Gå til innhold

Oktober: Til dere som lager hjemmelaget middag til babyen...


1dag igjen, og da kom hun ;)

Anbefalte innlegg

Hva lager dere? Det samme som dere selv spiser? Eller lager dere masse av noe å fryser ned? Kverke mat med gaffel eller mose helt? Tilsettes ekstra vann så det ikke blir så "fast" for magen? Mange spørsmål her ja ;)

 

Snuppa mi får nestle sine middagsglass for 6mnd. 1 glass varer to dager. Hun har ingen tenner og tendenser til treg mage så jeg har litt ekstra vann i for at hun skal få nok væske i seg.

 

Hun får jo smake litt av middagen vår, potet/pasta osv. Brød spiser hun til frokost, hun sutter det mykt på ett vis. Vil jo gjerne gi "mors ekte middag" til hun, men husker fra storesøster at alt jeg prøvde å komponere selv ble dårlig mottatt og bare masse stress for meg, he-he!!!

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lagd litt grønnsaksblandinger, og most i mixeren. Men det liker hun IKKE! Hehe.. litt trist at hun ikke vil ha "mamma's hjemmelagde" Ja, men jeg tror det blir bedre når hun blir større og kan spise litt mer av det vi spiser. Så hun får nestle middagsglass, eller most potet (det liker hun) Men ikke hver dag hun får middag heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det pappaen som lager mat for ca. 3 uker av gangen. Han koker poteter og grønnsaker (søtpotet er veldig populært, gullrøtter, brokkoli). Han bruker paprika også, som ikke kokes.

 

Potet moses i blender (tynnes ut med kokevannet fra grønnsakene), det gjør også blandingen av grønnsaker (litt kokevann + litt olje). Han koker også villris, kos kos (evt. pasta) og damper litt fisk. I tillegg har han ferdikokt skinke med lite salt (påleggpakker) som skjæres i små biter.

 

Ut av alt dette setter han sammen ulike middager slik at enkelte dager har hun fisk med potet, grønnsaker og kos kos, andre dager har hun f.eks. kjøtt med grønnsaker, potet og ris. Porsjoner fryses i poser (brødposer med knuter mellom hvert måltid eller morsmelkposer er bra)- da tines måltidet enkelt i f.eks et vannbad. Jeg tilsetter litt olje og kanskje litt ekstra vann når jeg tiner maten.

 

Denne maten er veldig populær- går ned mye bedre enn grøt- også jeg synes det smaker godt. Dersom du har problemer med at barnet spiser grønnsaksblandinger så kjør på med søtpotet, dersom barnet ikke kan fordra biter kan det lønne seg å også kjøre risen og pastaen en rask runde i blenderen. Vi gjør det ikke, hun liker nå mer biter.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...