*Villekulla* Skrevet 5. juli 2007 #1 Skrevet 5. juli 2007 Er det en av fadderne som også får denne tittelen eller er det en annen person i tillegg til fadderne? Og hva er gudmorens oppgave i dåpen?
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 5. juli 2007 #2 Skrevet 5. juli 2007 gudmor/gudfar er det samme som faddere=)
ano`num *17.03.10* Skrevet 5. juli 2007 #3 Skrevet 5. juli 2007 Samme som fadder. Stusset selv første gangen. Trodde kanskje det var "hovedpersoner" av faddere. Men det er bare nordleninger sitt navn på faddere generelt.
*Villekulla* Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2007 Ok, trodde nemlig at en gudmor var den som bar barnet til dåpen
Moder'n-2 Skrevet 5. juli 2007 #5 Skrevet 5. juli 2007 I tilfelle har disse folka fra nord vaert veldig flinke, for gudmor defineres som foelger i bokmaalsordboka (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html): 1 kvinne som bærer et barn til dåpen, kvinnelig fadder 2 kvinne som døper et fartøy
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 5. juli 2007 #6 Skrevet 5. juli 2007 ja vi her nord sier gudmor og gudfar ja:) Så jeg er gudmor til to skjønne gutter;)
Kummin&Lillesel Skrevet 5. juli 2007 #7 Skrevet 5. juli 2007 I mine kretser er en Gudmor ei dame som bærer barnet til dåpen. De andre er bare faddere. Jeg vet dog at noen mener det heter gudmor og gudfar, så lenge man bare er fadder, men for meg blir det litt for upresist.. Og besteforeldra mine hadde vridd halsen om på meg om jeg begynte å rote med disse begrepene
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #8 Skrevet 5. juli 2007 er ikke det den som bærer barnet da..? gudmor/gudfar
♥Tullerusk♥ Skrevet 5. juli 2007 #9 Skrevet 5. juli 2007 Gudmor/gudfar er den som bærer barnet opp til døping (og den som holder under døpingen) Jeg tror (hvis jeg virkelig ikke tar feil her) så er det den personen som blir forsøger av ditt barn om man ikke har noe på testamentet om dette...Tror jeg, var heller kanskje i gamle dager det...hehe...sikkert laaaaangt ute på jorde med dette=o) Men vil tro den som er gudmor/gudfar er den som har god kontakt med barnet er dette det gjelder, som sagt, sikkert ikke riktig=o) hehe...
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #10 Skrevet 5. juli 2007 Hvi man vil, så kan en gudmor eller gudfar bære barnet og holde lua, osv... Men er visste gammeldags å tro at de får hovedansvaret for barnet dersom foreldrene dør... det er bare hvis man skriver det i et testament... =) www.daapssiden.no =)
twoboys & a girl Skrevet 5. juli 2007 #11 Skrevet 5. juli 2007 Far bar barnet til dåpen. Hadde 3 gudmødre og 3 gudfedre.
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #13 Skrevet 5. juli 2007 Hihi, man kan jo ikke vite alt da =) Er jo så MYE nytt HELE tiden... vet bare dette fordi jeg var fadder for et halvt år siden for ei lita gulljente =)
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #14 Skrevet 5. juli 2007 Jeg sier at min bror som bar snuppa til dåpen er gudfar også har hun 6 faddere utenom:)
Sommerfugl78 Skrevet 5. juli 2007 #15 Skrevet 5. juli 2007 Jeg har alltid brukt gudmor og gudfar, "mine gudforeldre" (uttalt med stum d). Fadder er et litt nyere ord for meg. Får legge til at jeg er nordlening, som nå bor i Oslo )
Raych Skrevet 5. juli 2007 #16 Skrevet 5. juli 2007 Gudmor og Gudfar er de som bærer barnet til dåpen:) Som fysisk holder det når det blir døpt. Tidligere var det slik at Gudmor og Gudfar var de man hadde tenkt skulle ta seg av barnet hvis foreldrene skulle falle i fra. Resten av fadderne blir "bare" faddere, det er ikke det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå