Gå til innhold

Hva skjer på overtidstimen??? 14 dager over..???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor bestilte overtidstime på sykehuset til meg den 12.juli. Da er jeg isåfall 14 dager over termindato. Det står i papirene at det skal gjøres CTG og så lege etter det.

Men blir jeg satt igang om ingenting har skjedd?? Jeg synes det er drøyt å gå 14 dager over jeg da.. Tror jeg vil bli gal om de sier at babyen har det fint der inne og hadebra liksom.!!!!

Håper jo uansett at det skjer noe på naturlig vis før den tid da..

Noen som har erfaring??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med det, men jordmor på svangerskapskurset på Ahus sa at da kunne man kreve å bli satt igang. Det er inne forslag nå om at kvinner ikke skal gå lenger enn 41 uker før de blir satt igang, pga økt fare for fosterskade! Dette er innført i de fleste europeiske land nå, så Norge henger litt etter. Dette er visstnok basert på forskning, så hvis jeg var i dine sko ville jeg krevd å bli satt igang. Lykke til :o)

Skrevet

Jeg var på overtidskontroll i forrige svangerskap på 14 dager over termindatoen. Jeg var til legekontroll på poliklinikk. Hun så ved GU ut at jeg haddde 2 cm åpning og at livmorhalsen var moden. Derfor kunne de sette i gang fødselen sa hun. Jeg ble da sendt opp på fødeavdelingen. Siden jeg ikke hadde rier og vannet ikke var gått måtte de vurdere hva de skulle gjøre. Først av alt ba jeg om å få tømt tarmen så jeg fikk ordnet det først.

De festet deretter noe til babyens hode så de kunne følge med på hvordan han hadde det. De tok først vannet. Jeg hadde nok noen små rier, men ikke som jeg merket. De så det på monitoren. Så fikk jeg riestimulerende middel gjennom veneflon i hånden. Da tok riene seg opp etterhvert. Fødselen tok sin tid og til slutt kom ikke lillegutt ut uten hjelp av sugekopp. Fra legekontrollen start kl 0800 tok alt den tiden frem til 1615 da var "lillegutt" født.

Skrevet

Jeg var på overtidstime i dag, 14 dager over termin. Jeg tror ctg betyr at de måler fosterlyden og bevegelsene til fosterert, i tillegg tok de blodtrykket mitt og sjekka urinen. Dette ble utført av jordmor og tok ca 20 minutter.

Etterpå var det legesjekk, der ble leiet sjekket, og de sjekket at hodet fortsatt var festa. Tok UL. Der såg de etter hvor mye fostervann det var, målte bebi og kikka litt på bebi. Så var det innvendig sjekk, og legen fant ut at jeg ikke var moden i det hele tatt. Nedtur!!! Hun sa at det derfor ikke var noe vits å sette meg igang fordi det bare ville gi vonde rier som ikke førte til noe som helst. En ny jordmor tok modningsakupunktur, og jeg fikk ny time på lørdag. Da kan de enten sette igang fødselen eller strippe meg.

Skrevet

Sorbitz: Så ks er ikke aktuellt selv når du har gått 14 dager over tiden?

Skrevet

Nei, ikke så lenge det er nok fostervann, fosteret beveger seg normalt, har riktig hjerteslag og ikke er for stort.

Skrevet

Hm, det er så rart. For jordmor ved Ahus sa at det var mye større fare for fosterskade når man går så lenge over tiden. Får bare håpe at jeg slipper det dilemmaet når min tid kommer....

Skrevet

Var inne til kontroll 14 dager over tida med nr.2. De festet båndet over magen for å sjekke rieaktivitet, jeg var forkjøla og hostene ble registrert som rier, dette i tillegg til at legen var vikar, -hun spurte om jeg hadde lyst til å bli satt igang, -selvfølgelig svarte jeg ja;o). Ble satt i gang med stikkpiller, fikk vel en 4 stk med ca. 4 t. mellomrom. Til slutt ga de meg petidin for å få sovet, da begynte riene og 2 1/2 t etterpå var han ute etter en flott fødsel:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...