tudeluuu Skrevet 5. juli 2007 #1 Skrevet 5. juli 2007 Leser så mange innlegg om folk som får totalruptur osv. Jeg synes oppriktig synd på dere som har opplevd dette. Kan umulig være noe godt. Har selv ei venninne som opplevde det samme, og vet hvor mye hun slet i etterkant! Jeg har altså selv ingen erfaring med totalruptur, men ønsker bare å komme med et råd for å unngå å sprekke, som fungerte for meg 1. fødsel. Here it goes: Det kan lønne seg å strekke/utvide mellomkjøttet hver dag, de 6 siste ukene før fødsel. Få gjerne hjelp av mannen din, for det er ikke så lett å komme til selv. Det gjøres ved at man bruker en olje som er tilpasset dette formålet, jeg selv brukte fødselsforberedende olje fra Weleda. Ta passe mengde på, og masser, og dytt mellomkjøttet oppover mot magen, og også stikk fingeren inn et par cm i vagina, og trekk mellomkjøttet bak mot endetarmen. Gjør bevegelsene sakte til det gjør vondt, så start på nytt. Gjenta bevegelsene. Hold gjerne på i 5 min hver kveld. Dette vil gjøre veldig vondt til å begynne med, men det gir virkelig resultater. Jeg ble veldig utvidet, og fikk en ekstra "rand" med hud på mellomkjøttet. Utdrivningen min tok bare 10 min, og jeg er overbevist om at jeg ville sprukket mer enn bare pittelitt innover hvis jeg ikke hadde smurt på forhånd! JM var enig i det =) Det er altså mulig å ikke få totalruptur =) Bare en liten oppmuntring nå mens frykten herjer som mest!! =) klem
tudeluuu Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. juli 2007 På en helsekostbutikk. =) Tror Weleda føres av de fleste helsekostkjeder!
tudeluuu Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2007 dytter litt, for jeg synes detter er litt viktig =)
*RutIetutt* Skrevet 5. juli 2007 #5 Skrevet 5. juli 2007 Jeg har gjort sånn hver kveld siden uke 34 - bruker jojoba-olje jeg da...merker faktisk at jeg er blitt mye mer elastisk siden jeg begynte:o)
tudeluuu Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 5. juli 2007 Hurra for at det ser ut til å virke.. Håper at fødselen din blir riftefri =) Forresten flott dato du har termin på.. sønnen min fyller 2 år den dagen =)
*RutIetutt* Skrevet 5. juli 2007 #7 Skrevet 5. juli 2007 He, he - ja fin dato det:o) Ja, får virkelig håpe jeg unngår å revne....har et barn fra før, men ikke født vaginalt, så jeg er jo skikkelig førstegangs;o/
tredjemann 0 dager igjen! Skrevet 5. juli 2007 #8 Skrevet 5. juli 2007 hm, takk for tips! Får se om jeg kan få mannen min til å hjelpe... Hadde styrtfødsel og total ruptur, grad 4 sist, og vet ikke helt om jeg skal føde eller ta ks ennå. Vil helst ingen av delene (hehe...). Mulig jeg får avtale om å bli satt i gang før termin med epidural klart, slik at fødsel går litt senere. Og så er det støtte for alle penger og krefter. Men i morgen den dag skal jeg å kjøpe fødselsforberedendeolje!! uff, har litt angst jeg. Ligger våken og gruer meg.
tudeluuu Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. juli 2007 Huff, det skjønner jeg godt! Min største angst framfor første fødsel var å revne, og det var derfor jeg oppsøkte informasjon om hvordan man kan forhindre dette. Når oljen fungerte så bra for meg så sprer jeg gjerne budskapet videre. =) Min mening er at det norske helsepersonellet i bunn og grunn vet for lite om hvordan man forhindrer at det revner. Statistikken for rupturer er slett ikke så ille i fex Finland, for der bruker de en helt annen teknikk. Vet det har kommet seg på noen fødesteder, men dette er jo generelt et problem, og noe mange gruer seg for! Håper det går bra, og myyye bedre ang ruptur med deg denne gangen, alle gode ting er tre. Krysser fingrene for deg =) klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå