tannpuss Skrevet 5. juli 2007 #1 Skrevet 5. juli 2007 Jeg har nettopp kjøpt 2 kasser med jordbær. Og skal til å lage syltetøy. Er det noen som vet hvor mye sukker jeg trenger. Er det best å ha slikt pulver i siden jeg skal fryse også???? Tusen takk for svar
melkekua™ Skrevet 5. juli 2007 #2 Skrevet 5. juli 2007 Fant noen forskjellige oppskrifter til deg: Jordbærsyltetøy INGREDIENSER: 2 liter rensede jordbær (1 kg) 6 dl sukker (500 g) FREMGANGSMÅTE: Skyll jordbærene før hemsen fjernes. Del store jordbær. Fjern eventuelle skadede bær. Legg bærene lagvis med sukkeret i et kokekar. La det stå i 1-2 timer eller kjølig over natten, slik at bærene safter seg. Varm bærene langsomt på svak varme under lokk, rist litt på kokekaret av og til. Kok bærene forsiktig under lokk i ca 10 minutter. Trekk kokekaret fra varmen. La det stå en stund og fjern eventuelt skum. Øs syltetøyet opp i rene varme glass, helt opp til kanten. Sett på lokk med en gang. Oppbevares kjølig. ***************************************************************** Jordbærsyltetøy 1 kg bær 1/2 kg sukker 1/2 pose syltepulver Framgangsmåte: Kok opp bærene i en kjele, tilsett pulveret. Kok i to minutter. Ta kjelen til side. Ha i sukkeret og rør til alt sukkeret er oppløst. Fordel på nykokte, sterile syltetøyglass. Fyll helt opp. NB! Pass på at det blir litt til overs og kos deg med nybakt brød, smør og ditt eget nylagde syltetøy. ********************************************************************** Jordbærsyltetøy Vanskelighetsgrad: enkel Viktige ingredienser: sukker, jordbær Jordbær Sukker- 300g. pr. kg. Sitron - 1/4 presset pr. kg. Certo syltepulver, bruk halvparten av anbefalt mengde. FRISKE RØRTE JORDBÆR Kutt bærene i 4 og legg dem lagvis med sukker i en skål. Bruk så mye sukker du ønsker, smak deg fram. Syltetøyet holder seg ikke mer enn et par dager, så hvis du lager mye, bør det fryses. KOKT JORDBÆRSYLTETØY Kutt bærene to og gi dem et oppkok. Tas av platen. Tilsett sukker blandet med Certo syltepulver og rør til alt er utrørt. Ha i sitronsaften og rør litt til. Has i varme glass, fyll glasset helt opp(unngå å søle på kanten) og tette godt med lokket, settes opp/ned til de er kalde.
summer85 Skrevet 5. juli 2007 #3 Skrevet 5. juli 2007 jeg lagde jordbærsyltetøy her om dagen, å jeg ville røre de, ikke koke de. tilsatte frysepulver, å frøys det.. da blir det ikke fullt så tynntflytende... oppskirften bakpå den pakka som jeg hadde med frysepulver sto det: 2 kg jordbær 0,5-1 kg sukker 1 pose frysepulver jeg moste jordbærene, tilsatte litt og litt sukker, smakte meg frem.. brukte ikke så mye sukker som det sto, og så tilsatte jeg frysepulveret.. ble kjempe godt=) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå