Gå til innhold

sitter vi i "saksa" med denne gjelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Omformulerer ett annet innlegg i håp om svar:) Sorry om jeg er masete...

Vi står på trappene for å ta opp lån til huset. Har regnet ut att når vi har betalt det måndedlige avdraget så har vi ca 25 til 27 tusen igjen pr mnd, til alt det andre. Dette er ikke bare til mat, men til absolutt alt av regninger som kommer gjennom året( forsikringer, bilavgifter osv..)

Vi har regnet ut att vi akkurat klarer dette. Vi kan ikke spare noe da...men nå gå jeg i 50% stilling, så om det kniper på, kan jeg jobbe mer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo litt ann på om dere har andre lån, hvor mye dere har i forsikringer, kommunale avgifter o.l., men hvis dere ikke har noen KJEMPE utgifter så skjønner jeg ikke at dere ikke skal kunne klare dere på det :) er jo masse penger..

Skrevet

Sett opp et budsjett med alt av utgifer (og legg gjerne på litt ekstra) da ser du hvor mye du vil sitte igjen med :)

Skrevet

Ja, vi har ett skikkelig budsjett. Og det viser att vi klarer det. Men det er jo ikke noe mer...Er vandt til å kunne spare om noe uforutsett skal skje. Nå kan vi spare max 1500,- pr mnd...Lurer på om andre også lever slik...at man ikke har råd til store utskeielser

Gjest Sekretøsa
Skrevet

wow.. det var da mye penger syns jeg, men klart, om dere feks har 2 billån og andre smålån så kan det jo bli litt lite.. hvor mange er dere?

Vi har sånn ca 27 tilsammen i mnd (når jeg kun jobber 20% og det er med barnetrygd og bidrag fra far...) og vi klarer oss veldig greit. Har lån på min bil, men han har nedbetalt sin, men vi bruker sånn ca 3000 kr i mnd på bensin og diesel da... så alt sånt skal jo telles med..

Skrevet

Det skal sikkert gå bra det:-)

Jeg jobber ikke/har ingen inntekt nå, og da har vi igjen ca 20000.- etter lånet er betalt. Det går faktisk helt fint. Samboeren har akkurat fått lønnsøkning, så etter sommeren blir det en del mer:)

Skrevet

Da er de andre lånene refinansiert. Altså vi har penger til alt vi TRENGER, absolutt alt, klær, biler, bensin, mat, gaver, lege, forsikringer, komm.avg osv osv. Men der er ingenting å spare...

Skrevet

dere må da ha mye penger! Hadde vi hatt så mye igjen etter huslån hadde vi kunnet spart 15-20000 i mnd!

Skrevet

Da synes jeg det høres ut som dere har rikelig. Vi har ca 21 000 igjen etter at huslån (renter og avdrag) og fellesgjeld/fellesavgifter (borettslag) er betalt. Vi betaler begge over 2000 i måneden hver i studielån bl.a, men klarer oss fint. Har ingen andre lån da, men nok av regninger likevel.

Det kommer jo helt an på hvor store utgifter dere har ellers.

Skrevet

Nå har vi akkurat fått mindre avdrag, men tropr vi vil sitte igjen med ca 23-25 000kr etter at lånet er trukket. Da går resten til regninger og forsikringer. Vi har de siste årene kutta ned på det meste av regninger, så vi klarer oss veldig godt pr i dag.

Men 25-27 000 etter avdrag pr mnd er ikke lite det, med mindre dere har store utgifter der resten forsvinner...

Skrevet

mener du at det å "bare" kunne spare 1500 kr mnden er ingenting?

.........

tror nok at du må redefinere litt av hvert samtidig som dere refinansierer lånet....

jeezus.....

Skrevet

Det må da være mer enn nok!

Vi har igjen ca 20000 etter huslånet, 17000 etter husleie (borrettslagleilighet) og jeg føler vi har mer enn nok penger til å klare oss jeg.

Skrevet

Ja, føler det desverre slik. For der sitter vi med ett hus, bil og tre barn. Hva om noe uforutsett skjer? Hvor henter man pengene fra da? Kan jo ikke ta opp små lån hele tiden heller. Hva gjør dere?

Jeg hører her inne fordi jeg ikke vet hva som er vanlig. Jeg er vandt til å spare mange penger pr mnd. Nå har vi spart til huset, så klart og alle sparepengene, nesten, går med der. Ellers så sparte vi en gang 100 000 på ti mnd for å reise til Usa. Skjønner at det er utenom det vanlige, men Hva er "vanlig" å kunne spare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...