor barn, jeg tror det hjelper dem til åpenhet om man som foreldre viser at ting er akseptert. Nå skal det jo sies at barn ofte har de sterkeste kjønnsstereotypiene, datra mi deler feks ting inn i jente- og gutteting uten at det er noe vi har sagt til henne. De hører selvfølgelig en del fra andre barn, men mye av det baserer de på direkte observasjon, så de trenger med andre ord ikke alltid å bli fortalt hva som "er" jente- og gutteting, de observerer bare miljøet rundt seg.

Om gutten liker askepottsingleten, så la ham bruke den, men det er strengt forbudt for far og andre å gjøre narr av det!

Skrevet

Har har forresten dukke og lekekjøkken også fordi vi ønsker at han skal lære at det er normalt for gutter å gjøre husarbeid.. Drive med barnestell ol.

(Her i huset er husarbeid mannfolk arbeid, hehe).

Skrevet

Ja, nei tror ikke pappaen vil gjøre narr av han. Var han som introduserte han for askepott (hihi, mistenker at pappaen er litt forelsket i aksepott selv, jeg fant far og sønn sittende foran tv'n syngende til askepott filmen). Men pappaen er vel redd at andre skal gjøre narr av han.

Er sant det du sier der med at barn har god snøring på dette..

Gutten skulle kle seg ut forleden, men han kunne ikke ta den kjolen som var der, for det var for jenter sa han.

Skrevet

Snuppa mi har foresten masse gutteklær hehe, og det er fordi jeg liker det og ikke hun :) når hun var baby hadde hun matrosdress for eks, og mange lyseblå sparkebukser. Nå har hun både lyseblå og marine strikkedegensere for eks. Og jeg kjøper ofte guttejeans til henne fordi det er ofte masse blomster og tull på jentejeansen :) Fetteren min var foresten besatt av rosa når han var liten, og han MÅTTE sove i nattkjole hehe :) syntes bare det er skjønt jeg..

Skrevet

:-)

Skrevet

push*

Skrevet

dytter igjen jeg.. ønsker noen fler synspunkter her,

Skrevet

Ja, akkurat det samme lurer jeg på!

Hvorfor kan småjenter gå i Kapten Sabeltann og IKKe gutter gå i Askepott?

Kanskje for de ikke skal bli ertet, er jo mer vanlig med "guttejenter" enn "jentegutter" hvis du skjønner.

Bare la lille Isaac bruke Askepott singleten:)

Han er nok en kjempesøt liten guttegutt, og jeg synes det bare er søtt jeg:)

Skrevet

Gutter "kan ikke" bruke jenteting fordi det å være maskulin oppfattes som noe man må oppnå og ikke noe som bare er der... Det feminine er derimot en mindre skjør konstruksjon og det er derfor mer tillatt for jenter å overskride normene. Dessuten er det blitt mer vanlig og dermed akseptert etter 40 år med kvinnekamp.

Noen er til og med redde for at smågutter skal blir homofile hvis de får leke for mye med jenteting, eller at interesse for rosa og dilldall er et uttrykk for at de er det. (og hva om en guttunge er homo - hvilket selvbilde vil han da utvikle hvis han stadig får nedsettende kommentarer om sine interesser og det han liker?)

Jeg mener barn skal behandles som individer og selv få være med på å utforme sine interesser og sin identitet, ikke bli tvunget inn i en kategori hvor kjønn skal bestemme hvilke leker de får eller klær de kan gå med. De fleste barn vil "shoppe" fra de stereotype kategoriene hvis de får muligheten - la dem få den friheten!

Jeg synes det er ganske absurd at fedre steller barn, gjør husarbeid og lager mat, men får hetta hvis sønnen skal få dukke, kjøkken eller lekestøvsuger...! Nå er det forresten in med rosa på menn, så hvorfor skal ikke smågutter få gå i rosa hvis de selv vil?

Heia Askepott, ass! ;-)

Skrevet

dytt.

Skrevet

Min gutt har dukke og lekekjøkken... Men grensen min går ved klær :-) Men det er min grense da hehe

Skrevet

lekestøvsuger har han forresten også hehe

Skrevet

Småen her har også lekekjøkken, dukke og støvsuger.. dvs. . støvsugeren har pappaen satt igjen hos bestemoren fordi lillegutt skulle støvsuge heeeele tiden og faren ble gal av den lyden.

Skrevet

Begge sønnene min har hatt en rosa periode i tre-årsalderen. Jeg har hatt store kvaler når ungene ønsker seg de rosa støvlene med blomster på, ikke fordi jeg er redd de skal bli homofile, men jeg er redd reaksjonene fra de andre barna i barnehagen. Derfor har vi endt opp med rosa strømpebukser og t-skjorter, mens "synlige" ting har endt opp i gutteutgave (men ikke de barskeste guttetingene). Så nå har jeg selvfølgelig endt opp med to gutter som er veldig bevisste på at de bare skal ha gutteting. Litt trist, egentlig. Jeg har vist dem mine fordommer, og de har adoptert dem. Men da de fant igjen dukkevogna og dukka de hadde for noen år siden (i den rosa perioden), ble den tatt ned igjen og nå er det vugging og bleieskifting når de er her uten kompiser. Gutta er nå 5 og 6 år gamle. Syns det er flott, jeg, at de ikke bare herjeleker.

Skrevet

hehe..Jobbet med en gutt en gang som i det korte strittehåret sitt absolutt skulle ha sommerfugl hår spenner..

Han var akkurat blitt storebror og moren var helt opphengt i å pynte lillesøster og da ville han også pynte seg, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...