Mammaaaaaa Skrevet 5. juli 2007 #1 Skrevet 5. juli 2007 Hvordan er det når eg skal søke om fødselsstipend? Må eg først søke om vanlig stipend/lån og så sende inn fødselatest og søke om at det blir gjort om til fødselsstipend? Eller? Er så dårlig info på lånekassensidene og dt er håpløst å komme igjennom på telefon!
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 5. juli 2007 #2 Skrevet 5. juli 2007 Riktig! :-) Du sender inn vanlig søknad på stipend/lån, og fører på et notat at du er gravid og termin er den og den datoen. Så må du betale semesteravgift (begge semestrene), og når fødselen har vært sender du inn søknadsblankett G (tror det var G) sammen med bekreftelse på fødselen (dette får du jm til å skrive før du reiser fra føden)!
Mammaaaaaa Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2007 En ting til foresten.. Har er rett på fødselstipend og foreldrepenger fra lånekassen? Studert deltid og jobba deltid det siste året.
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 5. juli 2007 #5 Skrevet 5. juli 2007 Bare hyggelig, om det er noe annet så er det bare å spørre!! :-) Trodde jeg skulle bli gal i fjor da jeg drev å lette etter info om dette! :-) Håper ikke de endrer reglene før jeg får denne gangen!! :-)
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 5. juli 2007 #6 Skrevet 5. juli 2007 Nei, det er enten eller! Hvor mange % jobba du, og hvor mange % studerte du? Du må regne litt på hva som blir lønnsomt... Er ikke sikker på hvordan det stiller seg med fødselsstipend når du går deltid...
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 5. juli 2007 #7 Skrevet 5. juli 2007 Inne på lanekassen.no står det: * Er du i deltidsutdanning, vil du få stipend i forhold til studiebelastningen din. Altså, du får like mye i fødselsstipend som du normalt får i stipend/lån når du går deltid, slik tolker jeg det! Jobba du mer enn 50%, så kan det jo lønne seg å ta foreldrepenger i stedet for...?
Mammaaaaaa Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 5. juli 2007 Jobba ca 30% og studert ca 50%. Får mer foreldrepenger enn stipend har eg funne ut. Men det blir jo så lite i mnd. Kommer til å miste kontantstøtta pga storebror fyller 3 i høst, og så mister eg stipendet også da! Men tusen takk for hjelpa;)
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 5. juli 2007 #9 Skrevet 5. juli 2007 Hmm, men du må jo ha jobba i min 50% for å få fødselspenger... Uff, da tror jeg du må satse på fødselsstipend! Men om din sambo ikke tjener så mye så får du litt mer (forsørgertillegg)... Og har du husket å søke engangsstønad? Kom plutselig på en ting: Skulle du gått deltid til høsten da? Om du hadde fått endra det til fulltid, så hadde du nok fått fullt fødselsstipend også...?
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 5. juli 2007 #10 Skrevet 5. juli 2007 Du har kanskje sett denne siden? http://lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx Hadde jeg vært deg, ville jeg ringt lånekassa i morgen (ja, du får bite sammen tennene og smøre deg med tålmodighet!)! Ring når de åpner, mindre trafikk da! Og så ville jeg absolutt sjekka om det var noen mulighet for å komme seg over på fulltid, bare på papiret dette året du skal ha permisjon. Du kan gå tilbake til deltid etter endt permisjon, lånekassa stiller ingen krav til at året du har permisjon fra blir gjennomført. Om du ikke kan ta utdanninga di på fulltid, kan du jo søke permisjon fra den, og søke deg inn på en annen åpen utdanning som du ser har ledig plass!?
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 5. juli 2007 #11 Skrevet 5. juli 2007 Tar kvelden jeg nå, men om det er noe mer du lurer på, så bare send meg en pm da vel! :-) Lykke til! :-)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 5. juli 2007 #12 Skrevet 5. juli 2007 Hæ...jobba 50% for å få foreldrepenger? Står jo det her på NAV: Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G) Dvs si at hvis HI har jobba minst 6 av de 10 mnd før fødsel, og tjener 33400 kr på årsbasis så har hun rett til foreldrepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå