Gå til innhold

Hjelp hun har begynt å bite meg! Please jenter.. noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun bet meg i puppen i går.. og etter det har hun biti hver gang jeg har ammet henne. I sta ved kveldspuppen bet hun så hardt at jeg hylte ut og hun begynte å hylgrine.. Nå tør jeg ikke amme henne lenger. Har kjempevondt i begge brystvortene. Hun er 9mnd og jeg ammer vanligvis 2-3ganger hver natt og 2-3 ganger om dagen.

Hva gjør jeg nå? Kan man slutte så brått og gå over til mme?

Noen med erfaring?

Hjelp meg!!! ..og vi som reiser på ferie til tirsdag og alt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huffda, hørtes vondt ut.. har dessverre lite erfaring med det, men kanskje du skulle pumpe melk en stund til brystene er bedre? så får hun fortsatt mm og du slipper å beg på mme..

Skrevet

Men hva om hun fortsetter å bite når jeg gir henne puppen igjen da? Hun har jo fått seks tenner og spiser brød og kjeks og liker å gnage?? For min del kan vi godt slutte med pupp nå.. men hadde tenkt til å ta det gradvis.. orker ikke begynne med pumping når hun er 9mnd.. syns liksom det viktigste er gjort da..

Men hvordan gjør jeg det med avvenning så brått?

Skrevet

Nikolai drev også med dette, særlig når han fikk tenner. Det jeg gjorde var å klype han i nesen. Han ble da tvunget til å slippe puppen og fant ut at det å bite har en noe ubehagelig konsekvens. Han biter ikke meg i puppen lenger, men nå er det en ny tann på vei så han har begynt å bite meg i armen. Jeg sier strengt nei til han, og selv om han ler litt når jeg sier det, så har han skjønt poenget. Mest effektivt er å si nei i det de er i ferd med å bite, men det er ikke alltid så lett å få til!

Skrevet

hmm.. hvis hun spiser annet og trives er jo det bra:) men ang gradvis nedtrapping..kanskje prøve å bare amme henne litt morgen og kveld.. jeg pleier å ha endel å gi morgen og amming kveldstid virker søvndyssende på barnet:) (ammer jo dagtid også, men morgen og kveld synes jeg er mest aktuelle hvis en må velge ved nedtrapping)

Ang bitingen får du nesten bare avslutte ammingen når hun begynner å bite.. da har hun jo fått litt kos ved brystet(forhåpentligvis-hvis hun ikke biter hele tiden da) og kanskje det at du avslutter ammingen der og da ved biting kan få henne til å forstå at biting ikke godtas. Så kanskje hun slutter med det? bitingen skyldes vel at tennene kommer, men noen biter jo pga de ønsker oppmerksomhet. Vet ikke om dette jeg skrev hjalp noe, men uansett vil jeg si lykke til! Vær stolt over at du har klart å amme så lenge som du har, håper jeg også får det til:) Krysser fingrene for at det ordner seg;O) Ha en god natt!

Skrevet

Takk for svar babyandme. Hun elsker puppen og jeg hadde tenkt til å amme morgen og kveld et par mnd til, men fy søren så vondt når hun beit.. har sår på brystvorten og vegrer meg sånn for å legge henne til brystet igjen.. tenk om hun biter av hele brystvorten?? Har alle gangene sagt bestemt nei til henne og avsluttet ammingen, men virker nesten som om hun ikke gjør det med vilje.. hun ligger og suger fjern i blikket og koser seg som vanlig så plutselig uten forvarsel...snapp.. AUUUU.. og da er jeg rask med å ta bort puppen skal jeg si deg.. er liksom ikke noe småbiting eller draing i puppen i forkant heller som gir noen indikasjon på at bittet kommer.. hjelp asså.. skummelt. Hun er ellers en skjønn, tilfreds jente som er bare blid og glad, har fått seks tenner nå (foran oppe og nede) så det har vel sammenheng med bitingen tenker jeg.

Skrevet

hvis hun biter pga tenner på vei, kan det hjelpe å smøre på litt dentinox på tannkjøttet før du ammer. Min pleide bare å bite i puppen når det klødde el hvis han ikke var så veldig sulten. de gangene han virkelig var sulten hadde han rett og slett ikke tid til noen biting, hehe....

Men var vondt når det sto på, og hendte jeg skikkeli vegra meg for å amme, for jeg kjente følelsen av at han kom til å bite så snart det var klart for mating. Avenning tar du når du syns det er rett for deg. Min er 10 mnd, og har amma på morgenen til nå, da er han alltid sulten og har ikke tid til noe biting... Ellers får han flaske 2 ganger om dagen... Dumt å slutte bare fordi han biter akkurat nå, for det går nok fort over.

Min har begynt å bite meg overalt ellers på kroppen han. Vet at det er pga tann nr 8 som så vidt skinner gjennom tannkjøttet, og sier sint nei når han gjør det... men det syns han vist bare er artig....hmm....så håper det går over når tanna er ute, for vil ikke ha en "bitegutt"..... rampen...:)

Skrevet

Dette er råd jeg selv har fått da jeg frykta at Minimais var på vei inn i en bitefase (og noen jeg brukte da eldstejenta beit):

- Prøv å amme i rolige omgivselser, så hun ikke blir distrahert.

- Hold øyekontakt med henne, hold henne gjerne i hånda så hun holder fokus lettere (jenta mi beit når hun mista konsentrasjonen)

- Når hun biter: dytt henne raskt mot puppen så hun får "fjeset fullt av pupp".

Skrevet

Har lest at tungen til barnet skal skåne puppen endel mot tenner nede(vet ikke med tenner oppe da men)

Et råd til dere som sliter med såre brystvorter, finn ut om det er pga biting eller brystbetennelse. Dersom det er en tann som gnager mot puppen, ville jeg forsøkt å bytte ammestilling og se om det hjelper.

Hvis det er åpne sår eller betennelse, finnes det mange gode salver. Vaske brystene med rennende vann, lufttørke dem godt og ull innlegg i bh kan hjelpe til å skåne dem ellers.

Skrevet

Må tilføye at jeg har opplevd vondt ved amming selv.. det kan være en melkeknute eller en melkeåre.. prøv å masser/trykk litt på området ved amming og se om det hjelper:) Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...