Gå til innhold

lillesøsteren min er gravid....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun er 18 år og fortalte oss det i går. 4,5 mnd på vei med ett surrehue nede i danmark. hun er lærligng, men sliter med å få lærligplass fra høsten av. nå jobber hun bare noen vakter på en bensinstasjon. planen er å være lærlig, evnt jobbe fram til jul, få babyen og flytte sammen han i danmark. han er også lærligng. han hun krav på noe som helst? når hun flytter mener jeg? når hun skal være sammen han, er det eneste hun får en ussel1000 lapp i barnetrygd, pluss det engangsbeløpet? er hun student når hun er lærling? (fødselsstipend?) åååååå at ikke hun fortalte det før, kunne hjelpet henne med jobb eller hva som helst..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

............og det verste er at jeg tror hun er "inspiret" av meg! uff og uff, jeg var jo i en helt annen situasjon, mann, hus, jobb, er under utdannelse og barnet var planlagt og ønsket.. men så gikk det skeis, men har klart meg fint likevel. og så sier hun: "du klarer det jo". hører med til historeien at hun er ganske naiv og "ung" hvis dere skjønner. har egentlig ikke hatt så mye kontakt med henne hun er adoptert og meldt seg ut av familien av egen vilje. hun har vært sammen han her i kort tid, og jeg tror hun rett og slett bare vil ha en søt liten baby og ikke aner all jobben og slitet som følger med. vil jo selvfølgelig støtte henne og gi all hjelp jeg kan tilby, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. hun bor nå hos pappa, og har ikke fortalt han at hun er gravid engang, selv om magen er GODT synelig. spurte om hun hadde tenkt over hvordan hun skal klare seg økonomisk, og da svarte hun at hun skulle selge mopeden sin (!) og at hun fikk jo 30000 av staten (!) så det var INGEN PROBLEMER. hvordan i alle dager skal jeg gå fram for å hjelpe henne??

Skrevet

oi, hun høres ikke helt vel bevart ut. får vel bare jobbe på da, spare penger. tror ikke hun vil få noe ekstra, hun blir jo ikke alenemor akkurat.. noen skulle ikke fått barn altså..

Skrevet

Jobbe frem til jul om hun er 4,5 måneder på vei nå? Nope, det går nok ikke. Hun kan ikke jobbe lenger enn til 3 uker før termin.

Men om hun jobber så har hun jo krav på foreldrepenger, om hun har jobbet 6 av siste 10 måneder vel å merke.

Men ja barnetrygd er det eneste hun får om hun ikke er alene. Skal hun flytte til ham i Danmark? Da vil hun heller ikke få barnetrygd fra Norge.

Skrevet

vil hun ikke få barnetrygd heller?? altså ingenting? hun er litt av den utålmodige typen så har byttet jobber litt ofte, samtidig som lærling. regnes lærling som jobb, som man får fødselspenger? nå endelig har hun funnet en jobb hun liker, men SELVFØLGELIG skal den legges ned. hun har virkelig flaks. hun regner med å jobbe til hun føder, for det gjorde nemlig jeg.. som hun sier. flott altså, da får hun absolutt ingenting. og det farsemne hun har funnet seg tjener vel knappe 6000 mnd d kr. får sende ho ned på nav tror jeg...

Skrevet

Hvis hun flytter til Danmark med en gang ungen er født vil hun ikke få barnetrygd nei... En av hovedreglene ved å kunne motta barnetrygden er at barnet er bosatt i Norge...Kan også få ved korte utenlandsopphold, maks 6 mnd...les mer her;

http://www.nav.no/page?id=264

Skrevet

det og være en lærlig regnes som en jobb og man kan få permisjon og penger utifra det. ;0) er selv lærling, hatt ett år med permisjon med 80% av lærling lønna.. også når hun er lærling så er hun under utdannelse, så om hu ikke blir feridig med lærling tiden, men må ta en pause fra den så har hun også rett på fødselstippend fra lånekassen. men dette forutsetter jo at hun bor her i norge da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...