Gå til innhold

Visste dere at svangerskapets lengde har blitt to dager kortere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var på Ullevål onsdag, kunne legen min fortelle meg at Norge nå ha besluttet å følge utlandet i hvor langt et sv.skap varer. Altså varer sv.skapet nå i bare 40 uker. Fikk også dette bekreftet hos fastlegen min idag:) Så nå er min termin flyttet to dager frem!! Ikke så mye å rope hurra over, men alle monner drar når det bare er 3 uker igjen:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, tror du den lille inni deg har fått det med seg da?

Skrevet

Hjelper det på overtidsvurderingen mon tro?

Skrevet

Ja, vi får da inderlig håpe det for dem som må gå over, noe annet ville jo være unormalt...

Skrevet

Det høres rart ut, for da jeg fikk første for 7 år siden var det 40 uker de gikk ut ifra, mens når jeg fikk den lille i mars i år var det 40 uker og 2 dager de gikk ut ifra, så de har faktisk lagt til 2 dager. Om de har endret det tilbake til 40 uker må det ha skjedd nylig med andre ord...

Skrevet

Det er faktisk helt nytt...

Skrevet

He,he gammelt nytt da om du ser ut ifra praksisen som var før:) 40 uker regelen var jo den som gjaldt før denne 40 + 2 ble innført for noen år siden eller når det var:)

Skrevet

Ja, om du ser sånn på det så:)

Skrevet

tror ikke du har fått kortere termin..

men nå skal du ikke gå 14 dager over termin men bare 12dager.

slik forstod eg det da!

-var med jordmor i dag..

:)

altso på den 12 dagen over og ikke 14,

so skal vi på sjekk for å se etter modning ol.

sa at vi skal få ul.lyd for å se om barnet har det bra, og om den gjør alle normale bevegelser, ogso kansje bli satt i gang el vente en dag til..

Skrevet

Nå er jeg heldigvis ikke på overtid ennå:) min opprinnelige termin var den 31.07, men er nå blitt flyttet til den 29.07:)

Skrevet

so heldig du e da!!

*misunnleig*

korfor fikk ikke eg det da?

jordmor snakka nemlig om de nye 2 dagene i dag..

eg har termin den 19juli

:)

snålt!

Skrevet

ååå ,så jeg kan flytte terminen fra 2 des til 30 november??

Skrevet

D var litt merkelig, iallefall dersom hun nevnte d.. Nå er ikke to dager så mye å snakke om da, men for dem som går på slutten og på overtid har det litt å si:)

Skrevet

jepp!!!!

det har masse å si nå på slutten!!

*knise*

men syns alikavela det er rart å flytte termindatoen..

den er jo liksom etter ul-lyd og de måla der..

hmm..

Dette må eg finne ut av..

jordmor beskrev det for meg slik som eg skrev tidligere da.. at det gjaldt overtiden..

men hadde eg nekta ul-lyd så hadde terminen vore 16juli.. (menstermin)

-nesten så eg angrer... hihi

Skrevet

D kan du helt sikkert:)

Skrevet

Ååå, om det stemmer har jeg plutselig termin 4.januar!! Ojojoj..... Begynner å bli faretruende nært nyttårsaften, vil IKKE ha på feil side av den!!

Skrevet

jeg tror dette har m overtid å gjøre..for termin er jo utifra ultralyden..

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Skulle Norge følte utlandet, så skulle jo svangerskapene blitt 1 dag LENGER enn 2 dager kortere...WHO regner jo med 283 dager, mens Norge har 282.

Skrevet

Nå er jeg inne på Ullevål til ul hver 14 dag, har vært det siden min ordinære ul i uke 18. Går til en av norges fremste spesialister innen fosterdiagnostikk, Dr. Wergeland. Når han flytter termindatoen min frem og sier at det er sånn det skal være, så velger jeg å sette min lit til han:)

Altså, min termindato er satt to dager frem, så det så:)

Skrevet

kan man da skru terminen 2 dager tilbake eller?er det tilfelle?

Skrevet

Det er også forslag inne om å slutte å beregne overtid til 42 uker, men til 41 uker istedet. Dette fordi den siste uken øker faren for fosterskader i betydelig grad basert på forskning. De fleste land i Europa har visst innført dette, så det er nok bare snakk om tid før Norge får denne også. Jordmor på Ahus fortalte dette, og det høres jo bra ut....

Skrevet

Det stemmer som Vestlandslefsa sier! Jeg spurte UL legen min om det samme på fredag. Å han sa at det stemte! 2 dager redusering!

Nå vet ikke jeg hvordan det er med alle andre, men har jo fått et inntrykk av at de fleste synes UL termin blir feil i forhoold til egne beregninger? Selv ble jeg satt tilbake 3 uker... Dvs at jeg ikke hadde hatt eggløsning en gang når jeg testet positivt ! Så jeg tviler litt på UL uansett....

Skrevet

da betyr det at i har 7 daga igjen å ikkje 9 daga da???

Skrevet

Riga: Jeg bor i Tyskland, og her regner de i hvertfall kortere tid. Vet ikke nøyaktig hvor mye, men tror det er en to-tre dager. I tillegg setter de igang etter 10 dager:)

Skrevet

men termin er jo utifra str på fosteret på ul..er jo derfor den blir ofte forandret ett par dager..å de måler jo str på hodet utifra vekst og setter termin etter det..hmm..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...